2974
Sök

Riktiga bilar är bakhjulsdrivna?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 december 2009
TenZer skrev:
Är varken för eller mot någonting men eftersom alla klankar ned på fwd så får väll jag dra till någon rad ändå...

Kompisen tog motorvägen hem med 745an idag och helt spontant får kast i bakvagnen, Skulle aldrig hänt med en fwd och skulle det mot förmodan hända så är det bara att gasa så rätar bilen upp sig. Kursstabiliteten blir bra mkt bättre och lämpar sig därav enligt min mening mycket bättre än rwd som en "säker" bruksbil. Ja en fwd understyr men det är mycket lättare att rädda än när man blir omkörd av arslet...

Båda/alla tre är bra och har sina för och nackdelar

Ang. det fetstilta så kan det visst ske med en framhjulsdriven bil. Det finns ett flertal framhjulsdrivna bilar som beter sig smått överstyrt. Saab 9-3ss, Volvo C30, S40, V50, (nya)C70 bara för att ta de "säkra svenskarna"

Annars är resten du skrev åsikter, du skriver att det bara är att gasa så rättar en fwd upp sig. Så enkelt är det aldrig, i så fall är det ju "bara att styra emot" i en bakhjulsdriven bil? Du skriver också att "understyrning är lättare att rädda än när man blir omkörd av arslet"

Kan man verkligen generalisera så? Beror inte det på individen, och vad den är van vid att hantera? Tror du verkligen att alla reder ut en understyrning lättare än en överstyrning? Tror du att en bil automatiskt understyr bara för att den driver fram?

Det är så mycket mer än drivningen som påverkar hur en bil beter sig, att därför påstå att ditt eller datt är säkrast är i mina ögon fel.
Senast redigerat av Rquired (16 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fd Bannad
657 Inlägg
17 december 2009
Rquired skrev:
TenZer skrev:
Är varken för eller mot någonting men eftersom alla klankar ned på fwd så får väll jag dra till någon rad ändå...

Kompisen tog motorvägen hem med 745an idag och helt spontant får kast i bakvagnen, Skulle aldrig hänt med en fwd och skulle det mot förmodan hända så är det bara att gasa så rätar bilen upp sig. Kursstabiliteten blir bra mkt bättre och lämpar sig därav enligt min mening mycket bättre än rwd som en "säker" bruksbil. Ja en fwd understyr men det är mycket lättare att rädda än när man blir omkörd av arslet...

Ang. det fetstilta så kan det visst ske med en framhjulsdriven bil. Det finns ett flertal framhjulsdrivna bilar som beter sig smått överstyrt. Saab 9-3ss, Volvo C30, S40, V50, (nya)C70 bara för att ta de "säkra svenskarna"

Annars är resten du skrev åsikter, du skriver att det bara är att gasa så rättar en fwd upp sig. Så enkelt är det aldrig, i så fall är det ju "bara att styra emot" i en bakhjulsdriven bil? Du skriver också att "understyrning är lättare att rädda än när man blir omkörd av arslet"

Kan man verkligen generalisera så? Beror inte det på individen, och vad den är van vid att hantera? Tror du verkligen att alla reder ut en understyrning lättare än en överstyrning? Tror du att en bil automatiskt understyr bara för att den driver fram?

Det är så mycket mer än drivningen som påverkar hur en bil beter sig, att därför påstå att ditt eller datt är säkrast är i mina ögon fel.

90% av fallen så rätar en framhjulsdriven bil upp sig om man gasar. 95% av fallen så får föraren panik när bakdelen helt plötsligt är på väg runt. En trottoarkant i det läget har man ofta en helsne bil eller en kvaddad en som ligger på taket.

Att sladda med framhjulsdrivet är speciellt, märkte idag att Hitlerpulkan min hellre slutar svänga än sladdar. Fäll ner pungen å landa asså

Märkesbög

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 december 2009
Hedning skrev:
Rquired skrev:
TenZer skrev:

90% av fallen så rätar en framhjulsdriven bil upp sig om man gasar. 95% av fallen så får föraren panik när bakdelen helt plötsligt är på väg runt. En trottoarkant i det läget har man ofta en helsne bil eller en kvaddad en som ligger på taket.

Att sladda med framhjulsdrivet är speciellt, märkte idag att Hitlerpulkan min hellre slutar svänga än sladdar. Fäll ner pungen å landa asså

Vissa gärna källor för dessa befängda påståenden tack roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

471 Inlägg
17 december 2009
varför inte bara lägga ner onödig tråd som inte tjänar någon nytta än att folk klagar på fina volvo 740s^^ och på varrandra? heeelt onödigt när vi kunde glädjas åt de vi har ist för att gnälla om vad som är bäst.. "mitt snöre är längre än ditt" -.-

Skiiit du nedde ! ;)

217 Inlägg
17 december 2009
240boy skrev:
varför inte bara lägga ner onödig tråd som inte tjänar någon nytta än att folk klagar på fina volvo 740s^^ och på varrandra? heeelt onödigt när vi kunde glädjas åt de vi har ist för att gnälla om vad som är bäst.. "mitt snöre är längre än ditt" -.-

Det är väl alla 740s som gnäller på FWD.

Das Auto

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 december 2009

HAHAHAHAH!!! lol Bästa inlägget!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
17 december 2009
Bra jobbat att få sån aktivitet i en tråd som legat vilande i nästan 4ÅR...

Föredrar för övrigt 4krafs, känns som att de skulle va svårt å gå tillbaka till 2hjulsdrift nu när man vant sig med quattro, enda gången ja kör fast är när de packat så mycke snö under att den hängt sig på underredet... 
Skulle jag dock måsta välja nåt annat så blir de RWD, gillar inte när de rycker å drar i ratten osv...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

8 197 Inlägg
17 december 2009
Har kört FWD sen '97 och har inte haft några problem med det.
Och det finns FWD som överstyr, men i 98% av fallen är det när man släpper gasen. (Eller VILL att det ska göra det) wink
Inga problem alls... Inte ens med ESP eller ABS i bilen. hehe...

Sen att dra upp en så hemskt gammal tråd var väl bra onödigt. ^^

-Sir Jackie Stewart

283 Inlägg
17 december 2009
vilken tråd!
olika männsikar, olika samk, olika bilar, olika körstil, olika användningområden. alla är vi olika så jag fattar inte varför denna tråden finns tongue

4 682 Inlägg
17 december 2009
Kan inte någon moderator bara låsa denhär pinsamma tråden?

8 197 Inlägg
17 december 2009
Moparboy440 skrev:

AMEN! Finns garanterat nån nyare tråd med mer eller mindre likadant ämne.. smile

-Sir Jackie Stewart

5 089 Inlägg
17 december 2009
ända anledningen till att alla RWD älskare  är som dom är för dom har sätt folk på film drifta med bilen. Sen att dom aldrig själva gör det spelar ingen roll... men dom kan ju skryta om att dom såg en film på youtube när en likadan bil som dom har sladdar wink

big_smile

\Lindgren

Xenoholic
2 559 Inlägg
17 december 2009
FLindgren skrev:
ända anledningen till att alla RWD älskare  är som dom är för dom har sätt folk på film drifta med bilen. Sen att dom aldrig själva gör det spelar ingen roll... men dom kan ju skryta om att dom såg en film på youtube när en likadan bil som dom har sladdar wink

big_smile

lol lol lol lol lol lol lol lol lol

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

8 197 Inlägg
17 december 2009
FLindgren skrev:

big_smile

Hahahahahah! Den var snygg! big_smile

-Sir Jackie Stewart

5 198 Inlägg
17 december 2009
D

5 198 Inlägg
17 december 2009
Drifta fungerar väl med framhjulsdriven bil oxå,, inga problem...

7 100 Inlägg
17 december 2009
vaaa??har ja inga riktiga bilar,de var som fan.........

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

8 197 Inlägg
17 december 2009
gamlingen skrev:
Drifta fungerar väl med framhjulsdriven bil oxå,, inga problem...

Nej det funkar kanon, bara man vet hur man gör. smile
Men nu stod det ju att "Riktiga bilar är bakhjulsdrivna"... Håller inte riktigt med där.. Har sett många bilar med framhjulsdrift. Och dom var riktiga bilar. wink

-Sir Jackie Stewart

Fd Bannad
657 Inlägg
17 december 2009
Moparboy440 skrev:

Om du tycker den är pinsam så behöver du inte läsa och skriva här, mini-moderatorer finns det gått om, gå och lek "låsa tråden" med dem istället:)

Märkesbög

4 682 Inlägg
17 december 2009
Hedning skrev:
Moparboy440 skrev:

Om du tycker den är pinsam så behöver du inte läsa och skriva här, mini-moderatorer finns det gått om, gå och lek "låsa tråden" med dem istället:)

För att kunna be en moderator att låsa tråden måste jag ju läsa och skriva i tråden roll , men i.o.f.s. så  finner jag tråden roande då jag läser (förhoppningsvis) inte fullt genomtänkta inlägg som ditt.
Så fortsätt och skriva och roa mig tongue .

Sök