3492
Sök

Volvo 740 B230F Kylarvatten läckage.

4 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjena jag har en Volvo 740GL B230F.
Nu är det så här att jag har ett problem med att kylarvattnet läker ur/försvinner någonstans, ser inga spår av vätska någonstans i motorutrymmet, helt ny kylare + kablar och inge läckage vid någon av rören/kablarna.

Så vad jag nu undrar är vart kan vattnet ta vägen? får för tillfället fylla på Kylvätskebehållaren 1 gång i veckan och då är den i stort sett tom, blir även ett hemskt sug i vätskebehållaren, och vid start drar den åt sig en hel del vatten som sen rinner tillbaks till behållaren vid öppning av locket (ingen aning själv om detta är som det ska).

Vid utlåning av bilen i Vintras gick den ett tag utan kylarvatten, vilket resulterade i en ny Kylare, kan detta ha något med läckaget att göra?
Bilen går inte dåligt på något sett, fungerar helt perfekt förutom just det här läckaget.

471 Inlägg
9 juni 2009
#2
har du luftat systemet när du bytte kylare ?

Skiiit du nedde ! ;)

1 313 Inlägg
9 juni 2009
#3
kän på mattan vid pedalerna eller på passagerarsidan, evenuellt på golvet om det är blött...då har du ett läckande värmepaket...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

4 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#4
Systemet är luftat ja, och inge blött vid golv på varken passagerar eller förar sida:/

4 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#5
Funderar på om det kanske kan vara en topplocks packning som är trasig, men ser ingen antydan till det i kylarvattnet, borde inte det bli skummigt eller ha nå spår av olja i sig?

62 Inlägg
9 juni 2009
#6
Det läcker inte vid vattenpumpen då?

4 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#7
Precis kollat vatten pumpen, och finns inge läckage som syns där iaf, men har en liten fråga som någon här kanske kan ge ett svar på, om jag får fylla på vatten 1 gång i veckan, och gjort så i snart 3 veckor, kan det fortfarande vara ett trasigt topplock/packning och att vattnet smiter in där, själv tycker jag att det verkar vara alldeles för mycket vatten som har försvunnit, det borde ha satt stop för bilen för längesen.

KTM 660
537 Inlägg
10 juni 2009
#8
Kollat slangarna till värmepaketet? Där dom går in i torpedväggen.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

62 Inlägg
10 juni 2009
#9
Visst skulle det kunna vara blockpackningen om du körde länge utan vatten/glykol. Annars
är dom där bilarna jäkligt tåliga... Å andra sidan behöver du inte ens märka på dem om/att
packningen är sprucken, dvs dom kan gå lika bra ändå =/

Hade det runnit in i motoroljan skulle du sett detta direkt då den snabbt skulle blivit "gråflöddrig"
Du kan ju kolla om det tar vägen ut ur avgassystemet istället, be någon ligga bakom dig när du
kör och kika på detta. Trasig blockpackning kan bete sig på lite olika sätt...

En annan sak som slog mig är: Hur mycket vatten/glykol har du fyllt i efter kylarbytet? Vi böt
kylare på min Volvo 850 nu i helgen då jag hade en skaplig läcka som gjorde att vattnet rann
rakt igenom. Efter att den nya kylaren var på plats fick jag i totalt 6,5 liter innan systemet slutade
suga åt sig. (Fick i drygt 5 direkt och fick sen efterfylla de resterande 1,5 literna efter varmkörning)
Senast redigerat av Ullebubbe (10 juni 2009)

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 juni 2009
#10
hmm du har en avtappningen ventil under grenröret .. kolla den så att den är åt dragen..  men tror nästan som Mr. Ullebubbe i detta fallet..

men om du skruvar bort locket på exansion kärnet.. luktar de olja eller som vatten + glycol?
För läcker de inte in i bilen, så är de grönt där. är värmepacketet helt så kan de ju inte läcka där heller. så antingen får du in vatten i motor eller så kan de vara avtappnings ventilen under röret.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

309 Inlägg
10 juni 2009
#11
En kass topplockspackning brukar resultera att motorn vitryker från avgasröret, temperaturen stiger, oljan ser ut som baileys mm..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 juni 2009
#12
_Nas_ skrev:
En kass topplockspackning brukar resultera att motorn vitryker från avgasröret, temperaturen stiger, oljan ser ut som baileys mm..

ja precis. smile hade de på tugnan förut men fick inte fram de ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

174 Inlägg
17 juni 2009
#13
En  kompis till mej hade samma problem, vattnet försvann och motorn gick varm. oljan var fin inget läck vid topplockspackningen m.m men till sist så provtryckte vi skiten och den sjönk sakta men säkert.:S hmm tänkte vi.. Till sist så kollade vi termostaten och då var de den jäveln som inte fungerade. efter byte av termostat gick den fint och drog inget vatten. visserligen var detta på en v70 men de kan ju testa


1 313 Inlägg
17 juni 2009
#14
Åk till en verkstad och låt dom kolla avgasvärdena, har du en läckande toppackning så har du säkerligen förhöjd HC-halt högt över det tillåtna, värt att kolla iallafall..mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

62 Inlägg
4 juli 2009
#15
Det kan inte vara en frostplugg som läcker då?


Sök