jimmyostrom skrev:
Jo lufthasigheten är viktig i "normala SPL" byggen.
Men tyvärr är det ju inte optimalt att titta sig blind i ett program på detta, i tex WIN ISD så har det tagit mig ca 3 år att fatta hur man verkligen har koll på längden på portarna mot verkligheten, då pratar jag bara 4"
Lufthastigheten är det svåraste tycker jag att få till i en bil, det ska vara sådär precis lagom för att man ska spela som högst. Så frågan blir alltid "vad är lagom"
Lonefox skrev:
jimmyostrom skrev:
När du har problem med att basen inte vill spela alla frekvenser på tex ESPL skivan så får du labba fram antalet portar o längder per låt. Detta är tyvärr det som gäller om du vill vara värst på alla låtarna.
Jag skulle inte labbat med 6" portar utan med 4" portar.
Ta lufthastigheten med en näve salt då i tex min bil (finns många andra) så har jag lufthastigheter på 80 meter i sekunden och detta funkar bäst/ spelar högst.
Har du nu testat en 120 Liters låda så skulle jag testat att bygga en på 75 Liter inkl allt och se vad som lirar högst.
Lufthastigheten vill man nog mest få ner när det gäller ljudkvalitét....vad gäller spela högt så är ju det skitsamma....eller tänker jag galet?
Ah....du menar på typiskt svenskt manér......*asg*
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP