3485
Sök

Slutstegs Problem

11 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Hejsan, jag blir snart inte klok på mitt slutsteg, hoppas att någon här kan hjälpa mig

Jag köpte ett slutsteg nyligen som har 2x200W , jag tänkte driva 6x9:or med det slutsteget
Problemet är nu att jag tror jag har kopplat det fel, eller jag vet inte riktigt vad som kan vara fel

När jag slår på stereon så hoppar slutsteget igång som det ska, men när jag börjar spela musik så hörs det bara i dom främre högtalarna som inte är inkopplade i slutsteget, och från dom två högtalarna som är kopplade i slutsteget är tysta, det det ända som händer är att det ger ifrån sig sprakande ljud då och då

Vad kan vara felet ? Tack på förhand. cool

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Hur har du dragit alla kablar mellan stereo och slutsteg?

11 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Jag har Lågnivåutångs kabeln, sen en sladd mellan stereon och slutsteget som bryter strömmen

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Kolla så att inte kablarna till dina 6x9" har dålig kontakt eller kortsluter mot någonting, titta både vid steget och vid högtalarna.

Lyser det någon protectionlampa på steget när allting är igång?

11 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
det lyser en röd lampa när man knäpper på stereon, det står "IND" över lampen

Är det den du menar ?

Slutsteget går oxå bara på strömkabeln från stereon, tar man bort jorden och kabeln från batteriet så går slusteget iaf..

Är det normalt ?

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Först och främst vill jag säga att man aldrig ska plocka bort minuskabeln till slutsteget när lågnivåkablarna sitter kopplad i steget. Om man gör så och slår på stereon, då får steget sin jord via lågnivåkablarna istället och det klarar inte dessa kablar av.

Risken är mycket stor att den tunna metallskärmen på lågnivåkablarna, dvs kabelns signaljord, går sönder inuti stereon där lågnivåkabeln sitter kopplad. Orsaken är att eftersom steget tar sin jord via lågnivåkabeln så går det en ganska hög ström genom den tunna metallskärmen, det blir för mycket för metallskärmen. Gör alltså inte på det sätt som du testade. smile

För att återgå till felet. Vad heter ditt slutsteg?

Det är lättare att ge råd om vi vet vilket steg det handlar om.

11 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Det heter "Shark V3 " och ligger på 2x200 watt

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Jag hittar ingen manual till det steget på nätet iaf, ingen bra bild på steget heller. Om du har en manual till steget, kolla i så fall om den där "IND" ska vara tänd när steget är påslaget, börja sedan om från början med kablarna:

Ta bort alla kablar (dvs lågnivåkabel, högtalarkablar, remotekabel, pluskabel) från slutsteget utom minuskabeln, den ska sitta kvar. Var försiktig så att du inte råkar kortsluta pluskabeln. Sätt sedan tillbaka alla kablar ordentligt, var noggrann så att inte någon tråd från en kabel kommer åt någonting och kortsluter.

Starta stereon och lyssna om det spelar musik från 6x9". Om det fortfarande bara sprakar, prova att röra litegrann i lågnivåkablarna och hör om det kommer musik då.

11 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
fortfarande inge ljud, måste vara något fel ;S

21 761 Inlägg
17 juli 2009
Det skulle vara bra att kunna testa ett annat steg och kolla om det funkar.

11 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
mh tänkte göra de tongue annars vette fan vad det är för fel

Sök