4531
Sök

Hjälp: Starta gammal bil

3 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Hej !
Har precis blivit Amazon ägare! Det är en 1960 B16A. Den har stått inne i garage sedan 1990 & inte startas sedan dess.

Vad ska jag göra innan jag startar den? Vad ska bytas osv..?

Tack På Förhand!

678 Inlägg
4 juni 2009
en sak vet jag iaf oljan

3 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
BuRrE08 skrev:
en sak vet jag iaf oljan

Tack ! Har hört lite olika med oljan. Vissa säger att man ska köra på den gamla oljan först en stund sedan ny. Tycker detta låter mycket konstigt tycker att det måste vara bättre att hälla på ny fräsch olja direkt. Eller kanske jag som har helt fel?

112 Inlägg
4 juni 2009
bytas bör oljan och bensinen, sen så bör du snurra motorn ett par varv manuelt så se till att allt snurrar o inte sitter fast, om den inte snurrar så brukar de vara kolvarna som har rostat fast, för att lossa på dem så häll i 0,5 desiliter med diesel i förbränningsrummet via tändstiften o låt de stå några timmar, sen testa på nytt.
Gör olje bytet efter du har snurrat på motorn och kollat att de inte sitter fast.

7 100 Inlägg
4 juni 2009
bensin och batteri.

oljan kan du byta sen när du fått lite fart på den

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

4 682 Inlägg
4 juni 2009
blås ur luftfiltret å skölj ur hela bränslesystemet.

113 Inlägg
4 juni 2009
Friskt batteri, sen är det bara att lossa luftfilter och hälla bensin direkt ner i förgasaren fast inte för mkt typ bara ett par cl.

3 650 Inlägg
4 juni 2009
nya stift och bensin, sen e de bara veva igång

714 Inlägg
7 juni 2009
jag hade iaf bytt olja, olja är ju en färskvara..10 år gammal olja bör väl tappat sina smörjegenskaper..eller ? inte för att motorn går sönder..men ändå :-]

4 693 Inlägg
7 juni 2009
När jag köpte min gamla 343 så hade den stått i kallgarage i 17 år, inte startad på hela tiden. Vi slog loss bromsarna och satte en dunk med slang till förgasaren så den fick ny frisk bensin. Sen var det bara att starta smile

Booyakasha!

Sök