3710
Sök

Slipa, blästra med kompressor?

556 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
tjenare alla glada!
jag har hört att "vanliga" kompressorer som t.ex biltema swedol mm inte kan stå och pumpa luft en längre tid eftersom en av slangarna blir överhettad och smälter?

så vid t.ex slipning och blästring ska man bara kunna köra på tanken och sen när kompressorn börjar pumpa ska man vänta tills den har fått upp trycket i tanken igen innan man börjar köra.

innan jag hörde detta har jag plågat liknande kompressorer ganska bra utan någon försämring..   
någon som har något att säga om detta eller är det bara bullshit?

tack på förhand!

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 juni 2009
är väl bara byta slangen om de nu är så, men de låter otroligt att skiten ska smälta för det :S

Audiholic
485 Inlägg
16 197 Inlägg
8 juni 2009
många billiga/små kompressorer har plastslang mellan tank å cylinder å dom e INTE gjorda för att gå nån längre tid..

ska man göra jobb som tar lång tid å köp en kompressor som är gjord för de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

556 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
vart finns att köpa kompressorer som man kan köre längre tid?, brukar ju inte stå sånt i spcifikatitionerna..?

556 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
såg att dom hade fått in en ny kompressor på biltema: "Kompressor 40-100" i spc står de bland annat:
"vid lite större luftbehov"

är denna till för att kunna pumpa luft konstant? är detta något ni kan rekomendera till mycket slipning och blästring?

tack på förhand!

4 001 Inlägg
8 juni 2009
en kolvkompressor är inte gjord för att gå kontinuerligt, den blir överhettad, när slangarna smälter så är det annat som troligtvis redan tagit skada.
Det finns angivet i bruksanvisningen vilken arbetsfekvens kompressorn ska ha, om den måste gå hela tiden så är den underdimesionerad.

Edit: man får kolla hur mycket luft maskinerna man har använder och köpa kompressor därefter.
Senast redigerat av kolvas (8 juni 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

556 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
en kolvkompressor är inte gjord för att gå kontinuerligt, den blir överhettad, när slangarna smälter så är det annat som troligtvis redan tagit skada.
Det finns angivet i bruksanvisningen vilken arbetsfekvens kompressorn ska ha, om den måste gå hela tiden så är den underdimesionerad.

Edit: man får kolla hur mycket luft maskinerna man har använder och köpa kompressor därefter.

kontinuerligt var att ta i..

men den jag har kollat på ligger på 390 liter/m
så då klarar den av maskiner som ligger under 390 l/m?

om maskiner som ligger över får man köra lite lugnare med..?

"Fri avgiven luftmängd: 328 l/min 328 l/min
Genomlupen cylindervolym: 390 l/min 390 l/min"

vad är skillnaden?
Senast redigerat av Marbu (8 juni 2009)

4 001 Inlägg
8 juni 2009
Marbu skrev:
kontinuerligt var att ta i..

men den jag har kollat på ligger på 390 liter/m
så då klarar den av maskiner som ligger under 390 l/m?

om maskiner som ligger över får man köra lite lugnare med..?

"Fri avgiven luftmängd: 328 l/min 328 l/min
Genomlupen cylindervolym: 390 l/min 390 l/min"

vad är skillnaden?

Det är "Fri avgiven luftmängd" som är det intressanta.
Jag är inte helt säker på detta för det varierar mellan olika kompressorer men man ska ta mängden luft maskinen använder och dela med 0,5 eller 0,6 alltså 390/0,5=780
Så du behöver en kompressor som har Fri avgiven luftmängd på ca 780l/min
Då kan du köra konstant med maskinen men om man t.ex punktblästrar så krävs ju inte så mycket.

Fråga någon expert på t.ex Atlas Copco så kan dom hjälpa dig

Edit: 0,5 eller 0,6 är alltså hur mycket tid som kompressorn tål att gå och brukar vara baserat på 1 timmes användning. Det motsvarar som intermittens på en svets
Senast redigerat av kolvas (8 juni 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

556 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
ok!

som de ser ut nu så är de i huvud sak blästring den ska användas till.
biltemas blästringspistol drar 170l/m

så 170/0.5 = 340
och kompressorns Fria avgivna luftmängdligger på 328 l/min.

och när man blästrar så kör man ju inte konstant.. men de borde funka bra?

Sök