3948
Sök

Konstigt ljud höger framdäck

2 Inlägg
söndag 22:48
Trådstartare
Hej. Jag har en Toyota Corolla -88 som det byttes hjullager fram höger sida i september, även drivknutar är bytt. Nu sista 2 månaderna har jag fått ett skumt ljud från höger framdäck, där alltså lagret byttes. Låter som wobblande "wow wow wow" ljud som ökar i styrka upp till 80km/h, efter det hörs nästan inget, kanske pga av andra ljud. Däcket går trögt att snurra, och låter som det skaver nåt gummi när man vrider det sakta fram och tillbaks, nåt gnissel ljud, typ. Men inget glapp. Har misstänkt hjullagret först men tycker det lät eljest än detta ljud och det är ju nybytt, så frågan är vad kan detta vara ? Har provat byta däck också men samma ljud är kvar. Bromsok och skiva blir ej varma heller. Så vad kan detta vara ?
Senast redigerat av jellybean (söndag 22:50)

3 371 Inlägg
Igår 05:48
Hur trögt går det?
Drivna hjul kan inte frisnurra eftersom teansmissionen bromsar lite.
Men särskilt tungt ska det inte gå.

Nya lager kan fallera fort.
I synnerhet om sammanhållande centrummutter/skruv dras för hårt eller löst.
Även kompaktlager är två halvor som är lätt koniska mot varandra som behöver stöd.

Cordfel i däck kan ge skumma ljud, men skulle inte låta med upohissat hjul

4 502 Inlägg
för 22 timmar sedan
TS, har provat annat hjul!

2 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Hur trögt går det?
Drivna hjul kan inte frisnurra eftersom teansmissionen bromsar lite.
Men särskilt tungt ska det inte gå.

Nya lager kan fallera fort.
I synnerhet om sammanhållande centrummutter/skruv dras för hårt eller löst.
Även kompaktlager är två halvor som är lätt koniska mot varandra som behöver stöd.

Cordfel i däck kan ge skumma ljud, men skulle inte låta med upohissat hjul

Vänster framhjul går mycket lättare att snurra. Tycker att detta problem uppstod efter
det att jag gjorde en u-sväng på vägen, sen dök detta ljud upp. Svängde alltså kraftigt
åt vänster över vägen, helt om , typ. Men om verkstaden misslyckas med hjullager
bytet, ska det fenomenet uppstå 3 månader efter ? Jag ska in om en vecka på samma
verkstad för kontroll, då får vi se vad felet var, förhoppningsvis.

6 240 Inlägg
för 3 timmar sedan
Har du kollat så inte skivan tar i beläggen?
Vill du mecka själv så skruva loss drivaxeln. Sitter väl med sex skruvar mot växellådan!? Låter det fortfarande så är det antingen drivknut, hjullager eller skivan som tar i belägget.

Sök