2658
Sök

OT sådet står härliga till "Skaffa rottweiler"

12 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jag och min fästmö, funderar på att skaffa en rottweiler. Har funderat på hund över ett år. Båda vi är uppväxta med hund så hund är inget ovant för oss.
Vet att rottweiler behöver mkt uppmärksamhet och att man måste vara bestämd och fast emot dem.

Men.
Vad är det viktigaste man ska tänka på när man skaffar en rottweiler?
Ska man välja hane eller tik? (Skillnad på lydnad osv)
Hur ska man tänka när man väljer valp?

För och nackdelar med rottweiler?

Jag läste lite på forumet och många verkar tycka att rottweiler är opålitliga? Det mesta sitter väl i hur ägaren uppfostrar hunden? Dom rottweilerna jag har träffat på och umgåts med har varit helt underbara.

Kanske nån som vet nått ? tongue Tacksam för svar!

mvh

165 Inlägg
7 juli 2009
http://www.rottweilerklubben.se/ där kan du nog få vettig info.. lycka till smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
7 juli 2009
skaffa en hane som ni sen kastrerar
en kastrerad hane blir lugnare än en tik
pluss att man slipper löpet som tiken har

4 005 Inlägg
7 juli 2009
Att vara uppväxt med hund och att kunna uppfostra en hund är två helt skilda saker.

Självklart blir hunden som husse är. Men om husse inte vet hur man korrigerar och lär bort beteenden som inte hör hemma så kan det bli problem.

Fråga er frågan istället, varför måste ni ha en rottweiler? Kan ni verkligen lägga så pass mycket tid på hunden med jobb, fritid osv?

Kommer ni gå med i en brukshundsklubb eller köra "fri uppfostring"?

Hundar är extremt roligt, men det finns så otroligt många ägare som väljer fel hundar eller inte ens passar att ha hund vilket gör mig extremt skeptisk. smile

12 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:

Jo har oxå tänkt på det här med löpet.. är ju skönt att slippa.

12 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Att vara uppväxt med hund och att kunna uppfostra en hund är två helt skilda saker.

Självklart blir hunden som husse är. Men om husse inte vet hur man korrigerar och lär bort beteenden som inte hör hemma så kan det bli problem.

Fråga er frågan istället, varför måste ni ha en rottweiler? Kan ni verkligen lägga så pass mycket tid på hunden med jobb, fritid osv?

Kommer ni gå med i en brukshundsklubb eller köra "fri uppfostring"?

Hundar är extremt roligt, men det finns så otroligt många ägare som väljer fel hundar eller inte ens passar att ha hund vilket gör mig extremt skeptisk. smile

Visst är det två skilda saker, men man är ju mer van vid hundar än en som inte är uppväxt med dem.

Varför måste det va en rottweiler? Vad jag har läst mig till så är inte rottweiler svårare än genomsnittshunden att dressera.. samt att det har starkt och stabilt psyke och är en lugn, vänlig och godmodig hundras som är tålmodig med barn, tillgivna och följsamma. De är dock mycket lekfulla djur, vanligtvis upphetsade vid minsta tecken på lek. Rottweilers är snabblärda och lydiga men kräver såväl mental som fysisk stimulans för att må bra..

Vilken hund man än väljer behöver ju uppmärksamhet och tid. Man köper ju inte en hund för att man inte ska umgås med den..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 juli 2009
Vad jag vet kräver en rottweiler en ordentlig uppfostran och föraren skall ha ordentlig disciplin på den, annars blir det lätt en jobbig eller till och med farlig hund. Men det är en underbar ras att jobba med om den bara fått rätt uppfostran

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

www.klockren.nu
476 Inlägg
8 juli 2009
Har själv en rottweiler som vi skaffade som första hund, har inte vart några problem alls hittills. Men man har ju hört riktiga skräckhistorier och jag tycker de är allt för ofta man ser annonser som "måste säljas pga allergi" osv vilket antagligen i många fall är skitsnack. Visst har våran testat gränser men de är bara att visa vem som bestämmer från början, inte hålla på att dallta bara för han/hon är liten och söt. Vilken hundras du än skaffar, glöm inte att ge den MASSOR med kärlek.
Fick höra av alla när vi skaffa honom att "de kommer ni inte klara av, skaffa aldrig en rottweiler som första hund" bullshit, alla som sa så för 2 år sen står på kö för att passa honom om man ska iväg nånstans..
Tror du att ni klarar av de tycker jag absolut ni ska köra på rottweiler, hur lätt dresserade som helst..fast även där har man ju hört motsatsen av dom som vet "bäst" smile

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

429 Inlägg
8 juli 2009
Det blir nog bra, var bara nogranna med uppfostringen så ser i alla fall jag inga problem i det.

Lycka till Sverige behöver fler duktiga hundägare smile

// Pontus

4 001 Inlägg
8 juli 2009
Clio_fidde skrev:
Team-Adolfsson skrev:

Kastrering är inte det första man ska göra, många som gör det men det är inte alltid det hjälper att hunden blir lugnare.

Om ni skaffar en hund (oavsett ras) så kräver dom mycket jobb som ni vet och dom har sina perioder då dom är mer eller mindre odrägliga som unghundar och verkar ha glömt bort precis allt man en gång lärt dom, kolla runt lite på blocket osv. så kan man lätt läsa mellan raderna att en del inte klarar av sina hundar när dom börjar komma upp i tonåren.
Ordentlig uppfostran av en rottis är inte & slå den eller skälla på den, dom är mycket lyhörda och kräver lugna & bestämda ägare.

ps. vi har bara haft omplaceringshundar och inte haft några problem med någon av dom (iofs. bara 3 st ännu), nu i helgen kommer en 2,5 års schäfer tik som ska testas hur det går med ungarna.

Jag personligen föredrar hanhundar p.g.a att man slipper löp & en del andra besvär som endast tikar har.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

www.klockren.nu
476 Inlägg
8 juli 2009
kolvas skrev:
Clio_fidde skrev:
Team-Adolfsson skrev:

Kastrering är inte det första man ska göra, många som gör det men det är inte alltid det hjälper att hunden blir lugnare.

Om ni skaffar en hund (oavsett ras) så kräver dom mycket jobb som ni vet och dom har sina perioder då dom är mer eller mindre odrägliga som unghundar och verkar ha glömt bort precis allt man en gång lärt dom, kolla runt lite på blocket osv. så kan man lätt läsa mellan raderna att en del inte klarar av sina hundar när dom börjar komma upp i tonåren.
Ordentlig uppfostran av en rottis är inte & slå den eller skälla på den, dom är mycket lyhörda och kräver lugna & bestämda ägare.

ps. vi har bara haft omplaceringshundar och inte haft några problem med någon av dom (iofs. bara 3 st ännu), nu i helgen kommer en 2,5 års schäfer tik som ska testas hur det går med ungarna.

Håller med till 100% ang uppfostran smile
Måste va riktigt krävande att ta hand om omplaceringshundar, men tur iaf att de finns ni som vill göra de. Stor eloge till dig/er smile

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 juli 2009
Nackdel med rottweiler är att man måste gå så j*vla mycket med dom.
Sen är det hur ägaren uppfostrar dem ja, de är inte agressiva hundar om ägaren kan uppfostra, men grejen e väl att man brukar säga att om man inte e bra på de här med att uppfostra hundar så ska man börja med mindre. Inte så farliga saker som sker om man klantar sig då.
Men går du på lite kurser me din rottis så ska ju de gå fint smile

En klasskamrat som fick ge upp sin sån valp nu för att de va för mkt jobb för dem tongue

108 Inlägg
11 juli 2009
När man ska köpa hund ska man ju fråga sig själv vad man ska ha den till... bara sällskap? Bruks? Jakt? mm

Man går ju o tittar på vad just den hunden är framavlad till o göra.. rottisar brukar de använda i bruks, skydd, ipo mm Så vad jag har uppfattat det som är det en krävande hund. Klart man kan ha den som fösta hund om man inser vilket jobb det är smile

Ser många alldeles för feta rottisar på stan som nån liten snubbe håller i. Har blivit alldeles för mycket en status grej med vissa raser..

Sen är det ju bra om ni har vänner i er närhet som kan passa en sån hund om det så behövs? finns fördomar mot den rasen och det är starka djur.

Hoppas ni hittar en fin hund o va noga med uppfödare! smile
Ser för mycket omplaceringar på blocket varje dag där (tyvärr mycket rottis, schäfer, amstaff) de säljs vid ungefär 2års åldern

//Mimmi

don't cry just suck

Kanon..
1 473 Inlägg
11 juli 2009
Rottis brukar kunna vara lite mer opålitliga än tex schäfrar ja.
Men golden retrievers är ännu mera opålitliga så whatever.

Ni får ju som sagt kolla lite på vad ni ska ha hunden till, o skaffa några andra kontakter än folket på lokala brukshundsklubben att få råd o tips av, de kunniga på såna hundar hänger generellt inte på brukshundsklubben.

Träna träna o träna på lydnad var o varannan dag.

Sök