4070
Sök

Flåsljud ur porten på bandpasslåda

22 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Tjenare! Har byggt en 4:e bandpasslåda till min impact 5710! Lådan är 10l sluten del och 16l portad del netto plus minus nån deciliter och ett rör som är 30cm med aeroportar, drönierttab hjälpte mej med uträkningen!

Den spelar riktigt högt i framsätet men i baksätet så flyttar den mest luft inte så jätte mycke basljud, å det är flåsljud från porten:( Finns det nåt man kan göra för att minska det utan å bygga ny låda? Länga/ korta porten?

Tacksam för hjälp:)

jobbar påre
751 Inlägg
28 juni 2009
hmm..med port menar du att du har en utgång som är avrundad så att säga?
alltså inte bara att röret tar slut?

om inte så tror ja en sådan hade hjälpt:P

22 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Jag har trattar i båda ändarna på röret:)

jobbar påre
751 Inlägg
28 juni 2009
hmm jaru då vet ja inte:) har ingen koll på de dära med portarna:(.. vet inte drönirettab vad de kan vara då?smile

2 665 Inlägg
28 juni 2009
Pro_fxr skrev:
hmm..med port menar du att du har en utgång som är avrundad så att säga?
alltså inte bara att röret tar slut?

om inte så tror ja en sådan hade hjälpt:P

han skrev inte port utan aeroport. Trodde alla visste vad det var. Det var ju bland de första som tillverkade mjukt rundade trattar för att minska blåsljudet. tror det var i början av 90talet.

När du får blåsljud har du för högluft hastighet i porten. Tror max 33m/sek brukar rekomenderas som max. (eller liknande)

Enda sättet är nog att sätta dit en större större port, alltså större diameter!

Vad har du för storlek på  porten??
Senast redigerat av Rickard-v (28 juni 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

22 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Får vänta å hoppas att han kikar in i denna tråd:)

2 665 Inlägg
28 juni 2009
Det är väl bara att springa ut till bilen o mäta?!?!?!?!?

Kanske ska fråga hur mycket effekt du mosar in också, för det avgör ju hur mycket luft som ska ut.

1st 7cm alldeles för litet.
2st 7cm eller en 10cm borde funka
eller om du mycket effekt
3st 7cm eller
4st 7cm / 2st 10cm

Problemet är ju att rören blir väldigt långa när man måste upp i area!
Och då kanske inte praktiskt användbart.

22 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Liten miss att inte skriva rör storleken i första inlägget!big_smile jag har ett 1st 4" som är 20 cm långt trattarna inräknade! Basen får runt 500 - 600 wrms!
Senast redigerat av bonnevillen (28 juni 2009)

jobbar påre
751 Inlägg
28 juni 2009
hehe oj de missade ja=) fast har ändåå ingen aning varför de flåsar:) men praktiskt så låter de ju som att de trycks för mycket luft igenom ett för litet rör:)  men som du säger så kan de bli problematiskt att sätta ett längre.beroende om lådan är stor nog osv

21 761 Inlägg
28 juni 2009
Är det helt släta skarvar (inuti) mellan röret och trattarna?

Om det är ojämna skarvar så kan man få flåsljud fastän det sitter trattar. Att det inte spelar så mycket bas när man sitter i baksätet, det kan jag nog kanske bero på att frekvenserna inte hinner breda ut sig ordentligt. Fast det är jag dock inte säker på, någon annan får ge bättre råd om detta. smile

22 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
oki ska kolla över skarvarna imorron så att dom e släta å fina!smile Återkommer med resultat imorron när jag har putsat till dom lite:) Kanske e så enkelt att dom e lite ojämna:)

21 761 Inlägg
29 juni 2009
Vi får väl hoppas att det är det felet. smile

Är basen helt ny och oinspelad?
Spelar lådan någon djupbas vid framsätena eller spelar den bara högt och dunk?
Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2009)

2 665 Inlägg
29 juni 2009
Fixa blåsljud med 4" och aeroportar. Då är det hög lufthastighet. Du har väl aero i varje ände??
Och den kan andas inne i lådan?? Inte för nära någon vägg??

Tror du måste öka arean på porten! Enda sättet så att säga. Men då blir den längre.

Är talspolarna serie eller parallel kopplade??
Senast redigerat av Rickard-v (29 juni 2009)

22 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Jepp helt ny har spelat 15 min max så länge, den spelar typ bara djupbas

21 761 Inlägg
29 juni 2009
Då finns chansen att den ändrar ljudkaraktär litegrann efter ett antal timmars spelande, men det märker du i så fall.

2 665 Inlägg
29 juni 2009
Ha åsikter om en högtalare första 5timmarna är ingen ide. Den ändrar karaktär.

Hur är talspolarna kopplade??

22 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Jepp aero i båda ändar som jag skrev innan. Det dumma är att jag tror inte att det får plats ett 6" rör i hatthyllan å inte 2st 4" heller:( För mäta lite imorron men jag ska testa å slipa till röret invändigt först!

22 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
I serie så det blir 4ohm! så det finns en chans att flåsljudet försvinner när jag har fått spelat in den lite mer?

21 761 Inlägg
29 juni 2009
I teorin ska det inte bli flåsljud med 4" rör till den lådan. Om flåsljudet kan försvinna när basen är inspelad vet jag inte, däremot kan den kanske börja spela aningen mer dunk och inte enbart djupbas. De parametrar som jag har utgått ifrån vid lådberäkningen är angivna med just seriekopplade talspolar, några andra angivelser finns inte. smile

Vilken delningsfrekvens har du ställt in på bassteget?

22 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Runt 80hz står har inte hunnit testa så mycke med delningarna än. hur högt/lågt ska man ungfär ställa subtronic filtret?

Sök