kan börja med att säga hej har köpt mig och är lycklig ägare av en volvo 744 (liiite nära mellan tank och hatthylla så man får inte ner några fina 12" basar men det överlever jag utan )
som topic, den är inte riktigt som den ska. att den går konstigt (jättestor skillnad på gasen) är inte hela världen då det inte är någon annan än jag som kör, kan ju lära mig skiten men det är tomgången jag tänker mest på. och sen är det precis som att den inte får nog med blandning för att överleva på tomgången. där är mitt största problem på bilen. då jag köpte bilen så hade den kanske 1200 rpm i tomgång, nu har den endast 400-500 (förlite för att den ska orka vara vid liv)
innan man går upp till kanske 4500 RPM så dör den i ett visst läge på gasen sen blir det liv när man kommer över det läget sen vid fulla skaft så dör den igen, (det har varit förr, snålställd kanske, bes sa att 1.4 i co halt utan cat)
Det är ju alltid svårt å svara när man inte provat en bil... men kolla tomgångs motorn,den sitter under insuget å lika så alla vakum slangar så att ingen är sprucken om det nu är en insprutare...
har en likadan motor i en annan bil, ska jag pröva lyfta över förgasaren från den andra motorn till den motorn i fråga?
Prova går ju alltid, byt samtidigt packningar och vakumslangarna, om den inte blir bättre kan du utesluta en felkälla iallafall.
ska fixa andra packningar.. men det går ju pröva med gamla och se hur det funkar med dom går den bra med den andra förgasarn så är det bara kosta på den.(fattig + arbetslös)
när jag ändå hade en tråd ang att den går konstigt tänkte jag att jag kan passa på att fråga om en till grej och inte spamma med trådar.
vi säger att jag har haft bilen avslagen en tid (säg över en natt), då har motorn hunnit kallna till den temperatur som är ute. då när jag ska starta den så går den dåligt, går på tomgång men tål inte riktigt gasen man vill ge den. (som om den vore "morgontrött") men när jag kommit upp till 2500 - 3000 RPM så går den hur bra som helst. (dålig på förklara med ord) alltså den startar precis som den ska och allt är primas där. då när jag har fått igång den så vill den ej gå upp i varv. kan tilläggas att jag inte använder choke när jag startar den nu, och en till grej, det är en helt orginal b230.
Är det samma bil fortfarande? I så fall, har du bytt till den andra förgasaren?
Hur det är med B230A vet jag inte, men åtminstone de äldre förgasarmotorerna brukar ibland vilja ha litegrann choke fastän det är ett antal plusgrader ute.
Är det samma bil fortfarande? I så fall, har du bytt till den andra förgasaren?
Hur det är med B230A vet jag inte, men åtminstone de äldre förgasarmotorerna brukar ibland vilja ha litegrann choke fastän det är ett antal plusgrader ute.
den första förgasaren blev tät så då bytte jag till den andra förgasaren och mår bara primas nu (förutom då jag startar den som det tråden handlade om.) (löste det tidigare problemet med en tändinställning då den flyttar sig något varje mil tror jag. har inte kollat som det är nu om den flyttat sig) (A)
calibra1992 skrev:
Håller med föregående. Även sommartid så måste jag choka min 740 när den stått och kallnat annars går den illa
okej så den startar när man ska på jobbet i -35 grader en tidig vinter morgon??