Ska nu försöka presentera min blivande banleksak, eller min andra flickvän som min sambo uttrycker det.
Detta sammanfattar i stora drag vad jag gjort med bilen under en period av 3 år, det har tagit lång tid av olika orsaker.
Men nu är iaf det ordnat så nu ska bara bilen flyttas ner hit till Helsingborg så kan bygget göras klart
Notera innan ni läser att allt jag bygger kommer gjutas av innan det är en färdig produkt.
Detta är bilen som ska piskas på bana
Motor och drivlina är ännu inte spikat
Motor:
ca18det
FMIC
Större Kylare
Oljekylare
Elfläktar
Resten lämnas öppet då jag inte börjat där än
Bromsar:
S15 ok(fram)
Adapterkit med mitsu 3000gt skivor(fram) kommer snart
300zx bromsar bak. kommer snart
Drivlina:
4 puckad sinterlamell
Uppgraderad koppling antagligen
bättre diff (antagligen bara en s14 diff sålänge)
Shortshifter
Inredning:
Fullbur
2st åka fort stolar från Driftworks
Fuelcell
4-punktsbälten (inte bestämt vilka ännu)
Nytt pedalställ (inte beställt ännu)
Flockad instrumentpanel
Fina mätare
M.m.
Kaross:
Plastrutor
Diffusor
Plangolv
Egenbyggda kjolar/trösklar
Skärmbreddare bak 50mm
Bredare framskärmar 30mm (kolfiber)
Baklucka (kolfiber) Tack CUSTOMMANIA för bygget av denna
Ombyggd JMS front med splitter modell större
Väghållning:
Alu bussningar i subframen
Polybussningar överallt i övrigt
Coilovers
Diverse stag för att ställa vinklar
m.m.
Först o främst ska man vara medveten om att jag aldrig byggt något förut utan lär mig efter projektets gång.
Allt ska göras av mig mina händer och de verktyg jag kan få tag på, är det något jag inte kan så prövar jag och lär mig efterhand, kan vara därför som det har tagit lång tid med...
Man kan ju säga att planerna har ändrats drastiskt under tidens gång och att allting nu antagligen har spårat ur från grundidén.
Nackdelen är att bilen står 50 mil härifrån i Karlstad och jag bor i Helsingborg dit jag flyttade förra sommaren.
Men garage är bokat i området och väntar bara på att få flytta in
Lite bilder för att följa byggets gång.
Började sitt liv i min ägo som en standard Nissan 200sx S13 -91:a helt original förutom ett litet chip och 16" azev fälgar.
Aldrig varit så nöjd som när jag körde hem den från Gbg där den inhandlades .
Det gjordes lite smärre uppgraderingar som öppet filter, s14 turbo och 3" från turbon med borttagen katt.
Tillvaron var fin och bilen gick bra.
Efter lite för mycket lekande och experimenterande med laddtryck så rasade motorn
Isär med motorn och iväg med toppen för renovering.
Mer om motorn senare i projektet...
Passade samtidigt på att köpa ett JMS kjolpaket som jag tyckte skulle sitta skitbra på bilen och när jag ändå höll på så slipade jag ner bilen för att lackera om den.
Sen så började allt spåra ur så sakteliga.
Bestämde mig för att byta ut mattan i bilen så all inredning revs ur, mattan togs bort och när jag ändå höll på så bestämde jag mig för att skrapa asfaltsmattan.
Bestämde mig för att det var för drygt att hålla på med allt ute så jag fixade ett garage och lärde känna "fel" folk....
Nu skulle det satsas på bana med lätta bilar som var breda..
Började med lossa hjulupphängningarna för att byta till roligare saker och samtidigt fräscha upp lite.
Subframe som sett bättre dagar
Liten översikt
Tanken togs bort och golvet kapades ur för att rymma en fuelcell istället. Rost finns som på alla andra bilar, men totalt har jag no bara lagt ca 20 timmar på att fixa rost på bilen.
Sen skulle ju bilen vara bred med.
Ett par breddningsskärmar bak som breddade 50mm köptes.
Fick självklart fel...men fick en bra deal av de jag köpte dem ifrån så efter en liten ersättning av firman så bygger jag om dem för att få dem att passa min bil.
De här breddarna passar på en Nissan 200sx S13 men dock en silvia.
Börjat att plasta och spackla in in den nya formen
Ställde dit fälgar, framskärmar och provisoriska sidokjolar för att se vart det är påväg.
Jag är nöjd.
Sen slipade och slet jag med underredet och hjulhusen för att rensa det från allt vad underredsmassa heter med.
Sen la jag på ett lager med vit rostskyddsmassa för att få lite finare finish på allt.
La lite färg på subframe och nav med
Lite olika delar inhandlades allt eftersom.
Från Camskill
Front bottom arm incl balljoint.
HSD Coilovers från Apexperformance
Inverted front mono tube dampers with 44mm rod
Mono tube rear dampers
16 stage damping adjustable
Anodised noise free aluminium top mounts
Pillowball upper mounts
Camber adjustable front mounts
Protective dust boots
Height adjustable bottom mounts
Adjustable spring platform for corner weighting
Strong steel bottom mounting brackets
8kg.mm front springs
6kg.mm rear springs
Bussningar från Apexperformance
Alu subframebussningar från Apexperformance
Från Racecomponents.com
Dessa är ett test då jag är tveksam till hållbarheten på uniballsen, men det är bara att byta om det går åt helvete, fick ett bra pris på dem.
Sen beställde jag 2 st kramgoa stolar från Driftworks.com
"Driftworks Ultimate Bucket Seat, Imola Edition. Fully FIA Approved lightweight composite sidemount bucket seat.
These are the seats we use in our very own Professional Drift Cars."
fast bilden ljuger lite då det är en halvbur jag beställt och bilden visar en fullbur, som apex inte ens säljer, tänkte bygga på med de framstöttorna jag har i garaget redan.
S13 Apex steering disc
Letade efter ett par ok från en 300zx Z32 men fick tag i ett par från en s15 istället.
Ska byta färg på dessa, anledningen är att de satt på en lika orange s15 tidigare.
Sen var det bara att börja montera ihop lite.
Och första fälgen monterad.
Behöver spacers
Sen sades garaget upp och bilen flyttades till mor o far i väntan på att flytta ner den hit.
Passade på att lägga lite färg på den, första gången jag höll i en lackspruta någonsin.
Innan
Några bilder efter
Gjöt upp ett tak i kolfiber/glasfiber med men det var bara ett test då jag inte blev nöjd, detta ska lämnas bort för tillverkning och montering då jag vill att taket ska vara helt i kolfiber och ordentligt tillverkat/monterat
Sen avslutningsvis började jag bygga på golvet bak, byggt mer än detta men har inga bilder tyvärr.
Är det nu någon som orkat läsa allt så kom gärna med förslag, åsikter m.m.
That's it that's all
Detta sammanfattar i stora drag vad jag gjort med bilen under en period av 3 år, det har tagit lång tid av olika orsaker.
Men nu är iaf det ordnat så nu ska bara bilen flyttas ner hit till Helsingborg så kan bygget göras klart
Notera innan ni läser att allt jag bygger kommer gjutas av innan det är en färdig produkt.
Detta är bilen som ska piskas på bana
Motor och drivlina är ännu inte spikat
Motor:
ca18det
FMIC
Större Kylare
Oljekylare
Elfläktar
Resten lämnas öppet då jag inte börjat där än
Bromsar:
S15 ok(fram)
Adapterkit med mitsu 3000gt skivor(fram) kommer snart
300zx bromsar bak. kommer snart
Drivlina:
4 puckad sinterlamell
Uppgraderad koppling antagligen
bättre diff (antagligen bara en s14 diff sålänge)
Shortshifter
Inredning:
Fullbur
2st åka fort stolar från Driftworks
Fuelcell
4-punktsbälten (inte bestämt vilka ännu)
Nytt pedalställ (inte beställt ännu)
Flockad instrumentpanel
Fina mätare
M.m.
Kaross:
Plastrutor
Diffusor
Plangolv
Egenbyggda kjolar/trösklar
Skärmbreddare bak 50mm
Bredare framskärmar 30mm (kolfiber)
Baklucka (kolfiber) Tack CUSTOMMANIA för bygget av denna
Ombyggd JMS front med splitter modell större
Väghållning:
Alu bussningar i subframen
Polybussningar överallt i övrigt
Coilovers
Diverse stag för att ställa vinklar
m.m.
Först o främst ska man vara medveten om att jag aldrig byggt något förut utan lär mig efter projektets gång.
Allt ska göras av mig mina händer och de verktyg jag kan få tag på, är det något jag inte kan så prövar jag och lär mig efterhand, kan vara därför som det har tagit lång tid med...
Man kan ju säga att planerna har ändrats drastiskt under tidens gång och att allting nu antagligen har spårat ur från grundidén.
Nackdelen är att bilen står 50 mil härifrån i Karlstad och jag bor i Helsingborg dit jag flyttade förra sommaren.
Men garage är bokat i området och väntar bara på att få flytta in
Lite bilder för att följa byggets gång.
Började sitt liv i min ägo som en standard Nissan 200sx S13 -91:a helt original förutom ett litet chip och 16" azev fälgar.
Aldrig varit så nöjd som när jag körde hem den från Gbg där den inhandlades .
Det gjordes lite smärre uppgraderingar som öppet filter, s14 turbo och 3" från turbon med borttagen katt.
Tillvaron var fin och bilen gick bra.
Efter lite för mycket lekande och experimenterande med laddtryck så rasade motorn
Isär med motorn och iväg med toppen för renovering.
Mer om motorn senare i projektet...
Passade samtidigt på att köpa ett JMS kjolpaket som jag tyckte skulle sitta skitbra på bilen och när jag ändå höll på så slipade jag ner bilen för att lackera om den.
Sen så började allt spåra ur så sakteliga.
Bestämde mig för att byta ut mattan i bilen så all inredning revs ur, mattan togs bort och när jag ändå höll på så bestämde jag mig för att skrapa asfaltsmattan.
Bestämde mig för att det var för drygt att hålla på med allt ute så jag fixade ett garage och lärde känna "fel" folk....
Nu skulle det satsas på bana med lätta bilar som var breda..
Började med lossa hjulupphängningarna för att byta till roligare saker och samtidigt fräscha upp lite.
Subframe som sett bättre dagar
Liten översikt
Tanken togs bort och golvet kapades ur för att rymma en fuelcell istället. Rost finns som på alla andra bilar, men totalt har jag no bara lagt ca 20 timmar på att fixa rost på bilen.
Sen skulle ju bilen vara bred med.
Ett par breddningsskärmar bak som breddade 50mm köptes.
Fick självklart fel...men fick en bra deal av de jag köpte dem ifrån så efter en liten ersättning av firman så bygger jag om dem för att få dem att passa min bil.
De här breddarna passar på en Nissan 200sx S13 men dock en silvia.
Börjat att plasta och spackla in in den nya formen
Ställde dit fälgar, framskärmar och provisoriska sidokjolar för att se vart det är påväg.
Jag är nöjd.
Sen slipade och slet jag med underredet och hjulhusen för att rensa det från allt vad underredsmassa heter med.
Sen la jag på ett lager med vit rostskyddsmassa för att få lite finare finish på allt.
La lite färg på subframe och nav med
Lite olika delar inhandlades allt eftersom.
Från Camskill
Front bottom arm incl balljoint.
HSD Coilovers från Apexperformance
Inverted front mono tube dampers with 44mm rod
Mono tube rear dampers
16 stage damping adjustable
Anodised noise free aluminium top mounts
Pillowball upper mounts
Camber adjustable front mounts
Protective dust boots
Height adjustable bottom mounts
Adjustable spring platform for corner weighting
Strong steel bottom mounting brackets
8kg.mm front springs
6kg.mm rear springs
Bussningar från Apexperformance
Alu subframebussningar från Apexperformance
Från Racecomponents.com
Dessa är ett test då jag är tveksam till hållbarheten på uniballsen, men det är bara att byta om det går åt helvete, fick ett bra pris på dem.
Sen beställde jag 2 st kramgoa stolar från Driftworks.com
"Driftworks Ultimate Bucket Seat, Imola Edition. Fully FIA Approved lightweight composite sidemount bucket seat.
These are the seats we use in our very own Professional Drift Cars."
fast bilden ljuger lite då det är en halvbur jag beställt och bilden visar en fullbur, som apex inte ens säljer, tänkte bygga på med de framstöttorna jag har i garaget redan.
S13 Apex steering disc
Letade efter ett par ok från en 300zx Z32 men fick tag i ett par från en s15 istället.
Ska byta färg på dessa, anledningen är att de satt på en lika orange s15 tidigare.
Sen var det bara att börja montera ihop lite.
Och första fälgen monterad.
Behöver spacers
Sen sades garaget upp och bilen flyttades till mor o far i väntan på att flytta ner den hit.
Passade på att lägga lite färg på den, första gången jag höll i en lackspruta någonsin.
Innan
Några bilder efter
Gjöt upp ett tak i kolfiber/glasfiber med men det var bara ett test då jag inte blev nöjd, detta ska lämnas bort för tillverkning och montering då jag vill att taket ska vara helt i kolfiber och ordentligt tillverkat/monterat
Sen avslutningsvis började jag bygga på golvet bak, byggt mer än detta men har inga bilder tyvärr.
Är det nu någon som orkat läsa allt så kom gärna med förslag, åsikter m.m.
That's it that's all
Senast redigerat av Leaf (5 september 2009)
0
0
0
0