3012
Sök

Låduträknings pogram

22 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Är det nån som vet om det finns något bra pogram där man kan mata in måtten på lådan och få mått på hur stora alla sidor på lådan ska vara?

Tack på förhand

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juni 2009
Just för utsågningsritning är Probox oslagbar......tycker jag smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

dBverkstan.se
64 Inlägg
20 juni 2009
Lonefox skrev:
Just för utsågningsritning är Probox oslagbar......tycker jag smile

Instämmer helt

Saab raggare : )
887 Inlägg
20 juni 2009
eh ?.. om du vet måtten.. och inte är ett klappträ så tar de ca 20 sekunder / bit att räkna ut..

Turbo.. Because Im worth it :)

22 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Oki tack så mycke! fick en låda uträknade på lazzat men emma delen ligger ju nere nu å jag kommer inte ihåg lådvolymen!sad E det nån som kan vara vänlig å räkna ut en 4:e ordningens bandpass låda till en Impact 5710-22

Tekniska parametrar (Serie):

Fe: 29,5Hz

Re: 3,5 Ohm

Qms: 12,6

Qes: 0,34

Qts: 0,33

Vas: 30,5 Liter

Mms: 146 Gram

Cms: 199

Bl: 16,6

L@1KHz: 3,38

Area: 330

X-max: 10,5mm

SPL ref: 88

21 761 Inlägg
20 juni 2009
Synd att den avdelningen ligger nere tycker jag, har dock räknat om igen:

Sluten kammare: 10 liter netto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 16 liter netto, dämpmatta på innerväggarna.
Rör: 1 st 4" som är 30 cm långt.

Varken bas eller rör är inräknade i volymerna.

547 Inlägg
21 juni 2009
Ursäkta att jag frågar, men hur ser en sån låda ut?

Basen sitter i en sluten låda på 10 liter som sedan spelar in i en portad låda på 16 liter? Eller?

Såhär tänker jag.. Sorry för fyllepainten.. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/52621/690625_wm5wim.jpg

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

21 761 Inlägg
21 juni 2009
Ja, principen är så där, men man kan designa lådan på flera sätt om man vill. För att tex få maximal kylning av talspolen så kan basen monteras med magneten i den portade kammaren istället, sedan kan röret lika gärna sitta på ovansidan av kammaren. smile

547 Inlägg
21 juni 2009
Okej, då lärde man sig något nytt. smile Vore ett bra alternativ till nästa bygge eftersom det blir jäkligt svårt att få in basen i kupen. (Mercedes 190)

Skickar ett PM åt dig snart, vill inte klottra ner denna tråd.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

22 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
:)Tack så mycke Drönirettab antar att du heter lesdiv på lazza??smile hur mycke volym ditt pogram att en sån bas ska ta upp?? Sandvik  klottra ner denna tråd hur mycke du vill ang bandpasslåd frågor tycker oxå det är intresant för  vi har samma problem med att få in basen i kupen!smile
Senast redigerat av bonnevillen (21 juni 2009)

21 761 Inlägg
21 juni 2009
bonnevillen skrev:
antar att du heter lesdiv på lazza??smile

Ja, stämmer. smile

bonnevillen skrev:
hur mycke volym ditt pogram att en sån bas ska ta upp??

2,9 liter om jag utgår ifrån basens mått i manualen. Som jag skrev på Lazzat så är ju inte den där basen optimal för 4:e ordningens bandpass, men den borde spela hyfsat iaf. Vi får väl se. smile

22 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Tack för att du orkar svara på alla frågor:D Vi tar väl 2 sista frågor sen har jag nog allt klart för mej inför lådbygget!smile Ska man räkna in trattarna i rörlängden eller e lägden utan trattarna? Å när du skriver att inneväggarna ska vara dämpade så menar du alla väggar utan bafflen som basen sitter i? Ska man ha dämp ull eller typ sån taggig dämpmatta? Blev visst 3 frågor:)

21 761 Inlägg
21 juni 2009
Du får själv kolla upp hur mycket av röret som ska kapas av för att kompensera för trattarna. Dämpmaterialet kan vara tex 2-3 cm tjock polyestermatta eller en sån där taggig matta som du beskriver. Du kan sätta dämpmaterialet på alla väggar utom baffel, stämmer bra. smile

2 665 Inlägg
21 juni 2009
Du ska mata in mått på låda för att få reda på hur stor lådan blir, Ehh du har ju precis matat in måtten då vet du ju...

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök