Är säkert Ventillyftarna som är otäta-.!!
Slutar det ticka när motorn kommer upp i temperatur ? Så är det med större sannolikhet lytftarna och heller ingen fara Så länge dom/den föblir tyst/tysta när motorn är varm..
dock ska det ju inte ticka från dom i regel.. om bilen stått länge kan dom ticka i början..
Trotts att allt är Fräscht.
Tickar det även fast motorn är varm är det värre.... Då är nått galet om det är ventilyftarna som klickar.. Och ventil lyftare borde inte vara slut efter 9000 mil... Min 850 som har gått 15 000 tickar inte det minsta.. Som sagt. Allt beror det lite på vad man kör på för olja oxå.. För tunn olja brukar inte gillas av hydrauliska lyftare....
Dock vet jag Spridare kan väsnas en hel del.. Gör det på min 850.. och det kan förväxlas med lyftar klick om man inte riktigt har hört det ena.. Lyftar klick är mera hårt..!!
Prova gärna att kör en lite billigare olja och kasta i och kör 100a mil och byt sedan till en rejält bra olja för din motor.. kan rensa ur lite skit och kanske få tyst på lyftarna..
Tillsattser och sådan funkar inte.. jag har provat på min Audi 100a jag hadde tidigare.. E en lyftare slut så är den.. bara å byta.. dock tickade min Audi vid 24 000 mil och den gick till 36 000 mil med tickande lyftare tills jag satt bilen i ett träd en vinter.,!! men men..
Olja som rekomenderas varmt är Castrol GTX Magnatech 5w / 40 Helsyntet.. Körde den i Audin och nu i volvon oxå.. Riktigt tok nöjd med den oljan.,!! Enda oljan jag använt som jag känt tystar en sliten lyftare lite-.!!
MVH/ adde
Senast redigerat av Engen (22 april 2006)