3929
Sök

HJÄLP mig att seriekoppla!

156 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Hemma ljudanläggning på 3st högtalare varav en subwoofer ska seriekopplas, vi kan säga 2.1 system för o gö de enkelt.

hur ska jag koppla dom när jag bara har 2 utgångar från min stereo?
jag tänkte att de vanliga högtalarna ska ha varsin utgång så det blir "2kanals stereo"?! och i den ena seriekopplar man subwoofern.

#är det en bra idé o går det överhuvudtaget? tongue

kan tillägga att ljudet är ett par Dynavoice S-4 EX:
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3338

och en X-sound 1000W bas:
http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1220721527 som drivs av ett MDS inbyggnadsslutsteg så det är riktigt ös i den.

PS: jag har byggt eget men aldrig seriekopplat xD

4 693 Inlägg
17 juli 2009
Hur många watt (RMS) i vilket ohm har du på steget?

Ska du ha det där i bilen?
Senast redigerat av Softis (17 juli 2009)

Booyakasha!

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 juli 2009
Det du kan göra är att köpa en ny förstärkare.. För så som jag uppdattade dig så ska du koppla 2 högtalare på en kanal, och en på den andra? Isf snedbelastar du förstärkaren så det smäller om det! Så skaffa istället en förstärkare med subutgång

156 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Hur många watt (RMS) i vilket ohm har du på steget?

Ska du ha det där i bilen?

vetifan vad för OHM jag har tongue jag vet bara att enligt produktbeskrivning så står det "stabilt i 4 ohm" 480W e steget på.

21 761 Inlägg
17 juli 2009
Om det gäller en hemmastereo så kommer det inte att fungera, ett separat steg till basen behövs. Vi måste få reda på ifall det gäller till bilen eller hemmet. smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2009)

156 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Det du kan göra är att köpa en ny förstärkare.. För så som jag uppdattade dig så ska du koppla 2 högtalare på en kanal, och en på den andra? Isf snedbelastar du förstärkaren så det smäller om det! Så skaffa istället en förstärkare med subutgång

amen vafan de e ju en NAD amplifier de ska väl inte va nårra problem till dom små högtalarna tongue subben drivs ju av slutsteget o inte av förstärkare eller?

som sagt, tänkte koppla en av de 2 små högtalarna seriekopplat med slutsteget till subben. den andra högtalarn står ensam.

eller kan jag koppla de 2 små högtalarna på samma och subben själv, går det?!

21 761 Inlägg
17 juli 2009
nykomling skrev:
amen vafan de e ju en NAD amplifier de ska väl inte va nårra problem till dom små högtalarna tongue subben drivs ju av slutsteget o inte av förstärkare eller?

Slutsteg och förstärkare kan vara samma sak, ska man vara noggrann så säger man effektförstärkare om ett slutsteg. Lätt hänt att det blir missförstånd med de där benämningarna. smile

nykomling skrev:
som sagt, tänkte koppla en av de 2 små högtalarna seriekopplat med slutsteget till subben. den andra högtalarn står ensam. eller kan jag koppla de 2 små högtalarna på samma och subben själv, går det?!

Det blir inte bra, basen måste ju ha ett delningsfilter. Dessutom får högtalarna olika mycket effekt så att ljudet blir obalanserat. smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2009)

1 435 Inlägg
17 juli 2009
Alltså, subben hade ju ett inbyggnadssteg? Dra RCA till den från DIN NAD förstärkare bara.

Dynavoicehögtalarna kopplar du på varsin utgång på din NAD förstärkare.

Ser ingen anledning till någon seriekoppling.

156 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Alltså, subben hade ju ett inbyggnadssteg? Dra RCA till den från DIN NAD förstärkare bara.

ok hehe det låter ju lite vettigare. var sätter man RCA i för anslutningar då? ;P har aldrig kört med sån.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 juli 2009
lågnivå mellan stärkaren o subben. sen kopplar du högtalarna i nad.. klart

1 435 Inlägg
17 juli 2009
nykomling skrev:
Alpinabiturbo skrev:

ok hehe det låter ju lite vettigare. var sätter man RCA i för anslutningar då? ;P har aldrig kört med sån.

Detta är RCA:

http://www.ineedacable.co.uk/images/MKSCABLE451.jpg

Via dessa kablar tar du signalen från förstärkaren till basen. Utgångar på NAD förstärkaren du kan använda är "line out" "subwoofer out" och liknande.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (17 juli 2009)

156 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
ok tack så mkt big_smile klart jag har såna sladdar kom ja på! hahaa varför har jag inte fattat att man kan köra me dom förän nu!?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 juli 2009
Är det MDS S-15 inbyggdnadsförstärkaren heter?

Isf är dte väldigt rakt på...
Antingen en enkel lågnivå via sub-ut om din förstärkare har det.

Eller ännu enklare....dra kablar mellan din förstärkareoch basen. Koppla in både höger och vänster i plintarna där det står From Reciver. Koppla sedan in dina högtalare i plinten där det står To Speakers.

http://mds.se/archive/productimages/big/s15_3.jpg

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

156 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Är det MDS S-15 inbyggdnadsförstärkaren heter?

Isf är dte väldigt rakt på...
Antingen en enkel lågnivå via sub-ut om din förstärkare har det.

Eller ännu enklare....dra kablar mellan din förstärkareoch basen. Koppla in både höger och vänster i plintarna där det står From Reciver. Koppla sedan in dina högtalare i plinten där det står To Speakers.

http://mds.se/archive/productimages/big/s15_3.jpg

nej det är ett MDS PH-120, inget sånt trams tongue men det är så jag inte kan göra.. häng med lite wink

7 241 Inlägg
17 juli 2009
nykomling skrev:
nej det är ett MDS PH-120, inget sånt trams tongue men det är så jag inte kan göra.. häng med lite wink

HÄNG MED LITE?

Du sade bara att det var ett INBYGDNADSSTEG från MDS......aldrig vilket.

http://www.mds.se/archive/productimages/big/ph120.jpg
Bara att göra likadant som du kan se på bilden.

Du ser där det står from amplifier?
Bra.
Där skall du koppla in högtalarkablarna från din NAD. Det är högnivåsignal in.

Ser du där det står to speakers?
Bra.
Där skall du koppla in dina Audiovox-högtalare. För det är en loop som går vidare ut från förstärkaren.

Således "parallellkopplar" du högtalarna, men impendansen på den ingången är såpass hög att det påverkar inte din förstärkare negativt.

Dessa anslutningar är TILL för att användas såhär.

HÄNG MED SJÄLV!
Ja jag blev sur.....för det första så lämnade du inte all fakta.
För det andra försökte man hjälpa dig och bemöttes av en tyken attityd.
Senast redigerat av Lonefox (17 juli 2009)

1 435 Inlägg
17 juli 2009
Men varför koppla högnivå via MDS steget om det visar sig han har lineout på NAD förstärkaren han kan använda istället?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 juli 2009
hehe. bra skrivet lonefoxen..

man kan ju annars köra högtalarna rakt på nad, samt dra en line till input me rca

men man bör väl köra dem som du beskrev dvs, högtalar kablarna till förstärkare, och sedan högtalarna till speakers. så körde ja på min förra yamaha sub iaf..
Senast redigerat av pattilatti2 (17 juli 2009)

7 241 Inlägg
17 juli 2009
Alpinabiturbo skrev:
Men varför koppla högnivå via MDS steget om det visar sig han har lineout på NAD förstärkaren han kan använda istället?

Har han det (vilket jag betvivlar då det föekommer mer sällan på stereoförstärkare) så är det inga problem. Bara att dra en enkel rca med hane i vardera ände.

156 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
nykomling skrev:

HÄNG MED LITE?

Du sade bara att det var ett INBYGDNADSSTEG från MDS......aldrig vilket.

http://www.mds.se/archive/productimages/big/ph120.jpg
Bara att göra likadant som du kan se på bilden.

Du ser där det står from amplifier?
Bra.
Där skall du koppla in högtalarkablarna från din NAD. Det är högnivåsignal in.

Ser du där det står to speakers?
Bra.
Där skall du koppla in dina Audiovox-högtalare. För det är en loop som går vidare ut från förstärkaren.

Således "parallellkopplar" du högtalarna, men impendansen på den ingången är såpass hög att det påverkar inte din förstärkare negativt.

Dessa anslutningar är TILL för att användas såhär.

HÄNG MED SJÄLV!
Ja jag blev sur.....för det första så lämnade du inte all fakta.
För det andra försökte man hjälpa dig och bemöttes av en tyken attityd.

HAHAHA okej förlåt då tongue
hmm intressant.. tror ja fattar, måste gå o testa detta nu big_smile

på återseende lol

Sök