3646
Sök

Krockade, sade att jag tror att jag somnade

4 005 Inlägg
30 juni 2009
I 3 kap. 1 § trafikförordningen (1998:1276) stadgas att fordon inte får föras av den som på grund av t.ex. uttröttning inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt. Regeln om vårdslöshet i trafik har haft sin nuvarande lydelse sedan den 1 januari 1995.

För ansvar krävs att föraren i väsentlig mån har brustit i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka har betingats av omständigheterna.
Av förarbetena till nämnda lagändring (prop. 1994/95:23 s. 60-61) framgår bl.a. att bestämmelsen i första hand är avsedd att omfatta fall där trafikanten har gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande eller annan allvarlig oaktsamhet. Som exempel på sådana typiskt sett trafikfarliga beteenden som bör kunna föranleda ansvar nämns i förarbetena bl.a. förande av bil i uttröttat tillstånd (prop. s. 122).

När föraren inte endast i väsentlig mån har brustit i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka har betingats av omständigheterna, utan dessutom har gjort sig skyldig till grov oaktsamhet eller visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, skall brottet rubriceras grov vårdslöshet i trafik. Vid avgörande av graden av oaktsamhet - och gärningens rubricering - är det utan betydelse om någon trafikolycka har inträffat eller ej (prop. s. 122); det är det trafikfarliga beteendet som sådant som skall bedömas. Typexempel på grov vårdslöshet i trafik är vansinnesfärder i mycket hög hastighet, t.ex. mot rött ljus i vältrafikerade korsningar eller på trottoarer.

Källa: https://lagen.nu/dom/rh/2002:13
Källa: http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm
Nyhetsartikel: http://hd.se/skane/2008/06/23/58-aaring … er-att-ha/
Senast redigerat av linuslinje (30 juni 2009)

169 Inlägg
30 juni 2009
linuslinje skrev:
Av förarbetena till nämnda lagändring (prop. 1994/95:23 s. 60-61) framgår bl.a. att bestämmelsen i första hand är avsedd att omfatta fall där trafikanten har gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande

Om han inte kände sig trött innan han satte sig o körde utan bara slumrade till utan förvarning. Så kan det ju knappast vara ett "medvetet risktagande"

804 Inlägg
30 juni 2009
FireTraXX skrev:
blacken skrev:
MissLee skrev:

Herregud vad nitisk man kan vara... Hur många tror du inte nickar till dagligen bakom ratten? På väg hem från jobbet,trött,bilköer etc.?

Men det är ju klart, om man inte ALLTID gör säkerhetskontroll på bilen varje gång man ska starta den,ALLTID håller hastigheten till pricka,ALDRIG kör om man är en smula trött,så ska man ju inte ha körkort enligt vissa... Så löjligt...

Det är faktiskt GANSKA så allvarligt om man skulle somna bakom kringlan, helt jämnställt med att köra på lyset. Vad händer om en snubbe somnar och plöjer in i en skock kids som står vid vägen, eller på motorvägen i hög fart?..

Håller med dig, tro det eller ej.
Att det är lätt att somna kan jag ju förstå, jag har också nickat till en sekund i lastbilen.
(Men då har jag stannat på första bästa ställe och tagit en kvarts vila)

Skulle en chaufför på firman somna bakom ratten på en lastbil och orsaka en olycka så hade det betytt tack och adjö.

Håller också med er. I körskolan fick man lära sig att hade man inte sovit på 24h så har det ungefär samma effekt som 0,8promille. Så folk som kör trötta är inte ett dugg bättre än alkisarna.

52 Inlägg
30 juni 2009
roll Somnar du ofta vid ratten?
Du är ju farlig.

Nej,har aldrig somnat bakom ratten,men har kört trött o vet att koncentrationen brister då... Jag säger inte att det är okej o somna vid ratten,menar bara att det kan hända vem som helst,närsomhelst,det jag menar är att så fort nån gjort nåt fel i trafiken så ska det alltid påpekas att personen i fråga inte ska ha körkort!
Folk gör misstag så enkelt är det,o att klanka ner på alla gör inte saken bättre,har svårt att tro att 100% av alla här på garaget inte har gjort ett misstag i trafiken nångång....
Jag hatar folk som kör onyktra eller "dagen-efter" onyktra,tycker det är riktigt onödigt att köra punka på ett hjul när man vet att däcken e dåliga m.m m.m. Men inte sitter jag o talar om för folk att dom inte ska ha körkort då! Återigen , misstag sker......
Ja,man ska ha koll på att bilen är i trafiksäkert skick , men om jag besiktigade bilen igår utan anmärkning och nånting helt plötsligt händer med exempelvis bromsarna som gör att jag kör in i nån dagen efter,ska inte jag ha körkort då?

Muttley
30 juni 2009
MissLee skrev:
Brains skrev:
Jag hoppas verkligen att man blir av med körkortet om man erkänner att man somnat vid ratten.
Då är man inte vettig nog att sitta bakom ratten om man inte ens kan stanna en stund vid sidan av vägen...

Skulle även bli väldigt förvånad om dom INTE plockar körkortet av någon som har somnat, kanske därför alla skyller ifrån sig.

Herregud vad nitisk man kan vara... Hur många tror du inte nickar till dagligen bakom ratten? På väg hem från jobbet,trött,bilköer etc.?

Men det är ju klart, om man inte ALLTID gör säkerhetskontroll på bilen varje gång man ska starta den,ALLTID håller hastigheten till pricka,ALDRIG kör om man är en smula trött,så ska man ju inte ha körkort enligt vissa... Så löjligt...

Är man så trög att man sätter sig i en bil trött och kanske vet att man kan somna till då ska man INTE har körkortet kvar.
Vi ska vara otroligt nitiska när de gäller förare på våra vägar då jag inte vill möta en idiot som "somnar".

MissLee skrev:
men om jag besiktigade bilen igår utan anmärkning och nånting helt plötsligt händer med exempelvis bromsarna som gör att jag kör in i nån dagen efter,ska inte jag ha körkort då?

De har fortfarande inte med saken att göra om man är trött, då du kan undvika olyckor genom att vara pigg när du kör bilen. Om något händer med bromsarna för tillfället du är ute kan du inte hjälpa om de inte är sådana saker du totalt skitit i.
Men om du vet att du har kassa däck och tar en tur och skadar andra pga blanka däck eller punktering då ska man självklart bli av med kortet.

Är en yrkeschaufför så trött att han har svårt att framföra sitt fordon då hoppas jag verkligen att de är smarta och tar en paus, även taxiförare som är så trötta att de ringer sin boss och ber om en halvtimme för att vila.

Till trådskaparn, du ska inte försöka komma undan, nästa gång kanske du kör fortare och omkommer.

Om du inte minns någonting? har du epilepsi kanske. Du borde nog kolla upp dig.
Senast redigerat av tkd_rille (30 juni 2009)

52 Inlägg
30 juni 2009
tkd_rille skrev:
Är man så trög att man sätter sig i en bil trött och kanske vet att man kan somna till då ska man INTE har körkortet kvar.
Vi ska vara otroligt nitiska när de gäller förare på våra vägar då jag inte vill möta en idiot som "somnar".

Jag vill inte heller möta en idiot som somnar , men det finns omständigheter som gör att folk kanske måste köra fast dom är trötta , precis som att folk gör misstag! Det är det allt handlar om,här får ingen göra misstag tydligen,här får ingen vara mänsklig o fela....

Jag hoppas oxå att en yrkeschaufför stannar o sover om han kör lastbil,har reagerat på att näst intill varje gång en lastbil o personbil varit inblandad i en krock med dödsfall (i personbilen) så är det konstigt nog alltid den "lilla" bilen som "somnat o kommit över på fel sida"... Klart den som dör ska få skulden....

Sleeper
3 084 Inlägg
30 juni 2009
Att köra rattfull samt trötthet är jämnställt du kan till och med få fängelse för att vara trött (tror jag )

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

2 911 Inlägg
30 juni 2009
När jag somnade och tog mitträcket för några veckor sedan gjorde jag en anmälan av olyckan såklart, samtidigt som händelsen beskrevs och ett frågeställande kring om det var uppsåtlig oaktsamhet eller inte.

Polisens svar var att inte inleda förundersökning, händelsen ej ett brott.

Så att säga direkt att man åker dit för att man somnar, de är rena gissningslekarna.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
30 juni 2009
Själv har jag "somnat" bakom ratten o "parkerade" personbilen bilen i diket för x antal år sedan.
I själva verket har jag svimmat pga värmen, ingen klimma, druckit för lite o resten kan ni lista ut själva.

I slutet var resultatet likt Decibels: händelsen är ej ett brott.

Men som yrkes chaffis skulle jag somna o "parkera" lastbilen i diket så skulle jag bli av med lappen, jobben o få dryga böter.

Så tydligen kan man skylla på värmen o vätske brist o klara sig fint.

Muttley
30 juni 2009
MissLee skrev:
tkd_rille skrev:

Jag vill inte heller möta en idiot som somnar , men det finns omständigheter som gör att folk kanske måste köra fast dom är trötta , precis som att folk gör misstag! Det är det allt handlar om,här får ingen göra misstag tydligen,här får ingen vara mänsklig o fela....

Jag hoppas oxå att en yrkeschaufför stannar o sover om han kör lastbil,har reagerat på att näst intill varje gång en lastbil o personbil varit inblandad i en krock med dödsfall (i personbilen) så är det konstigt nog alltid den "lilla" bilen som "somnat o kommit över på fel sida"... Klart den som dör ska få skulden....

Varför ta risken när man är så pass trött att man kan somna? Visst dör personen själv i fråga som kör då bryr jag mig inte, men tar de livet av någon eller skadar då bryr jag mig verkligen.
Trafiken är för intensiv idag för att ta dessa mänskliga fel i trafiken.

I många fel när personbilar kör över på fel sida och omkommer när de kör under lastbilar så är de väl ändå deras egna fel?. om lastbilen är på sin sida och har gjort allt för att hinna bromsa kan vi inte lägga skulden på dem???

Just på väg 21 mellan perstorp och tyringe innan vajjerna kom dit så var de många sådana olyckor där just personbilar körde över på fel sida när de just har somnat och då har de omkommit, och några gånger tagit hela sin familj med sig.

Muttley
30 juni 2009
Sushikocken skrev:
Att köra rattfull samt trötthet är jämnställt du kan till och med få fängelse för att vara trött (tror jag )

Ej få fängelse men däremot kan man få böter om du är så pass trött att du inte kan hålla ögonen öppna. Yrkeschaufförer kan däremot få ännu drygare böter om de inte fyller i sina vilotidsböcker/färdskrivare rätt, men inte fängelse ??

52 Inlägg
30 juni 2009
tkd_rille skrev:
MissLee skrev:
tkd_rille skrev:

Varför ta risken när man är så pass trött att man kan somna? Visst dör personen själv i fråga som kör då bryr jag mig inte, men tar de livet av någon eller skadar då bryr jag mig verkligen.

I många fel när personbilar kör över på fel sida och omkommer när de kör under lastbilar så är de väl ändå deras egna fel?. om lastbilen är på sin sida och har gjort allt för att hinna bromsa kan vi inte lägga skulden på dem???

Just på väg 21 mellan perstorp och tyringe innan vajjerna kom dit så var de många sådana olyckor där just personbilar körde över på fel sida när de just har somnat och då har de omkommit, och några gånger tagit hela sin familj med sig.

Det jag menade var att det kan inte ALLTID vara personbilens fel,tror nån lastbilschaffis garanterat sagt att det är så för att ingen levande motpart kan säga nåt annat...
Det är bara o konstatera att ingen är felfri , o skulle det verkligen behövas (nödfall) att jag kör tok trött så gör jag det , men knappast nåt som är en vana , är jag ordentligt trött o på långresa så är det självklart man stannar o sover en stund , eller tar en promenad så man piggnar till..
Sen att du skriver att trafiken är för intensiv för mänskliga fel låter inte särskilt vettigt då jag fortfarande hävdar att ingen människa är felfri!

Kan förstå att du tänker så om folk som gör det med flit o hela tiden o som tänker : äh,det händer nog inget.. Men misstag? Engångshändelse? Näe...

Muttley
30 juni 2009
MissLee skrev:
tkd_rille skrev:
MissLee skrev:

Det jag menade var att det kan inte ALLTID vara personbilens fel,tror nån lastbilschaffis garanterat sagt att det är så för att ingen levande motpart kan säga nåt annat...
Det är bara o konstatera att ingen är felfri , o skulle det verkligen behövas (nödfall) att jag kör tok trött så gör jag det , men knappast nåt som är en vana , är jag ordentligt trött o på långresa så är det självklart man stannar o sover en stund , eller tar en promenad så man piggnar till..
Sen att du skriver att trafiken är för intensiv för mänskliga fel låter inte särskilt vettigt då jag fortfarande hävdar att ingen människa är felfri!

Kan förstå att du tänker så om folk som gör det med flit o hela tiden o som tänker : äh,det händer nog inget.. Men misstag? Engångshändelse? Näe...

Om lastbilen kommer över på deras sida eller gör något är de ju deras fel?. Men de kan ju inte vara en lastbils fel om personbilen hamnar i fel körfält ?

Du skrev
har reagerat på att näst intill varje gång en lastbil o personbil varit inblandad i en krock med dödsfall (i personbilen) så är det konstigt nog alltid den "lilla" bilen som "somnat o kommit över på fel sida"

då tar jag de precis som jag skriver. Tror nog de är så att de är personbilens egna fel om den är på fel sida och kör.

Ja man är väl smart om man är trött och drar ut i trafiken när de är mycket folk på vägarna ??

En engångshändelse kan förbli engångshändelse.

och nu var denne diskussionen slut då vi tar upp onödig plats i just denne tråden. Skriv i gb om du vill fortsätta din diskussion.

1 515 Inlägg
30 juni 2009
Brains skrev:
Jag hoppas verkligen att man blir av med körkortet om man erkänner att man somnat vid ratten.
Då är man inte vettig nog att sitta bakom ratten om man inte ens kan stanna en stund vid sidan av vägen...

Skulle även bli väldigt förvånad om dom INTE plockar körkortet av någon som har somnat, kanske därför alla skyller ifrån sig.

kunde inte sagt det bättre själv!...

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
2 juli 2009
Benämningen blir typ vårdslöshet i trafik..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Yrkesförare
1 073 Inlägg
9 juli 2009
MissLee skrev:

Jo, naturligtvis måste det ju vara lastbilens fel när lastbilen står i sitt egna körfält med en personbil parkerad under fronten?? Oftast får det tunga fordonet ta skott av allmänheten vid en olycka just för att det är ett tungt och stort fordon, när statistiken säger att det är väldigt få olyckor som lastbilen faktiskt är vållande!!

Har själv varit inblandad i en dödsolycka när en personbil vikt över på min sida, frontalkrockat med mig och avlidit. Trots mängder av vittnen valde tidningarna att få det att låta som om det var mitt fel att hon dog. Är dessutom med om tillbud väldigt ofta där jag får väja, tuta mm för att väcka personbilars uppmärksamhet, när dom vandrar över mittlinjerna. Detta är fakta!

Stanna och sov för fan om ni är trötta!!

609 Inlägg
9 juli 2009
Audisport_ skrev:
Solen hade jag i ryggen, och så var jag på inne på området arlanda, blodtrycket såg fint ut när de undersökte mig, körde 30 km/h

Jävla tur att du inte drog in ett flygplan då. Alla ni som skriver inlägg, han körde inne på arlanda området, lite andra regler som gäller då, t.o.m lite striktare än på gatan. Jag vet själv då jag jobbat på området.

273 Inlägg
9 juli 2009
Tega skrev:
Är dessutom med om tillbud väldigt ofta där jag får väja, tuta mm för att väcka personbilars uppmärksamhet, när dom vandrar över mittlinjerna. Detta är fakta!

Hände mej senast idag neutral

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 juli 2009
Suck.
Varför ska det alltid vara häxjakt här när något är ärlig och medger att de kan ja gjort ett lagbrott?
Folk somnar titt som tätt, men mycket annat kan också hända. I detta fall säger trådskaparen att han inte vet vad som hände.

Är man i den situationen finns två alternativ: vara ärlig eller hitta på något.
Jag tycker ärlighet är mycket bättre, och "erkännanden" ger ofta lägre straff vid grova brott, så varför inte på såna här saker med? Vem vet, det är människor som hanterar ärendet.

Sen att folk nickar till titt som tätt vet vi och det kommer att fortsätta hända. Alla här vet också att man inte kör bil bra medan man sover, så det är inget att tjafsa om. Eller?

Sök