2989
Sök

Vid köp av 330hk volvo v40..håller det???

80 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#1
funderar nu på att byta min bil mot en 00ans v40 jag hittat ..grejen är att den är rätt trimmad med massa bytt mm...då jag ej är så insatt i just volvo trimmning så tänkte jag fråga...

är det riktiga grejer??
håller det??

autotechkammar
00:ans topp med mekaniska tryckare
t4 block med fräst vevhusventilation
fräst ventiluttag i kolvarna
verdistakar
T19 turbo med 7:ans vinklade avgashus
3tum från turbo med racekat
gröna spridare
044 pump
moddat bränslesystem
förstärkt sachs koppling
aluintercooler
ssqv dump
motor byggd att klara 420hk
mappad av autotech 330hk


bilen har förövrigt gått 13000mil nyrenoverad motor,nya ramlager och vevlager,ringar.bultar.pakningar,vattenpump,nya stift å kamrem,startmotor.hallgivare.spjällhuslägesgivare.luftmängdmassemätaren

skivorna ska glöda

80 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#2
okey..ja eftersom motorn är byggd för över 400hk så borde det hålla med 330hk..sen beror det väll på hur man kör och servar den också...

skivorna ska glöda

80 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#3
jo glömde skriva det...det är en 2,0t

skivorna ska glöda

699 Inlägg
20 juni 2009
#4
Den motorn lär hålla bra.. Är vevstakarna som är den svaga länken på volvos vitmotorer.. Verdistakarna är riktigt fina grejjer!! Tror att det är orginalkolvarna som begränsar effekten i den motorn, man bör inte köra mer än 100hk per cylinder med dem!
//Jonas

Bilgalen elektriker :)

80 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#5
ok låter bra...om man skulle byta till smidda kolvar eller dyligt skulle effekten öka??för att nå runt 400 hhur mycket lär göras då??är det turbo byte och hela baletten???

skivorna ska glöda

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
20 juni 2009
#6
Kolla med Torpis här på garaget, han lär kunna svara klockrent på dina funderingar

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

699 Inlägg
20 juni 2009
#7
apyngel skrev:
ok låter bra...om man skulle byta till smidda kolvar eller dyligt skulle effekten öka??för att nå runt 400 hhur mycket lär göras då??är det turbo byte och hela baletten???

Effekten ökar inte i sig för att man byter kolvarna.. Det är bara hållbarheten som ökar!
Vill du ha mer effekt i den motorn så krävs en större turbo då den precis klarar 330hk. Sen så behövs det större spridare och större lmm. Skulle tänka mig att du får lämna in bilen på mappning med då det kan vara svårt att få bilen att gå riktigt bra annars..
Det drar snabbt iväg i kostnad...
//Jonas

Bilgalen elektriker :)

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juni 2009
#8
apyngel skrev:
jo glömde skriva det...det är en 2,0t

Du skrev ju just att det var en T4 i den....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juni 2009
#9
JonasHalt skrev:
apyngel skrev:
ok låter bra...om man skulle byta till smidda kolvar eller dyligt skulle effekten öka??för att nå runt 400 hhur mycket lär göras då??är det turbo byte och hela baletten???

Effekten ökar inte i sig för att man byter kolvarna.. Det är bara hållbarheten som ökar!
Vill du ha mer effekt i den motorn så krävs en större turbo då den precis klarar 330hk. Sen så behövs det större spridare och större lmm. Skulle tänka mig att du får lämna in bilen på mappning med då det kan vara svårt att få bilen att gå riktigt bra annars..
Det drar snabbt iväg i kostnad...
//Jonas

för 50000kr så tar du sedan steget från 300hk till 400hk.  Du behöver nytt sprut (Nira 16000kr + givare 2000kr) spridare 1000cc (2000kr) inkoppling av sprut (5000kr) mappning ( 10000kr)  turbo(10000-20000kr) + installationsjobb etc.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

330 Inlägg
20 juni 2009
#10
torpis skrev:
för 50000kr så tar du sedan steget från 300hk till 400hk.  Du behöver nytt sprut (Nira 16000kr + givare 2000kr) spridare 1000cc (2000kr) inkoppling av sprut (5000kr) mappning ( 10000kr)  turbo(10000-20000kr) + installationsjobb etc.

50000 :S, ja om man är helt inkompetent och inte kan göra något själv. ne, 50k är ju o ta i. Varför just ett Nira sprut för 16k ? finns ju sprut som man lätt kan köra 400 häst med som kostar runt 5k ?
turbo för 10k-20k, finns mkt billigare alternativ som funkar skit bra där med.

OT: Verkar ju vara en riktigt byggd motor iaf.
Senast redigerat av Zippo_ (20 juni 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juni 2009
#11
Zippo_ skrev:
50000 :S, ja om man är helt inkompetent och inte kan göra något själv. ne, 50k är ju o ta i. Varför just ett Nira sprut för 16k ? finns ju sprut som man lätt kan köra 400 häst med som kostar runt 5k ?
turbo för 10k-20k, finns mkt billigare alternativ som funkar skit bra där med.

OT: Verkar ju vara en riktigt byggd motor iaf.

Vad för sprut för 5000kr?

vilken turbo för under 10000kr?

Zippo_ skrev:
OT: Verkar ju vara en riktigt byggd motor iaf.

Portar man inte en topp medans den ändå är lös? samt byter till hårdare ventilfjädrar. samt att det används en öppen dump...  så frågan är om det är så välbyggt som det ger sken utav?  vad vet jag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juni 2009
#12
Du skriver ingen om växellådan, är den ok eller förstärkt? Tål lådan över huvud taget 330hk orginal?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 juni 2009
#13
Rquired skrev:
Du skriver ingen om växellådan, är den ok eller förstärkt? Tål lådan över huvud taget 330hk orginal?

Kör man som ett svin kan man få vad som hällst att rasa! Skippar man däckssvarvning och att ligga på 5an och ge full gas osv så ska den nog klara sig

Rock'n Roll

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 juni 2009
#14
TenZer skrev:
Rquired skrev:
Du skriver ingen om växellådan, är den ok eller förstärkt? Tål lådan över huvud taget 330hk orginal?

Kör man som ett svin kan man få vad som hällst att rasa! Skippar man däckssvarvning och att ligga på 5an och ge full gas osv så ska den nog klara sig

Lådorna håller fint med 450hk också. De flesta monterar en quaifediff och då försvinner rasrisken pga enhjulsburn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

80 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#15
lådan vet jag ingenting om så på den frågan kan jag inte svara...det är den här bilen jag pratar om

http://www.blocket.se/alvsborg/Autotech … =6&w=3

skivorna ska glöda

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 juni 2009
#16
Rquired skrev:
Du skriver ingen om växellådan, är den ok eller förstärkt? Tål lådan över huvud taget 330hk orginal?

Bör vara samma låda som i 850 och S/V70, dvs M56H eller L.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 juni 2009
#17
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Du skriver ingen om växellådan, är den ok eller förstärkt? Tål lådan över huvud taget 330hk orginal?

Bör vara samma låda som i 850 och S/V70, dvs M56H eller L.

Nej, lådan ska vara från Mitsubishi, så det är ingen M56H där inte. Eller har jag kanske läst fel? tongue
Senast redigerat av TenZer (21 juni 2009)

Rock'n Roll

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2009
#18
TenZer skrev:
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Du skriver ingen om växellådan, är den ok eller förstärkt? Tål lådan över huvud taget 330hk orginal?

Bör vara samma låda som i 850 och S/V70, dvs M56H eller L.

Nej, lådan ska vara från Mitsubishi, så det är ingen M56H där inte. Eller har jag kanske läst fel? tongue

Det har du nog. Skumt om man skulle köra med Mitsubishiväxellådor till Volvomotorer. hmm


80 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#19
alltså hur blir slutbetyget är det nånting att ha eller ska amn passa sig för en sån byggd bil???
som jag förstår det verkar den vara rät byggd med rätt grejer...inte det billigaset grejerna!!???

den lär väll röra lite på sig den där bara man får ner fästet

skivorna ska glöda

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 juni 2009
#20
apyngel skrev:
alltså hur blir slutbetyget är det nånting att ha eller ska amn passa sig för en sån byggd bil???
som jag förstår det verkar den vara rät byggd med rätt grejer...inte det billigaset grejerna!!???

den lär väll röra lite på sig den där bara man får ner fästet

Toppenbil men den är inte byggd för 420hk den är byggd för 330hk.  Klarar du dig på det så är det en toppenbil.  Dock hade jag inte kört många meter utan att installera en Quaifediff.


lådan är Volvo M56 och inget annat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök