3361
Sök

Har svårt att få upp bilen på bra ställ, BMW 330Ci...

461 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej alla erfarna drifters! tongue

Innan jag köpte min 330Ci så hade jag en 325Ci e36, vilken var väldigt lätt att få upp på fina ställ osv. Men med min nuvarande 330, så har jag väldigt svårt att få till en fin bresladd. Känns som att denna har mycket bättre väghållning och släpper inte lika lätt, men när den väl släpper, då kommer allt på en gång, och då blir de ett helvete att räta upp den igen. Har även svårt i vått underlag att få till ett kontrollerat ställ. Detta har även gjort att man fått lite respekt för bilen, och inte riktigt vågar knäcka till i ratten hur som helst när det svänger.
Med vinterdäcken på, som är smalare och inte har lika bra fäste, så var det ganska lätt ändå.

Tror inte det satt någon diffbroms på 325an, och det gör det inte heller på 330in.

Är det jag som bara är oerfaren och dålig eller? Helt plötsligt med nya bilen så vart man helt novis på att "drifta" :S
Bara ut och fortsätta träna?


Kanske konstig fråga men..

BMW - Better Make Way

23 Inlägg
5 juni 2009
#2
Övning ger färdighet .. Rycker du något i kryckan för att få loss den?

KHRacing
5 juni 2009
#3
din bil har väl antisladd/antispinn som inte går att koppla ur ?

461 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#4
DriftGirl skrev:
Övning ger färdighet .. Rycker du något i kryckan för att få loss den?

Nä, knäcker till me ratten och trycker till på gasen för att få den å släppa. Handbromsen är nog för dålig för att få den å släppa på denna bilen.

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#5
KHRacing skrev:
din bil har väl antisladd/antispinn som inte går att koppla ur ?

Jo, de går allt att koppla ur, så dum är jag inte.. tongue

Får allt upp den på ställ, men väldigt sällan kontrollerat med denna bilen.

BMW - Better Make Way

1 291 Inlägg
5 juni 2009
#6
På många nyare bilar så stängs aldrig ESP av helt utan tillåter bara lite mer sladd/hjulspinn när den är "urkopplad"


461 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#7
MattiasH skrev:
På många nyare bilar så stängs aldrig ESP av helt utan tillåter bara lite mer sladd/hjulspinn när den är "urkopplad"

Okej, är mycket tveksam till att det är så just på denna, då det inte är några större problem med vinterdäck/fälgar, de är egentligen med sommarfälgarna/däcken på som det blir svårt.

BMW - Better Make Way

Supraman
2 300 Inlägg
5 juni 2009
#8
Esp går alldrig riktigt ur på dessa utan dom jobbar ändå.
Vi har testat på några och alla gör likadant.
Man kan få till ett varv men sen så e de stopp.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

461 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#9
Stefan Varberg skrev:
Esp går alldrig riktigt ur på dessa utan dom jobbar ändå.
Vi har testat på några och alla gör likadant.
Man kan få till ett varv men sen så e de stopp.

Va?! Är de sant!? Är de därför bilen dör efter 5-10 sekunder när man bränner gummi också? Då måste man alltså rycka någon/några kontakter för att det inte ska fungera alls då?

BMW - Better Make Way

1 291 Inlägg
5 juni 2009
#10
prova koppla ur en eller två sensorer till ABS/ESP ute vid hjulen så ska systemet sluta funka.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 juni 2009
#11
von_blad skrev:
Stefan Varberg skrev:
Esp går alldrig riktigt ur på dessa utan dom jobbar ändå.
Vi har testat på några och alla gör likadant.
Man kan få till ett varv men sen så e de stopp.

Va?! Är de sant!? Är de därför bilen dör efter 5-10 sekunder när man bränner gummi också? Då måste man alltså rycka någon/några kontakter för att det inte ska fungera alls då?

Kan stämma om bilen i fråga har DSC och inte ASC, och det förstnämda borde den ha om det är en 03a. Men det går att koppla ut även DSC, det är nån kombination av tryckningar på DSC-knappen har jag för mig. Läs/sök lite på Autopower och se om du hittar det. Har kört 330 på sladd och det är en väldigt härligt balanserad bil, med den motorns karaktär tycker jag den är betydligt enklare att få att släppa än tex 325 eller 328 E36 smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

461 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#12
MattiasH skrev:
prova koppla ur en eller två sensorer till ABS/ESP ute vid hjulen så ska systemet sluta funka.

Okej, får prova koppla ur sensorerna där och se om det blir någon skillnad.

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
von_blad skrev:
Stefan Varberg skrev:
Esp går alldrig riktigt ur på dessa utan dom jobbar ändå.
Vi har testat på några och alla gör likadant.
Man kan få till ett varv men sen så e de stopp.

Va?! Är de sant!? Är de därför bilen dör efter 5-10 sekunder när man bränner gummi också? Då måste man alltså rycka någon/några kontakter för att det inte ska fungera alls då?

Kan stämma om bilen i fråga har DSC och inte ASC, och det förstnämda borde den ha om det är en 03a. Men det går att koppla ut även DSC, det är nån kombination av tryckningar på DSC-knappen har jag för mig. Läs/sök lite på Autopower och se om du hittar det. Har kört 330 på sladd och det är en väldigt härligt balanserad bil, med den motorns karaktär tycker jag den är betydligt enklare att få att släppa än tex 325 eller 328 E36 smile

Jo, jag har ju DSC... Får kika lite på autopower och se om jag hittar något smile

Det kan förklara varför min kompis 325Ci -01 med ASC har så himla lätt för att drifta, men inte jag som har DSC.

BMW - Better Make Way

16 Inlägg
6 juni 2009
#14
Hur gör du när du kopplar ur dsc? håller du inne nån sekund bara tills lampan i mitter börjar lysa, eller håller du inne knappen några sekunder extra så att ytterligare en lampa börjar lysa ?
Jag har för mig att när man gör det senare, så ska allt kopplas ur ?

DFFL
9 020 Inlägg
6 juni 2009
#15
På våran gammla 523 E61 -05 så var man tvungen att hålla inne knappen för att helt stänga av antispinnen.
Efter att man gjort det så gick det finfint att snurra runt i snön (eller ner i diket som jag gjorde med det).

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

461 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#16
Hellstrom89 skrev:
Hur gör du när du kopplar ur dsc? håller du inne nån sekund bara tills lampan i mitter börjar lysa, eller håller du inne knappen några sekunder extra så att ytterligare en lampa börjar lysa ?
Jag har för mig att när man gör det senare, så ska allt kopplas ur ?

FireTraXX skrev:
På våran gammla 523 E61 -05 så var man tvungen att hålla inne knappen för att helt stänga av antispinnen.
Efter att man gjort det så gick det finfint att snurra runt i snön (eller ner i diket som jag gjorde med det).

Jag har inga problem att stänga av antispinn + antisladd, jag har haft min bil i 9 månader, så det kan jag....

Det går allt att sladda hur brett och vilt som helst, men den är svårkontrollerad och kastar lite som den vill åt alla håll. Vilket inte min gamla E36 325 utan någon som helst antispinn/antisladd gjorde.
Senast redigerat av von_blad (8 juni 2009)

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#17
Rquired skrev:
von_blad skrev:
Stefan Varberg skrev:
Esp går alldrig riktigt ur på dessa utan dom jobbar ändå.
Vi har testat på några och alla gör likadant.
Man kan få till ett varv men sen så e de stopp.

Va?! Är de sant!? Är de därför bilen dör efter 5-10 sekunder när man bränner gummi också? Då måste man alltså rycka någon/några kontakter för att det inte ska fungera alls då?

Kan stämma om bilen i fråga har DSC och inte ASC, och det förstnämda borde den ha om det är en 03a. Men det går att koppla ut även DSC, det är nån kombination av tryckningar på DSC-knappen har jag för mig. Läs/sök lite på Autopower och se om du hittar det. Har kört 330 på sladd och det är en väldigt härligt balanserad bil, med den motorns karaktär tycker jag den är betydligt enklare att få att släppa än tex 325 eller 328 E36 smile

Provade någon tryck-kombo på DSC-knappen.. Vet inte om det var inbillning, men den kändes mer lättkontrollerad efter det. Hittade inget om någon kombo på Autopower. Men tryckte ner en gång för att få ur antispinn, sedan tryckte jag en gång till och höll nere, då släcktes antispinn, och efter ett par sekunder lyste båda lamporna. Känns dock lite långsökt att det är DSC som krånglar till det för mig, är nog mer sannolikt att jag bara behöver fortsätta öva med denna bilen. Ska ut ikväll igen och testa lite när jag fått på nya däck.. smile

BMW - Better Make Way

735 Inlägg
8 juni 2009
#18
Nu snackar vi BMW, klart man kan koppla ur alla hjälpmedel wink Jag kan bekräfta att för att koppla ur antispinn och antilsadd måste man först trycka in knappen en gång, då är antispinn urkopplat. Håller du inne knappen en gång till kopplas även antisladd ut sen är det bara att drifta på big_smile

dARKiE
5 031 Inlägg
8 juni 2009
#19
von_blad skrev:
Stefan Varberg skrev:
Esp går alldrig riktigt ur på dessa utan dom jobbar ändå.
Vi har testat på några och alla gör likadant.
Man kan få till ett varv men sen så e de stopp.

Va?! Är de sant!? Är de därför bilen dör efter 5-10 sekunder när man bränner gummi också? Då måste man alltså rycka någon/några kontakter för att det inte ska fungera alls då?

På min 328 med ASC så rycker jag kontakten i motorutrymmet, annars får jag som dem flesta säger. Den släpper men hjälper ändå till litegrann när det går till "för mycket överdrift" : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

461 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#20
Darkie skrev:
von_blad skrev:
Stefan Varberg skrev:
Esp går alldrig riktigt ur på dessa utan dom jobbar ändå.
Vi har testat på några och alla gör likadant.
Man kan få till ett varv men sen så e de stopp.

Va?! Är de sant!? Är de därför bilen dör efter 5-10 sekunder när man bränner gummi också? Då måste man alltså rycka någon/några kontakter för att det inte ska fungera alls då?

På min 328 med ASC så rycker jag kontakten i motorutrymmet, annars får jag som dem flesta säger. Den släpper men hjälper ändå till litegrann när det går till "för mycket överdrift" : )

Okej, så känner inte jag att min reagerar, utan mer att när jag provocerar fram en sladd så är det såhär: först vill den inte, sen vill den inte, efter det vill den inte heller, å sen pang, ketchupeffekt, du är nära på att snurra...

Annorlunda förklarat, hoppas du förstod vad jag menade.

Jag har(hade) ju väldigt bra däck, så det är ju om den har svårt att släppa pga det, å när det väl släpper, så kommer det för mycket på en gång.

Jag tror mer på att jag behöver träna..

BMW - Better Make Way


Sök