3061
Sök

Förstabil - Audi A4 / Volvo S40 / X

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juni 2009
#21
torpis skrev:
Rquired skrev:
DasAuto skrev:
^ A4 B5 modellen där har vanliga 1.8T 150hk och 1.8TS 180hk.
Bör tilläggas, väldigt beprövad motor med en stor valbarhet bland olika trim för att skrämma upp motorn.
Det finns ju ett par kvicka S40's också wink
Naturligtvis, din är inte så illa den wink

Men tänkte på det med rep.kostnaderna, Audi/vag är ingen höjdare där men det är då inte nyare Volvo heller. Så att köpa nyare Volvo (eller Saab) blir inte mycket billigare, och då tycker jag iaf att Audins högre kvalitet på prylarna kan vara värt lite extra.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2009
#22
Quattro_ skrev:
Själv ska jag köpa en A4 1.8TS Quattro med bsr steg 1 chipp så fick man upp den till 209hk/354nm enligt dem. Audi är riktigt fina bilar, det är värt att lägga ner några tusen mer för att få en sån istället för nå skit som volvo.
Skriver du sammanhängande och underbyggt samt hoppar över förolämpningarna så kommer fler ta dina förslag och åsikter på allvar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 302 Inlägg
4 juni 2009
#23
Audi A4 är det perfekta valet som första bil, potential bil och mycket snyggare än en Volvo S40. smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2009
#24
Elda skrev:
audin är så slö bara.
Allt beror ju på vad man jämför med, men visst tunga bilar med fyrhjulsdrift blir tröttare än motsvarande bil som väger mindre och driver fram. Även de dyrade och motorstarka Audisarna är trötta jämfört med motsvarande bil hos konkurenterna pga vikten + quattron.

Väljer man bort quattron så blir det en vettigare bil i snudd på alla avseenden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2009
#25
fegge_89 skrev:
Audi A4 är det perfekta valet som första bil, potential bil och mycket snyggare än en Volvo S40. smile
Vad har din bil för förbrukning i rask motorvägstakt?  säg 120-130km/h?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 021 Inlägg
4 juni 2009
#26
Tycker personligen att audin är mer bekväm o åka och känns mer gedigen, s40 har ganska plastig inredning men en s40 t4 går riktigt bra, har aldrig kört nån motorstark a4 bara en 150 hästare så kan inte uttala mig om den mer än att man åker bra i dom.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juni 2009
#27
Välja bort quattron så blir det en bra bil?! Det är ju kravet för att jag skulle köpa en Audi i alla fall, tycker inte en 1.8t fwd är tröttare än en 1.8t quattro. tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

x40
1 209 Inlägg
4 juni 2009
#28
jag säger bara åk o prov kör bilarna. jag kan säga att s40 e skit bra bil bara för att jag har en. och jag har inte kört en a4 än så kan inte säga så mycket om den.

Volvo S40 turbo.

1 150 Inlägg
4 juni 2009
#29
ja är ärlig när ja säger de här sv40 är en riktig b bil ingen som lagt märke till hur mkt dom rostar ?vilken dålig kvaltie på elektroniken listan kan göras lång!
satsa på en dkv då har du kvalite och desutom en snygg bil de är ju de man eftersträvar eller ?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juni 2009
#30
Elda skrev:
Rquired skrev:
Välja bort quattron så blir det en bra bil?! Det är ju kravet för att jag skulle köpa en Audi i alla fall, tycker inte en 1.8t fwd är tröttare än en 1.8t quattro. tongue
nej det var ju precis motsatsen vi diskuterade här roll
Torpis skrev:
Väljer man bort quattron så blir det en vettigare bil i snudd på alla avseenden.

Jag håller då inte med...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
4 juni 2009
#31
lelleal skrev:
ja är ärlig när ja säger de här sv40 är en riktig b bil ingen som lagt märke till hur mkt dom rostar ?vilken dålig kvaltie på elektroniken listan kan göras lång!
satsa på en dkv då har du kvalite och desutom en snygg bil de är ju de man eftersträvar eller ?
Visst rostar dåligt skötta bilar en del, men att det skulle vara strul med elektroniken? Har jag aldrig hört talas om och jag har haft min bil i över tre år och vart aktiv på x40nordic lika länge. Frågan är var det påståendet kommer från? Enda kända problemet är väl att t4or tillverkade tidigt 1998 kan ha dåliga styrboxar.
Senast redigerat av R_fused (4 juni 2009)


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 juni 2009
#32
Elda skrev:
torpis skrev:
Elda skrev:
audin är så slö bara.
Allt beror ju på vad man jämför med, men visst tunga bilar med fyrhjulsdrift blir tröttare än motsvarande bil som väger mindre och driver fram. Även de dyrade och motorstarka Audisarna är trötta jämfört med motsvarande bil hos konkurenterna pga vikten + quattron.

Väljer man bort quattron så blir det en vettigare bil i snudd på alla avseenden.
att en BSR steg 3 trimmad audi a4 tq är 0.2 sec snabbare till 100 än min 900a.



saab 9-5 får du för 50 papp, MYCKET bil för pengarna, gör bara efterforskningar o köp en 01 eller nyare så har du en kanonbil som både är bekväm och flyttar på sig med måttlig hjälp. sen att saabarna går att trimma vet vi väll?
Hahah är det så djävligt tongue

Jag väljer självklart Svensk framför en slö tysk, så sattsa på x40in eller som Elda skrev Saab 9-5. Grymmt fina bilar det som går hyffsat tyst och är förhållandevis kvicka oavsett motorval (bara du inte väljer dieseln som det som tur är inte finns många av). Nackdelen med dom är att försäkringarna sällan är humana mot en 18åring samt att de kanske inte är den soppasnålaste bilen men ca 0.9liter/milen kan man helt klart leva med i en i övrigt klockren bil

Rock'n Roll

1 150 Inlägg
4 juni 2009
#33
centralås, styrboxar, ljus reglaget,lyktor som immar igen rostar gör dom även om dom är skötta  sen när man sitter i dom så känner man riktigt att de luktar b bil  sladdrig växel spak vid 8000 mil (erfarenhet)allmänt plastiga smile


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 juni 2009
#34
lelleal skrev:
centralås, styrboxar, ljus reglaget,lyktor som immar igen rostar gör dom även om dom är skötta  sen när man sitter i dom så känner man riktigt att de luktar b bil  sladdrig växel spak vid 8000 mil (erfarenhet)allmänt plastiga smile
Snackar vi om Audin nu? För vad jag vet så funkar en välskött v40 t4 skitfint utan vare sig rost och elfel
Senast redigerat av TenZer (4 juni 2009)

Rock'n Roll

47 Inlägg
4 juni 2009
#35
lelleal skrev:
centralås, styrboxar, ljus reglaget,lyktor som immar igen rostar gör dom även om dom är skötta  sen när man sitter i dom så känner man riktigt att de luktar b bil  sladdrig växel spak vid 8000 mil (erfarenhet)allmänt plastiga smile
Att dina påstående skulle vara vanliga fel på x40 känns mindre riktigt. Styrboxar på en årsmodell av ett motoralternativ ja resten nej....

Har kört x40 i många år. Audin tycker jag är låter inte riktigt lika mycket på motorvägen, fina bilar helt klart. Men volvon känns lite "busigare"....

www.x40nordic.com Klubben för dig som kör Volvo C30/X40/V50, med eller utan turbo

1 302 Inlägg
4 juni 2009
#36
torpis skrev:
fegge_89 skrev:
Audi A4 är det perfekta valet som första bil, potential bil och mycket snyggare än en Volvo S40. smile
Vad har din bil för förbrukning i rask motorvägstakt?  säg 120-130km/h?
Ja du vet inte riktigt men den driker ju en hel del tyvär om man gasar lite mer men annars så drar den 0,5-0,6 L/ mil och det är ju inte så mycket tycker inte jag. smile


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
4 juni 2009
#37
Om du vill ha en tyst och bekväm bil så kanske Mercedes C-klass kan vara något? smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juni 2009
#38
fegge_89 skrev:
annars så drar den 0,5-0,6 L/ mil och det är ju inte så mycket tycker inte jag. smile
diesel antar jag? för inte drar den 0.5l/mil bensin i 130km/h?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juni 2009
#39
Det är lustigt vad näbbar och klor det kommer fram när vissa bilmärken diskuteras...  hur skall det gå att få en vettig bild av verkligheten när det går över till nån slags tävling om hur kass den ena bilen är.

jäkligt lustigt sätt att propagera för sin egen sak genom att klanka ner på andra. Lyft fram det positiva hos den egna kandidaten istället.   Det spelar ju liksom ingen roll hur mycket en S40 rostar om nu audin rostar lika mycket, eller hur?

Jag kör själv S40 från år 2000 och kan bara lyfta fram info om min bil.

*ingen rost
*växellådan som sitter i nu har gått 22000mil och är inte sladdring och lirar för 450hk
*skrammlar som sagt mindre än många bilar men mer än BMWs, Volvos eller Mercedes premiummodeller.
*är kvick i förhållande till inmatad effekt pga framhjulsdrift och låg vikt.
*billig i drift
*finns många stylingprodukter
*finns många trimsteg, både prisvärda och extrema.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Random Hero
4 047 Inlägg
5 juni 2009
#40
torpis skrev:
Det är lustigt vad näbbar och klor det kommer fram när vissa bilmärken diskuteras...  hur skall det gå att få en vettig bild av verkligheten när det går över till nån slags tävling om hur kass den ena bilen är.

jäkligt lustigt sätt att propagera för sin egen sak genom att klanka ner på andra. Lyft fram det positiva hos den egna kandidaten istället.   Det spelar ju liksom ingen roll hur mycket en S40 rostar om nu audin rostar lika mycket, eller hur?

Jag kör själv S40 från år 2000 och kan bara lyfta fram info om min bil.

*ingen rost
*växellådan som sitter i nu har gått 22000mil och är inte sladdring och lirar för 450hk
*skrammlar som sagt mindre än många bilar men mer än BMWs, Volvos eller Mercedes premiummodeller.
*är kvick i förhållande till inmatad effekt pga framhjulsdrift och låg vikt.
*billig i drift
*finns många stylingprodukter
*finns många trimsteg, både prisvärda och extrema.
du verkar kunna x40 bra, ja jobbar på bosch autoservie o kör ett par x40 i veckan, o 50% av dom har riktigt lösa växelspakar, svårt o hitta växlar o spaken reser sig när man gasar, va beror de på o när åtgärdade volvo det ? smile

Dog food lid. Backwards


Sök