2585
Sök

Kan man få brev hem att man blivit av me körkortet? :S

332 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Stressad påväg till jobbet i full fart och min kompis hade sätt mej dundra förbi en fartkamera som dom placerat på hjul efter vägkanten o inte fan såg jag den :@  om jag körde fortare än 30 förbi den och dom fick me mej på bild kan ja då få brev hem att ja blivit av me körkortet ? kan det bli så illa elr måste man ha åkt dit flera gånger för fortkörning för att en fartkamera ska dra in kortet:S elr blir det bara böter? Har haft körkort i snart 5 år...

Men om man nu blir av me körkortet om man kört för fort förbi en fartkamera måste man då ta om hela kortet dsv halkan o teorin? hmm
Senast redigerat av HBB (6 juni 2009)

332 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Smedhult skrev:
om du skulle bli av me det så blir de nog 3månader eller ett halvår. Hade du haft prövotid o kört över 30 km/h för fort så åker de. om dom kommer dra det eller om du bara får böter vet ja inte.

fyfasen äre så långt tid hmm men hur länge har man prövotiden?

214 Inlägg
6 juni 2009
du kommer inte få ta om något utan kommer troligtvis (om dem kan identifiera föraren) få indraget körkort ett x antal månader och böter. men som sagt du slipper ta om halkan osv...

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

332 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
okej mmm:S bara hoppas ja inte kom me på bild hmm fyfan i fortsättningen ska ja köra lungt:/ jälva fartkameror på hjul dom finns överallt nu för tin.

Jag är bara så orolig att det står att ja blivit av me körkortet om ja nu får hem nå sad

687 Inlägg
6 juni 2009
Du kan bli av med körkortet genom att en fartkamera tar en bild på dig ja.

29 Inlägg
7 juni 2009
Får jag bara fråga vart dessa stod?

Visste inte ens att det fanns fartkameror på hjul:) varnar de inte om dem som de gör med de vanliga.

Har bara mitt kort på prövotid ännu.

Trucker
2 710 Inlägg
7 juni 2009
Jennyp81 skrev:

Visste inte ens att det fanns fartkameror på hjul:) varnar de inte om dem som de gör med de vanliga.

Jodå de finns. Kallas för mobilakameror, polisen flyttar dessa dit dom misstänker "hända" saker under en viss tid osvosv.. Tror det finns runt 100000 i landet gentemot ca miljonen vanliga.

åkte dit av en mobila i skåne sad dom syns ju ej i pgs o sånt. höll 73 på 50 väg, men men..

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
7 juni 2009
HBB skrev:
Stressad påväg till jobbet i full fart och min kompis hade sätt mej dundra förbi en fartkamera som dom placerat på hjul efter vägkanten o inte fan såg jag den :@  om jag körde fortare än 30 förbi den och dom fick me mej på bild kan ja då få brev hem att ja blivit av me körkortet ? kan det bli så illa elr måste man ha åkt dit flera gånger för fortkörning för att en fartkamera ska dra in kortet:S elr blir det bara böter? Har haft körkort i snart 5 år...

Men om man nu blir av me körkortet om man kört för fort förbi en fartkamera måste man då ta om hela kortet dsv halkan o teorin? hmm

Om du behöver kortet på jobbet så kan du skriva ti dom o överklaga. annars kan du som tidigare nämnt i värsta fall bli av med det i 6 mån.

jag blev av me mitt i 2 mån, behövde kortet wink

kan tipsa dig om att dom e jävligt hårda på länstyrelesen så se till att nån skriver som kan "prata" wink

ha de gott o lycka till

Fart missbrukare

29 Inlägg
7 juni 2009
BMWgrabben skrev:
Jennyp81 skrev:

Jodå de finns. Kallas för mobilakameror, polisen flyttar dessa dit dom misstänker "hända" saker under en viss tid osvosv.. Tror det finns runt 100000 i landet gentemot ca miljonen vanliga.

åkte dit av en mobila i skåne sad dom syns ju ej i pgs o sånt. höll 73 på 50 väg, men men..

en till dum fråga:)
Ser de ut som vanliga fart kameror trots att det står på hjul alltså?

123 Inlägg
7 juni 2009
ser ut som ett fyrkantigt skåp

Jennyp81 skrev:
BMWgrabben skrev:
Jennyp81 skrev:

Trucker
2 710 Inlägg
7 juni 2009
Jennyp81 skrev:
BMWgrabben skrev:
Jennyp81 skrev:

finns inga dumma frågor, haha. ba o fråga på tongue

nej dom ser ej som vanliga kameror (så mkt jag kunde se liksom), då dom är flyttbara så brukar som vara i olika typer av vagnar yikes . gårr tyvärr ej o "undkomma" sånna idag. men dom finns så vitt jag vetat inte på landsväg/motorväg.

fan, kändes så surt när de ba blinkade till sad, hade varit så noga me allt skit hela vägen liksom. men de va tur att ja låg i så låg fart, brukar ha ngt högre yikes:S

Fart missbrukare

29 Inlägg
7 juni 2009
BMWgrabben skrev:
Jennyp81 skrev:
BMWgrabben skrev:

finns inga dumma frågor, haha. ba o fråga på tongue

nej dom ser ej som vanliga kameror (så mkt jag kunde se liksom), då dom är flyttbara så brukar som vara i olika typer av vagnar yikes . gårr tyvärr ej o "undkomma" sånna idag. men dom finns så vitt jag vetat inte på landsväg/motorväg.

fan, kändes så surt när de ba blinkade till sad, hade varit så noga me allt skit hela vägen liksom. men de va tur att ja låg i så låg fart, brukar ha ngt högre yikes:S

Förstår att det kändes surt.
Åh jag som bara har mitt på prövitid,till Januari 2010.
Iof kör jag aldrig så där jätte för fort men ändå.

Egentligen borde man ju inte missa den i en vagn som står framför en. Fniss.

Inte i mina hastigheter iaf;).

Höll dock på att åka tid efter Sala vägen när de satte upp den nya ,för jag hade inte sett den innan iaf.
men jag han bromsa i rätt tid. Fick ingen lapp iaf.

Avstängd
962 Inlägg
7 juni 2009
Smedhult skrev:
om du skulle bli av me det så blir de nog 3månader eller ett halvår. Hade du haft prövotid o kört över 30 km/h för fort så åker de. om dom kommer dra det eller om du bara får böter vet ja inte.

Provotid eller inte spelar ingen roll, för nio miljonte gången..

Sen är det bara att slänga dom äckliga lapparna som kommer på posten, för dom är inte rekommenderade så man kan hävda att man aldrig har fått dom. Efter ett tag läggs skiten ner...

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
7 juni 2009
BMWgrabben skrev:

Ööh, påstår du att det finns en miljon fartkameror i Sverige........?

Det finns lite över ett tusen fasta fartkameror i vårat avlånga land, varken mer eller mindre. Antalet mobila kameror vet jag inte, men jag skulle tro att det är ett hundratal, max.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Trucker
2 710 Inlägg
7 juni 2009
rickylicious skrev:
BMWgrabben skrev:

Det finns lite över ett tusen fasta fartkameror i vårat avlånga land, varken mer eller mindre. Antalet mobila kameror vet jag inte, men jag skulle tro att det är ett hundratal, max.

Du får gärna komma me andra siffror men om jag ej misstar mig så ska de vara runt en miljon kameror. Läst i den lokala tidningen

Mvh

Fart missbrukare

654 Inlägg
7 juni 2009
BMWgrabben skrev:
rickylicious skrev:
BMWgrabben skrev:

Du får gärna komma me andra siffror men om jag ej misstar mig så ska de vara runt en miljon kameror. Läst i den lokala tidningen

Mvh

Vid utgången av år 2008 fanns det ca 980 trafiksäkerhetskameror enligt Vägverket. (1)

Enligt en rapport från Vägverket/Rikspolisstyrelsen fanns vid utgången av år 2008 26 stycken mobila trafiksäkerhetskameror fördelat på 15 vagnar och 11 bussar. (2)

*Edit: (1): http://www.vv.se/Startsida-foretag/Traf … tskameror/
**Edit: (2): http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … ameror.pdf
Senast redigerat av danhild (7 juni 2009)

NissanMotorsport
7 juni 2009
BMWgrabben skrev:
Jennyp81 skrev:

min gps varna iaf för dessa kameror, hänt en gång, stod en bil med ett släp med en fartkamera på på sidan.. och minns klart å tydligt att den varva och ja sakta ner smile

32 Inlägg
7 juni 2009
På 70 -120 vägar rycker dom kortet om du kör mer än 29 km för fort, alltså 30 km och uppåt, plus att du nog ganska säkert blir åtalad för vårdslöshet alternativt grov vårdslöshet i trafik.

29 km och neråt, tror detta gäller även på vissa 50 sträckor då jag själv klarade mig på prick 29 km för fort. Fick behålla kortet , fick dock maxböter.

Det tråkiga är att det är ju inte klart bara för att polisen på plats låter dig behålla kortet. Jag blev trackasserad av Länsstyrelsen i ca ett halvår efter som ville dra in mitt körkort.

Gud som haver bilen kär,se till mej som gasglad är , vart jag mej än i världen vänder ska jag skapa svart ränder..AMEN.!!!

Gasglad
295 Inlägg
7 juni 2009
BMWgrabben skrev:
rickylicious skrev:
BMWgrabben skrev:

Mvh

Spär på med lite mer fakta.
Enligt http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____34762.aspx finns en bit över 4miljoner bilar registrerade i sverige. Med 1miljon kameror så är det ca fyra bilar per kamera.

Låter inte riktigt rimligt i mina öron iallafall.
Senast redigerat av Weermets (7 juni 2009)

Sök