3930
Sök

Är mds paket MDS & SSL - CFR Powerbass 4x8, något att satsa på?

134 Inlägg
8 juni 2009
mYGeL skrev:
Sandvik skrev:
Det steget är avsäkrat till 25A, så du kan räkna med ca 160wrms, alltså får basarna ca 40 watt styck.. Så du kan ju räkna med att det inte spelar speciellt bra...

och ett 1200W slutsteg från SSL.

Hej

Reagareade på ditt inlägg lite & Jag tycker det är synd att folk tror att dem vet så mycket och sedan ...

Men men..

Du har förmodligen räknat med effektlagen P=UxI (Effekten=Spänningen x Strömen),
dvs 12volt x 25Ampere = 300WATT.

I alla slutsteg finns det någon man kallar för transformator som omvandlar 12v upp till betydligt högre späningar.

Räknar man sedan effektlagen på Sluttrissorna som är den Komponent som levererar
Effekten så får vi snarare fram 50volt (vanlig spänning på sluttrissor) x 25Amp = 1250Watt.

Sen Ang basarna vet jag att dem spelar bra och är riktigt Prisvärda! big_smile
Bygger du en ordentlig låda så kan du få det att låta riktigt bra smile

Har du möjlighet lyssna på basarna innan så du kan bilda dig en egen uppfattning,
så många som ej ens hört men endå skriver skit. Sen är det ju även så att alla har olika smak tongue

har testat med dem inbyggnadsstegen och dem funkar förvånansvärt bra!! smile

Jag drev 2 MDS FRR10 med ett CI175 i 2ohm och det spelade riktigt bra!
Så att steget funkar vet jag...

Lycka till med ditt val nu! cool

Mvh// Michel

med 100% verkningsgrad ja wink men ärligt talat tror du på det själv? kolla på vilket annat steg som hällst i samma prisklass inte ger dom några 1200 wmax vid 2ohm nej runt 5-600 wmax (nu spelar ju egentligen inte wmax nån större roll men rms i 2ohm är inte utskrivet på ssl steget) man får vad man betalar för

1 338 Inlägg
8 juni 2009
crossboy skrev:
med 100% verkningsgrad ja wink men ärligt talat tror du på det själv? kolla på vilket annat steg som hällst i samma prisklass inte ger dom några 1200 wmax vid 2ohm nej runt 5-600 wmax (nu spelar ju egentligen inte wmax nån större roll men rms i 2ohm är inte utskrivet på ssl steget) man får vad man betalar för

Absolut det missade jag lägga in.. wink
säg att den då har 50% verkningsgrad vilket är vanligt för klass AB Steg.
Dvs ca 600wmax wink

Hur Soundstorm skriver sina effekter får ju stå för dem..
Steget funkar endå Ganska bra speciellt i prisklassen..

Mvh// Michel

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

2 914 Inlägg
8 juni 2009
http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=1984 12"
detta är en mkt fin bas (jag har den själv, jag vet, låter högt och rent i en sluten låda i en mercedes 190!)
köp den och byt ut soundstream basen (eller vad det var för 15") (eller låna någon polares bas som man vet att är en kvalitetsbas vid ungefär 10-12") så lovar jag att du kommer ha mkt mer att trycka på med än din 15" plus 4 st 8" i hatthyllan.
kommer låta högt om det är 400 watt rms i det steget, är det maxwatt vi snackar om ska du nog kanske köpa denna och bygga en låda under hatthyllan istället
http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=413 8"

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 juni 2009
volvo_245_racing skrev:
evilaudio skrev:
volvo_245_racing skrev:
jag vill få in mer bas i kuppen!.

jo men då e de väl bättre å ta bort 15"aren å bygga en seriös låda till 8"arna..

en seriös låda till8orna blir det ändå och 15tumaren blir kvar! ska bara se om någon här på garaget har ritning till en portad låda som man kan hänga under hatthyllan med portar som går in i hatthyllan!?.

hehe, okejj. :S

varför inte köpa ett ordentligt monosteg, som spelar skiten ur din 15" då kommer de basa.

annars är de väl beprövat med 3x10" under hyllan. svårare än så är det inte, MED ett steg som orkar driva det. OFC
Senast redigerat av pattilatti2 (8 juni 2009)

667 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
mYGeL skrev:
Sandvik skrev:
Det steget är avsäkrat till 25A, så du kan räkna med ca 160wrms, alltså får basarna ca 40 watt styck.. Så du kan ju räkna med att det inte spelar speciellt bra...

Hej

Reagareade på ditt inlägg lite & Jag tycker det är synd att folk tror att dem vet så mycket och sedan ...

Men men..

Du har förmodligen räknat med effektlagen P=UxI (Effekten=Spänningen x Strömen),

I alla slutsteg finns det någon man kallar för transformator som omvandlar 12v upp till betydligt högre späningar.

Räknar man sedan effektlagen på Sluttrissorna som är den Komponent som levererar
Effekten så får vi snarare fram 50volt (vanlig spänning på sluttrissor) x 25Amp = 1250Watt.

Sen Ang basarna vet jag att dem spelar bra och är riktigt Prisvärda! big_smile
Bygger du en ordentlig låda så kan du få det att låta riktigt bra smile

Har du möjlighet lyssna på basarna innan så du kan bilda dig en egen uppfattning,
så många som ej ens hört men endå skriver skit. Sen är det ju även så att alla har olika smak tongue

har testat med dem inbyggnadsstegen och dem funkar förvånansvärt bra!! smile

Jag drev 2 MDS FRR10 med ett CI175 i 2ohm och det spelade riktigt bra!
Så att steget funkar vet jag...

Lycka till med ditt val nu! cool

Mvh// Michel

tack för ditt inlägg! att folk reagerar på basarna tror jag är för att det är mds och att dem antagligen köpt något där som inte funkade för dem då drar dem alla saker över en kam. precis som med biltemas saker. är ju väldigt sugen på mds. men vi får se hur det går galeriet kommer uppdateras när bygget börjar:D
mvh

134 Inlägg
8 juni 2009
smile
mYGeL skrev:
crossboy skrev:

Absolut det missade jag lägga in.. wink
säg att den då har 50% verkningsgrad vilket är vanligt för klass AB Steg.
Dvs ca 600wmax wink

Hur Soundstorm skriver sina effekter får ju stå för dem..
Steget funkar endå Ganska bra speciellt i prisklassen..

Mvh// Michel

oj missade att det var ett AB steg, antog bara att det var ett digitalt som brukar ha högre verkningsgrad, men då låter det rimligare smile

21 761 Inlägg
8 juni 2009
volvo_245_racing skrev:
har du någe tips på högtalare jag ska använda och ev en lådritning?

Några tips kan jag iaf ge.

Evilaudio har skrivit i någon tråd att det finns förslag på bandpasslåda till GAS-basarna som tydligen ska låta bra. Själv vet jag att Orion HP-12 har använts i bandpass och kan spela både högt och djupt, har dock inte hört en sån låda själv.

Jag kan räkna på en bandpasslåda till HP-12 om du vill testa en sån, annars kan du höra med Evilaudio om han kan ge förslag för GAS-basarna. smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 juni 2009
Swedenrockers skrev:
Är du snygg eller?
Så länge säkringarna sitter på ingångarna innan spänningshöjningen internt i steget så kan du endast räkna på den ingående spänning gånger avsäkringen.
Sen lär ju steget knappast arbeta i ett normalläge kring den avsäkrade strömstyrkan.
Du menar alltså att om man bara höjer spänningen till valfri nivå så kan man få ur vilken effekt man önskar?

Haha som ja lollade när ja läste det första :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

547 Inlägg
9 juni 2009
mYGeL skrev:
Sandvik skrev:

Hej

Men men..

Mvh// Michel

Då har jag nog förstått något fel, för som jag har förstått det så behöver man en större strömstyrka för att kunna omvandla det till en högre spänning. Alltså:

Säg att vi har 14volt och 25ampere in i steget.
Ska du omvandla detta till en spänning på 50volt (3,57 gånger högre) så får du ut spänningen på 50volt men en strömstyrka på bara 7ampere (utan att ta in alla förluster med i beräkningen).
Så för att få ut 50volt och 25ampere från en ingångspänning på 14volt hade det krävts en strömstyrka på 89,25ampere?

Ifall man kunde få ut 50volt och 25ampere från en ingång på 14volt och 25ampere hade man väll skapat en evighetsmaskin som kunde använda sig själv som strömkälla + lämna effekt?

Rätta mig gärna om jag har fel, men så har jag förstått det.

Mvh Sandvik
Senast redigerat av Sandvik (9 juni 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

547 Inlägg
10 juni 2009
Kan någon som verkligen kan dethär ta och förklara?

Vill ju gärna lära mig så mycket som möjligt.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Sök