3292
Sök

Ladda linkade batterier!?

4 074 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
På vilket batteri ska jag sätta laddaren,det första eller det sista batteriet?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 juni 2009
BJonsson skrev:

jag brukar ladda dem separat iaf. men det kanske inte spelar roll.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juni 2009
BJonsson skrev:

Plus på första o minus på sista......vad jag hört iaf (av extremekillar)
Senast redigerat av Lonefox (4 juni 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

560 Inlägg
4 juni 2009
Är dom sammankopplade så spelar det ingen roll vilket batteri du laddar.

Jag laddar det jag kommer åt bäst och det är mitt batteri fram.

BJonsson skrev:

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Team dBakuten
3 453 Inlägg
4 juni 2009
jimmyostrom skrev:

BJonsson skrev:

Spelar stor roll.. Det skall vara plus på första å minus på sista, annars kommer ditt första batteri
laddas delux och det sista knappt alls.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 074 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
mycket tack grabbar! kör + första å - sista...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

560 Inlägg
4 juni 2009
Skojar du eller.

Har fullladade batterier då jag har amperemätare o voltmätare på sista batteriet i kedjan.

Minus som minus....

Tokken skrev:
jimmyostrom skrev:

BJonsson skrev:

Spelar stor roll.. Det skall vara plus på första å minus på sista, annars kommer ditt första batteri

Jesus älskar alla

16 197 Inlägg
4 juni 2009
Tokken skrev:
jimmyostrom skrev:

BJonsson skrev:

stämmer.. hade ju problem me laddingingen i jettan innan ja koppla just på de viset.. å nu funkar de KANON..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

70 Inlägg
4 juni 2009
har ingen betydelse vart man kopplar in laddaren , men för bästa resultat så kan man ladda dom separerat,

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 juni 2009
laddar man separat kan man ju äta nå gott under tiden orka stressa:)

573 Inlägg
4 juni 2009
alltid först och sist i en kedja med parallell kopplade batterier, samma sak gäller även för parallell kopplade lampor, + in vid första och jord ut på sista.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

16 197 Inlägg
4 juni 2009
elkenny skrev:
har ingen betydelse vart man kopplar in laddaren , men för bästa resultat så kan man ladda dom separerat,

klart som f-n att de har betydelse...   om du tex har 2 batterier i bilen (1 fram å 1 bak) å kör me laddningen fram så kommer du de batteriet som har närmst till laddningensenheten få ström snabbare.

har som sagt själv haft STORA problem me laddningen i jettan men nu funkar de kalas..   kör me 3 st Ctek i bilen som en "korskopplade" för att laddningen ska funka som den ska.

16 197 Inlägg
4 juni 2009
pattilatti2 skrev:
laddar man separat kan man ju äta nå gott under tiden orka stressa:)

lite svårt när man står å poppar på events bara..tongue å som ja har 8 batterier i bilen.

70 Inlägg
4 juni 2009
och har med det problemet,  så har man för klena kablar mellan batteriena ,

7 241 Inlägg
4 juni 2009
Tja enligt Berntsson (som har denna batteribank i sin Renault) så skall det vara plus på första och minus på sista för att laddas rätt, likaså inkopplingen för att dra ut spänningen.

http://i597.photobucket.com/albums/tt55/renaultextreme/006-9.jpg

Notera att laddaren är inkopplad just som vi sagt med plus på första och minus på sista.....och dessutom har han INGA problem med klena kablar emellan med sina kopparskenor han har....
Och han är inte den enda extremkillen som jag hört det från....så jag litar på vad jag hört stämmer.

329 Inlägg
4 juni 2009
elkenny skrev:
och har med det problemet,  så har man för klena kablar mellan batteriena ,

ja eller så har man inte det  utan att det är så det fungerar i praktiken... sen sitta vid datorn och skriva funkar ju inte precis lika som i verkligheten...

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

70 Inlägg
4 juni 2009
och jag baserar mina kunskaper på min erfarenhet , det har ingen betydelse, har man problem med laddningen då är det nåt som inte stämmer , ena batteri kanske är dåligt , osv osv sen in en parallell koppling har man det problemt att batterina äter upp varandra, alla batteriena blir inte 100% laddade , det finnas alltid nåt batteri som e bättre än det andra batterit , då är det bättre att separera batteriena när man ska ladda dom

573 Inlägg
4 juni 2009
elkenny skrev:
och jag baserar mina kunskaper på min erfarenhet , det har ingen betydelse, har man problem med laddningen då är det nåt som inte stämmer , ena batteri kanske är dåligt , osv osv sen in en parallell koppling har man det problemt att batterina äter upp varandra, alla batteriena blir inte 100% laddade , det finnas alltid nåt batteri som e bättre än det andra batterit , då är det bättre att separera batteriena när man ska ladda dom

och varför skulle det inte bete sig som när man kopplar lampor då? samma sak där det går att koppla dom med plus och minus in från samma sida men, koppla 100 lampor så får du se att dom längst bort kommer lysa sämre, kopplar man med + in och - ut på var sin sida så får du inte samma effekt, eller var de bara jag som inte sov på fysik lektionerna?

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

560 Inlägg
4 juni 2009
Tvivlar inte på att du hört detta av extrem bilarna.

Har själv aldrig haft problem med detta under mina år som jag sysslat med bilstereo och jag har nog inte haft en enda bil som inte haft extra batteri i sig.

Men uppenbarligen verkar några ha problem med att laddaren inte laddar upp sista batteriet i kedjan, men detta är grekiska för mig:rolleyes:

Lonefox skrev:
Tja enligt Berntsson (som har denna batteribank i sin Renault) så skall det vara plus på första och minus på sista för att laddas rätt, likaså inkopplingen för att dra ut spänningen.

http://i597.photobucket.com/albums/tt55 … /006-9.jpg

Notera att laddaren är inkopplad just som vi sagt med plus på första och minus på sista.....och dessutom har han INGA problem med klena kablar emellan med sina kopparskenor han har....
Och han är inte den enda extremkillen som jag hört det från....så jag litar på vad jag hört stämmer.

Jesus älskar alla

7 241 Inlägg
4 juni 2009
jimmyostrom skrev:
Tvivlar inte på att du hört detta av extrem bilarna.

Har själv aldrig haft problem med detta under mina år som jag sysslat med bilstereo och jag har nog inte haft en enda bil som inte haft extra batteri i sig.

Men uppenbarligen verkar några ha problem med att laddaren inte laddar upp sista batteriet i kedjan, men detta är grekiska för mig:rolleyes:

Lonefox skrev:

http://i597.photobucket.com/albums/tt55 … /006-9.jpg

Är väl skillnad på batteribank och batteribank med...
Kan tänka mig att det är mer känsligt ju fler batterier banken innehåller...

Sök