3417
Sök

Ang: dump ventil till Saab 9-5 2,0T

18 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#1
Jag har en saab 9-5 2,0t, och när jag stoppar in en öppen dumpventil så blir tomgången helt wierd, ibland så dör bilen, tomgången bli konstig när man gasar till engång fort, då blir det som att inte startmotron orkar hålla kvar den på " vanlig tomgång " dör nastan då! Nån som har nån annig vad det kan vara för fel? kan man ha en öppen dump till saab 9-5 -98årsmodell? eller ska man ha en hybrid dump? den är chippad. Om det har nått med det att göra? ja har ingen annig! skriv gärna!


// Xlinee big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilelollollollol


mästarenen o_O
92 Inlägg
16 juli 2009
#2
Öppen dump är helt fel
Hybrid dump är "halv"-fel.
Återcirkulerande är rätt

Ett tips är ju att läsa på lite om bilen innan du börjar experimentera.
Kolla gärna in Saabturboclubs forum för mer information om bilen om tex. vad du kan och inte kan göra med din T7 motor

Är du ute efter lite pysljud så är ett öppet filter eller ett nytt insatsfilter att föredra på den motorn
Senast redigerat av m0s (16 juli 2009)

18 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#3
m0s skrev:
Öppen dump är helt fel
Hybrid dump är "halv"-fel.
Återcirkulerande är rätt

Ett tips är ju att läsa på lite om bilen innan du börjar experimentera.
Kolla gärna in Saabturboclubs forum för mer information om bilen om tex. vad du kan och inte kan göra med din T7 motor

Är du ute efter lite pysljud så är ett öppet filter eller ett nytt insatsfilter att föredra på den motorn

okej, så det spelar ingen roll om den är chippad? vadför kan man inte ha öppen dump för då? vet du de?


mästarenen o_O
92 Inlägg
16 juli 2009
#4
Nej det spelar ingen roll om den är chippad.

Nu är jag inte 100% insatt i hur styrsystemet gör, men den räknar ju ut hur mycket luft som passerar med hjälp av bla. LuftMasseMätaren (LMM). Om man då sätter på en öppen dump så försvinner en del av den luften som den räknade ut att den skulle ha och då börjar det bli galet.

157 Inlägg
16 juli 2009
#5
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329 .Står allt du behöver veta. Säger även som ovan,undvik öppen "dump" på T7 motorn...
Senast redigerat av Kwek (16 juli 2009)

18 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#6
m0s skrev:
Nej det spelar ingen roll om den är chippad.

Nu är jag inte 100% insatt i hur styrsystemet gör, men den räknar ju ut hur mycket luft som passerar med hjälp av bla. LuftMasseMätaren (LMM). Om man då sätter på en öppen dump så försvinner en del av den luften som den räknade ut att den skulle ha och då börjar det bli galet.

Okej, men kan man köpa enåtercirkulerande dump, en lite bättre än orginal? smile


mästarenen o_O
92 Inlägg
17 juli 2009
#7
Xlinee skrev:
m0s skrev:
Nej det spelar ingen roll om den är chippad.

Nu är jag inte 100% insatt i hur styrsystemet gör, men den räknar ju ut hur mycket luft som passerar med hjälp av bla. LuftMasseMätaren (LMM). Om man då sätter på en öppen dump så försvinner en del av den luften som den räknade ut att den skulle ha och då börjar det bli galet.

Okej, men kan man köpa enåtercirkulerande dump, en lite bättre än orginal? smile

Då måste jag ju bara fråga, varför ska du ha en ny? Den som sitter original fungerar ju bra och gör det den ska?
Är du ute efter ljud somsagt så satsa på ett insatsfilter.
Men om du ska ha för synens skull så surfa in på
http://speedparts.se/shop/prod/sp_mot_a … port.shtml
och ta en titt på avlastningsventilen med partnr. D1540

355 Inlägg
17 juli 2009
#8
Hej!

Org. avlastningsventilen funkar hur bra som helst. Den håller upp till 1.5 bar. Kanske finns folk som kör med org på högre tryck, men det är gränsen vad jag har förstått i alla fall.

Om du vill ha lite "goare" ljud. Borra upp några hål i luftburken, det är det första steget jag skulle gjort.

Mvh Jonas

Mvh Jonas

16 Inlägg
17 juli 2009
#9
På min SAAB (med luftmassemätare) sitter orginaldumpen på! Vänd på dumpen så får du se vad som händer! :0) Låter mycket godare än en öppen dump om jag får säga min mening! Och är betydligt snällare mot bilen än en öppen!

Your dream is my reality!

16 Inlägg
17 juli 2009
#10
Madzie skrev:
På min SAAB (med luftmassemätare) sitter orginaldumpen på! Vänd på dumpen så får du se vad som händer! :0) Låter mycket godare än en öppen dump om jag får säga min mening! Och är betydligt snällare mot bilen än en öppen!

Har ingen aning om hur det funkar med din motor, men borde väl inte vara nån större skillnad väl?

Your dream is my reality!

16 Inlägg
17 juli 2009
#11
Madzie skrev:
Madzie skrev:
På min SAAB (med luftmassemätare) sitter orginaldumpen på! Vänd på dumpen så får du se vad som händer! :0) Låter mycket godare än en öppen dump om jag får säga min mening! Och är betydligt snällare mot bilen än en öppen!

Har ingen aning om hur det funkar med din motor, men borde väl inte vara nån större skillnad väl?

Alla SAAB motorer med LMM skall ha återcirkulerande dumpventiler för att LMM inte skall få fel värden.

Your dream is my reality!

18 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#12
MrLila skrev:
Hej!

Org. avlastningsventilen funkar hur bra som helst. Den håller upp till 1.5 bar. Kanske finns folk som kör med org på högre tryck, men det är gränsen vad jag har förstått i alla fall.

Om du vill ha lite "goare" ljud. Borra upp några hål i luftburken, det är det första steget jag skulle gjort.

Mvh Jonas

njea, borra i luftburken? njea, tror jag ska köpa öppetluftfilter. aah, men de är väl lika bra o köpa en update på orginal dumpen. Känns som att det är en bra idé ändå,


18 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#13
m0s skrev:
Xlinee skrev:
m0s skrev:
Nej det spelar ingen roll om den är chippad.

Nu är jag inte 100% insatt i hur styrsystemet gör, men den räknar ju ut hur mycket luft som passerar med hjälp av bla. LuftMasseMätaren (LMM). Om man då sätter på en öppen dump så försvinner en del av den luften som den räknade ut att den skulle ha och då börjar det bli galet.

Okej, men kan man köpa enåtercirkulerande dump, en lite bättre än orginal? smile

Då måste jag ju bara fråga, varför ska du ha en ny? Den som sitter original fungerar ju bra och gör det den ska?
Är du ute efter ljud somsagt så satsa på ett insatsfilter.
Men om du ska ha för synens skull så surfa in på
http://speedparts.se/shop/prod/sp_mot_a … port.shtml
och ta en titt på avlastningsventilen med partnr. D1540

njea, men inte bara ljudet, de är väl skönt när man hör den dumpar. ah, de är lite för att det ska vara snyggt oxå, ha en annan än ful orginal dumpen!


18 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#14
Madzie skrev:
Madzie skrev:
På min SAAB (med luftmassemätare) sitter orginaldumpen på! Vänd på dumpen så får du se vad som händer! :0) Låter mycket godare än en öppen dump om jag får säga min mening! Och är betydligt snällare mot bilen än en öppen!

Har ingen aning om hur det funkar med din motor, men borde väl inte vara nån större skillnad väl?

ah, men de är en annan motor än den du har. jag har t7. jag har ingen annig vad du har för motor i din. och om man vänder upp den så, har provat det, o de funkar inte heller. o den pallar inte mera än 0,5 bar! smile


mästarenen o_O
92 Inlägg
17 juli 2009
#15
Det är en jäkla skillnad på styrsystemet i en gammal 9000 och i en nyare motor som T7an.

Men är det bara för syns skull så kolla in den länken jag länkade till innan.
Och vill du la "lite" mer "dumpljud" så sätt i ett insatsfilter istället för det vanliga luftfiltret. Du kan även borra en massa småhål på avskärmingen för filtret och då så hörs det lite mer.
Senast redigerat av m0s (17 juli 2009)

18 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#16
m0s skrev:
Det är en jäkla skillnad på styrsystemet i en gammal 9000 och i en nyare motor som T7an.

Men är det bara för syns skull så kolla in den länken jag länkade till innan.
Och vill du la "lite" mer "dumpljud" så sätt i ett insatsfilter istället för det vanliga luftfiltret. Du kan även borra en massa småhål på avskärmingen för filtret och då så hörs det lite mer.

ah, ja vet. Men borra i lufburken är ju inte det bästa heller ifall man ska sälja den osv,

Men klarar orginaldumpen så mycket tryck då?, 1,1 1,2 bar?.


16 Inlägg
17 juli 2009
#17
m0s skrev:
Det är en jäkla skillnad på styrsystemet i en gammal 9000 och i en nyare motor som T7an.

Men är det bara för syns skull så kolla in den länken jag länkade till innan.
Och vill du la "lite" mer "dumpljud" så sätt i ett insatsfilter istället för det vanliga luftfiltret. Du kan även borra en massa småhål på avskärmingen för filtret och då så hörs det lite mer.

Aha! :0)

Your dream is my reality!

3 295 Inlägg
17 juli 2009
#18
Xlinee skrev:
m0s skrev:
Det är en jäkla skillnad på styrsystemet i en gammal 9000 och i en nyare motor som T7an.

Men är det bara för syns skull så kolla in den länken jag länkade till innan.
Och vill du la "lite" mer "dumpljud" så sätt i ett insatsfilter istället för det vanliga luftfiltret. Du kan även borra en massa småhål på avskärmingen för filtret och då så hörs det lite mer.

ah, ja vet. Men borra i lufburken är ju inte det bästa heller ifall man ska sälja den osv,

Men klarar orginaldumpen så mycket tryck då?, 1,1 1,2 bar?.

ja orginalventilen klarar tryck upp mot 1.5 bar.


18 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#19
Slave_joe skrev:
Xlinee skrev:
m0s skrev:
Det är en jäkla skillnad på styrsystemet i en gammal 9000 och i en nyare motor som T7an.

Men är det bara för syns skull så kolla in den länken jag länkade till innan.
Och vill du la "lite" mer "dumpljud" så sätt i ett insatsfilter istället för det vanliga luftfiltret. Du kan även borra en massa småhål på avskärmingen för filtret och då så hörs det lite mer.

ah, ja vet. Men borra i lufburken är ju inte det bästa heller ifall man ska sälja den osv,

Men klarar orginaldumpen så mycket tryck då?, 1,1 1,2 bar?.

ja orginalventilen klarar tryck upp mot 1.5 bar.

okej, kanon, men vad tycker ni alla då? ska jag köpa en update av den som jag har? eller ska ja låta den vara? Säg vad ni tycker? skulle vara jätte snällt!?


1 497 Inlägg
17 juli 2009
#20
Xlinee skrev:
då blir det som att inte startmotron orkar hålla kvar den på " vanlig tomgång "


// Xlinee big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilelollollollol

Det är inte startmotorn som håller igång bilen wink


Sök