2511
Sök

Xenon-ljus. Inkoppling + inkopplings guide

21 761 Inlägg
13 juli 2009
#41
Om bilen startar så ska Xenonlamporna också kunna tändas, så enkelt är det. Visserligen drar Xenonlamporna lite extra ström just i tändögonblicket, men inte några gigantiska mängder.

En trolig orsak kan ju vara dålig kontakt där Xenonkitet får sin spänning ifrån bilens originalkablar, då blir det kanske ordentlig spänningsförlust och balasten orkar inte tända lamporna.

Angående hur mycket ström som Xenonlampor drar: Lamporna drar mindre ström för samma ljusstyrka som vanliga lampor, precis som med lågenergilampor alltså. Däremot så drar ju en 55 W Xenonlampa lika mycket ström i tänt läge som en vanlig 55 W lampa gör. smile

557 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#42
patrikke skrev:
Vid uppstarten behöver de lite mer ström, sedan drar de mindre, när de väl lyser.
Team norrland! Funkar nån el på din bil eller är batteriet heldött.

Stereon funkar men basarna vill inte. Testade koppla i en batteri laddare för att kolla om det är batteriet eller nåt kabelbrott. Men väll när jag hade kopplat in den så 5min efter börja det dåna i hela bilen. Så tror att jag ska ta nya batteriet från 1.8an och lägga i denna bil.

1 749 Inlägg
13 juli 2009
#43
Eller så köper du ett nytt batteri och har 2 bilar;)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

557 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#44
patrikke skrev:
Eller så köper du ett nytt batteri och har 2 bilar;)

Ja det kan man ju också. Men jag är inte riktigt sugen på att betala över 1500 på ett nytt så. Tänkte ändå ta in batteriet från 2.3an för laddning så.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 juli 2009
#45
Detta är en lånad text
Här är vad som gäller vid besiktningen
lånad text, läs detta innan du gör någonting med konvertering.

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogens lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkänna bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. Om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i Kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
MVH.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

557 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#46
Nej då. smile De där har jag redan vetat förlänge sedan.

6 Inlägg
20 juli 2009
#47
Kan man konvertera till xenon på en volvo 144?

8 156 Inlägg
7 augusti 2009
#48
durracell skrev:
Kan man konvertera till xenon på en volvo 144?

Nu har visserligen den här tråden ett par veckor på nacken, men jag tänkte ändå svara på det.
Ja, det går att konvertera till xenon på en 144:a.
Finns både vanlig xenon och bi-xenon. Med bi-xenon får du halvljus och helljus i samma lampa.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 749 Inlägg
7 augusti 2009
#49
Phaetoon skrev:
durracell skrev:
Kan man konvertera till xenon på en volvo 144?

Nu har visserligen den här tråden ett par veckor på nacken, men jag tänkte ändå svara på det.
.

Det uppmanas ju till att söka upp gamla trådar och fortsätta med dem, vilket är bra i vissa fall:)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Diesel or Die
66 Inlägg
15 augusti 2009
#50
Passar på i den här tråden då även jag, någon som har erfarenhet av www.vvme.com konverterings-satser, mkt upphetsande priser måste jag säga, och sidan har nämnts här på gorg ett par gånger.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 augusti 2009
#51
man får vad man betalar för. Xenonkungen e rätt bra !

C H E V R O L E T <3

Diesel or Die
66 Inlägg
15 augusti 2009
#52
Children-Of-Bodom skrev:
man får vad man betalar för. Xenonkungen e rätt bra !

Vill påstå att det i många (INTE alla) sammanhang är pure bs tongue

Återigen, nån med erfarenhet från www.vvme.com?

3 Inlägg
16 september 2009
#53
Tjena!
Jag har ett xenon kit från vvme.com i min polo -03 å det funkar kanon! jag beställde det en torsdag å fick det levererat hem till dörren på tisdagen veckan efter!! Är jättenöjd med grejorna... Kan lägga upp nån bild till helgen...


6 Inlägg
24 september 2009
#54
skulle den här konverteringssatsen passa 140i?

http://www.vvme.com/5055w-h1339008-bixe … h=44_46_38
Senast redigerat av durracell (24 september 2009)

557 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#55
Beroende på vad du har för nå socket på lampan du har i bilen.

6 Inlägg
18 oktober 2009
#56
nu har ja äntligen fönne instruktionsboka, o de står att ja har sockel: P45 T. funkar de med de här kittet då? http://www.vvme.com/5055w-h1339008-bixe … h=44_46_38
ja har inte en aning, är inte så insatt i de här så skulle va bra med svar o hoppas ni kan ha överseende med min okunskap:P

557 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#57
Hej alla igen. smile
Nu har jag inhandlat mig ett Bi-Xenon H4 6000K kit. Men när jag öppna kartongen så fattar jag ingenting.

Detta följde med i kartongen :
2 Ballast med hållare
2 Bi-Xenon lampor
1 Kabelkitt

I de där kabelkittet så fanns det bara uttag för ett H4 (den som ska kopplas i bilens H4 uttag). Så jag blev lite ställd. Och tänkte höra med er om det är rätt eller inte.

Xenonet är inhandlat hos ANABINT. Tog kontakt med företaget men hann bara presentera mig så drog dom på luren i örat. Så tänkte nu höra med er som har lite mer erfarenhet av just Xenon kits. Hoppas på vettiga svar.

Mvh / Markus

395 Inlägg
27 november 2009
#58
TeamNorrland skrev:
Hej alla igen. smile
Nu har jag inhandlat mig ett Bi-Xenon H4 6000K kit. Men när jag öppna kartongen så fattar jag ingenting.

Detta följde med i kartongen :
2 Ballast med hållare
2 Bi-Xenon lampor
1 Kabelkitt

I de där kabelkittet så fanns det bara uttag för ett H4 (den som ska kopplas i bilens H4 uttag). Så jag blev lite ställd. Och tänkte höra med er om det är rätt eller inte.

Xenonet är inhandlat hos ANABINT. Tog kontakt med företaget men hann bara presentera mig så drog dom på luren i örat. Så tänkte nu höra med er som har lite mer erfarenhet av just Xenon kits. Hoppas på vettiga svar.

Mvh / Markus

Avisst serru.  jag har också ett Xenon kit. (H4)  Och jag använder bara ett "uttag" från original lamporna.. så en kontakt hänger bara löst smile


557 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#59
Härligt då vet jag. Blev lite orolig där för stunden smile

557 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#60
Skulle montera idag i bilen men hittade inget bra ställe att lägga ballasterna på. Finns det någon annan med Audi 100 förgasar motor eller stort utrymme av motorutrymmet som kan hjälpa till lite här nu.

Kan ballasterna förstöras om det kommer vatten på dom?


Sök