1972
Sök

Brygga framsystems steg till 2ohm och bevara stereo ljudet?

392 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Om man får tag på ett 4kanal steg och ska brygga det så blir det iaf stereo eller?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juli 2009
striper skrev:
Om man får tag på ett 4kanal steg och ska brygga det så blir det iaf stereo eller?

Ja...såvida att man ser till att man får vänster signal in på tex 1-2 och höger på 3-4 med y-splits.
Detta var bara som exempel..en del steg har ju intigrerade byglingar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

392 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
trevligt smile

7 280 Inlägg
20 juli 2009
Men det är sällan att man behöver så pass med effekt till framsystemet.

956 Inlägg
20 juli 2009
Lonefox skrev:
striper skrev:

Ja...såvida att man ser till att man får vänster signal in på tex 1-2 och höger på 3-4 med y-splits.

Kan man få sämre ljudkvalite om man använder y-splits ist för 2 par lågnivå när man bryggar ett 4-kanals steg?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

7 241 Inlägg
20 juli 2009
Brains skrev:
Men det är sällan att man behöver så pass med effekt till framsystemet.

Oj...
Undrar vart jag hamnar med mina totalt 2x230W RMS på topparna wink
(2x60 plus 2x170)

luunggan skrev:
Lonefox skrev:
striper skrev:

Kan man få sämre ljudkvalite om man använder y-splits ist för 2 par lågnivå när man bryggar ett 4-kanals steg?

Man kan alltid få en försämring när man splittar en lågnivå.
Dock så märker de flesta inte det.
nackdelen är att man teoretiskt halverar signalstyrkan för varje split vilket gör att man oftats får gaina upp lite högre.

Däremot rekomenderar jag inte att använda dubbla lågnivå via front och rear för att brygga ett fyrkanalssteg till stereo för att få mer effekt. Man kan strula ihop en del grejer längs vägen wink
Bättre isf att spara ihop mer pengar och köpa ett kraftigare steg.

7 280 Inlägg
20 juli 2009
Visst är det kul med effekt, men samtidigt kan man ställa sig frågan hur många som faktiskt behöver så himla mycket till ett normalt framsystem.

Okey, sitter man med 4st 6.5" så krävs det väl lite mer men nu handlade det väl mest om normala system och då är det sällan att man faktiskt har behov utav all kraft så vitt jag vet.

Sen vet jag inte hur mycket man förlorar med så lite dämpfaktor på framsystemet, kanske är viktigare på basen?
Jag har ingen aning om hur det fungerar, allt jag har lärt mig iaf att lite dämpfaktor = dåligt big_smile

6 851 Inlägg
20 juli 2009
Mycke effekt ger ju ofta ett renare ljud, så länge effekten är äkta och inte påhittad.

7 241 Inlägg
20 juli 2009
Brains> Låg dämpfaktor = dåligt ja. big_smile
Fast jag TROR att det är viktigare med hög dämpfaktor för tex. diskanten då BL brukar vara väldigt lågt på diskanter kontra basar plus att en diskant rör sig väldigt fort. Vi pratar ju generellt 2.5-20KHz här....det är rätt många svängningar per sekund wink

TT-Avant> Absolut.
I mitt fall tror jag inte att effekten är påhittat med tanke på att steget kostar 10K... roll
Men nu halkar jag off-topic igen smile

7 241 Inlägg
20 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
Brains> Låg dämpfaktor = dåligt ja. big_smile
Fast jag TROR att det är viktigare med hög dämpfaktor för tex. diskanten då BL brukar vara väldigt lågt på diskanter kontra basar plus att en diskant rör sig väldigt fort. Vi pratar ju generellt 2.5-20KHz här....det är rätt många svängningar per sekund wink

TT-Avant> Absolut.
I mitt fall tror jag inte att effekten är påhittat med tanke på att steget kostar 10K... roll
Men nu halkar jag off-topic igen smile

Man kan få bra ljud med billiga saker. behöver inte kosta 10k tongue

men vem är jag o snacka :p mitt steg kostar ju 14k tongue

Mer effekt ger bättre ljud anser då jag.

Jodå man kan få ett bra ljud för en rimligare peng, vilket vi påpekat flera gånger.
Dock så är det självklart (vilket du inte verkar begripa att vi menar din tokstolle) att rätt monterat spelar dyrare grejer ännu bättre än billiga. Men samtidigt ställer dyrare grejer även högre krav på installationen då de är känsligare, och därför är det lättare att få dessa att låta dåligt...

Och nu sitter vi där igen och du halkar in på en o samma sak och verkar antingen inte fatta eller så driver du oss bara till vanvett medvetet.

Och ang. effekt.....
Effekt är BILLIGT att få fram ja. Men BRA effekt..ja det är en annan sak. Just denna diskussion har jag haft med en arbetskamrat ett antal gånger big_smile

Men nu slutar vi halka off-topic mer i den här tråden ok?
Senast redigerat av Lonefox (20 juli 2009)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
20 juli 2009
Och svarar fel gång på gång och ger felaktiga råd gång på gång ...... Tycker detta blir vanligare och vanligare just på detta forum... sad

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 009 Inlägg
20 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

Man kan få bra ljud med billiga saker. behöver inte kosta 10k tongue

men vem är jag o snacka :p mitt steg kostar ju 14k tongue

Mer effekt ger bättre ljud anser då jag.

Jodå man kan få ett bra ljud för en rimligare peng, vilket vi påpekat flera gånger.
Dock så är det självklart (vilket du inte verkar begripa att vi menar din tokstolle) att rätt monterat spelar dyrare grejer ännu bättre än billiga. Men samtidigt ställer dyrare grejer även högre krav på installationen då de är känsligare, och därför är det lättare att få dessa att låta dåligt...

Och nu sitter vi där igen och du hakar in på en o samma sak och verkar antingen inte fatta eller så driver du oss bara till vanvett medvetet.

Och ang. effekt.....
Effekt är BILLIGT att få fram ja. Men BRA effekt..ja det är en annan sak. Just denna diskussion har jag haft med en arbetskamrat ett antal gånger big_smile

Men nu slutar vi halka off-topic me ri den här tråden ok?

hahah wink det du lonefoxen big_smile

ja som trodde det var elektroniken som skulle kosta... för de är väl fortfarande den som kommer ge signaler, effekt osv. högtalarna spelar mindre roll.. så de rimliga vore egntligen att köra på fett dyr anläggning, med mds högtalare. enl ett sådant tänk. då karaktären endast är de som skiljer dem åt. ja och de mänskliga örat då..

vi behöver inte ta diskutionen för den är förstådd för väääldigt länge sedan.

Till bm tech:... felaktiga svar? alla kan läsa fel o svara fel de är mänskligt. precis som de är mänskligt att va domare o vara partisk. därför inte en svensk dömer en match mellan sverige o finland. fast den tv sänds.

alla kan säga o göra fel.

vilket jag tror att även ni har gjort med 100% säkerhet. men då var de väl OK

NEJ det är inte ok att sitta och gissa och ge rent felaktiga tips för att man själv tror att det är så när folk ber om hjälp.

Det är ju som att sätta en sadist på självmordshjälplinjen.
-Hej jag funderar på att ta livet av mig.
-Ja det är nog bäst för jag har läst på internet att dom brukar göra så.

Detta uppreper ju sig hela tiden och det är tråkigt nog många av dessa förståsigpåare som tar upp mest plats och svarar på flest frågor.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 009 Inlägg
20 juli 2009
pattilatti2 skrev:
BMTech skrev:
pattilatti2 skrev:

hahah wink det du lonefoxen big_smile

ja som trodde det var elektroniken som skulle kosta... för de är väl fortfarande den som kommer ge signaler, effekt osv. högtalarna spelar mindre roll.. så de rimliga vore egntligen att köra på fett dyr anläggning, med mds högtalare. enl ett sådant tänk. då karaktären endast är de som skiljer dem åt. ja och de mänskliga örat då..

vi behöver inte ta diskutionen för den är förstådd för väääldigt länge sedan.

Till bm tech:... felaktiga svar? alla kan läsa fel o svara fel de är mänskligt. precis som de är mänskligt att va domare o vara partisk. därför inte en svensk dömer en match mellan sverige o finland. fast den tv sänds.

alla kan säga o göra fel.

vilket jag tror att även ni har gjort med 100% säkerhet. men då var de väl OK

NEJ det är inte ok att sitta och gissa och ge rent felaktiga tips för att man själv tror att det är så när folk ber om hjälp.

Det är ju som att sätta en sadist på självmordshjälplinjen.
-Hej jag funderar på att ta livet av mig.
-Ja det är nog bäst för jag har läst på internet att dom brukar göra så.

Detta uppreper ju sig hela tiden och det är tråkigt nog många av dessa förståsigpåare som tar upp mest plats och svarar på flest frågor.

alla kan göra fel. och ditt exempel var nog lite väl drastiskt.

vilken tur att de då finns den som kan hjälpas åt om någon råkat svara fel pga av felläsning. Tur att de finns snälla medmänniskor eller hur?

alla kan inte allt, men tom lonefoxen kunde nada om bil el innan han lärt sig de. samma med dig. och samma med mig.. de tar tid..

Helt riktigt men är man inte säker så ska man häller inte utge sig för att vara det.
Tvivlar man så skriv att du tror att det är så men att du inte är 100% säker.
Läs även trådarna nogrannt innan du svarar.
Då kommer du va till mycke nytta.
Och med att vara säker menar jag inte att man har googlat ett svar från en och samma källa.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Sök