3897
Sök

Saknar ljudtryck

Amega!
245 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag installerade lite ljud i bilen för ca 2-3 månader sedan & blev väldigt nöjd med ljudet då. Men efter att ha lyssnat på allt fler andra "ljudbilar" tycker jag det saknas ljudtryck framförallt.
Dels tryck från middar men även från subbasen som spelar i sluten låda. Framsystem & sub är delat vid 80 Hz, och körs med 2x75W respektive 1x150W bryggat från mitt 300/4 slutsteg från JL Audio.

Jag har precis börjat ett nytt lådbygge (portad denna gången) och ska se om det hjälper mig med lite tryck från subben. Men jag har också ny sub i tankarna, dvs kraftigare sub.
Focals 33 & 40KX sub är intressant, samt JL Audios W7 serie. Någon som har erfarenhet av någon av basarna, som kan komma med liten kort beskrivning?
Tryck är som sagt viktigt men får absolut inte tappa välljud & av vad jag har läst ska basarna jag tog upp ha båda dessa kunskaper.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44952/714493_6zyvuf.jpg

Min setup ser ut som föjande just nu:

Framsystem: JL Audio XR525CXi
Bas: JL Audio 10W1v2 10" (i sluten låda)
Slutsteg: JL Audio 300/4
Huvudenhet: Alpine CDA-9886R

Jag spelar med basen riktad in genom skidluckan, med tätning runt luckan & jag spelar med armstödet nere självklart!

Mycket tacksam för svar & förslag på andra lösningar mottages gärna smile Alternativ lådbyte är helt klart vänligast mot min plånbok.

MVH /Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 juli 2009
#2
volvo_854_glt skrev:
Den bas du har nu har bara en känslighet på 84,5 som inte är så bra kanske inte är jätte bra så ifall du ska köpa ny försök hitta en med hög känslighet för då får du mer tryck utan att behöva ha enorma slutsteg. Sen kan man dra av 3dB av det då känsligheten är oftast mätt melan 200-2000hz och där är basen oftast lite känsligare än den är under 200hz. Så se till att du får en bas med lite bättre känslighet, en RIKTIGT bra bas ska ha en känslighet på ca 97-99dB men det är inte många bilbasar som har det.

Sen rekomenderar Jl audi att du ska ha en väldigt liten sluten låda på 17l till den basen så kolla så att lådan du byggt och rekommendationerna stämmer annars kan det vara en av orsakerna till att du får dåligt med tryck.

SEn skriver du att du vill ha kvar välljudet men mer tryck i bilenc så tänk på att basen ska vara väl avstämmd till resten av systemet och får inte dominera förmycket när det gäller välljud. De flesta ljudbilarna man ser på utställning bygger ju enbart för bastryck och inte för välljud. Detta var bara ett tips om du ville ha välljud i bilen.

Du glömde ett helt tävlingssegment... SQ wink


Sedan ang. känslighet...
I denna hysteri att få ner lådvolymen på lådorna så har basarna förändrats så att de klarar att spela djupt i små slutna lådor MEN på bekostnad av känsligheten och det behövs mer effekt.
En känslig bas i dagsläget ligger över 90db i känslighet enligt vad jag lagt märke till då man snokat runt bland olika basar.... På 90-talet så var tom. 93-95db känslighet högt..

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
21 juli 2009
#3
W7 serien är inte så dum wink
Senast redigerat av Softis (21 juli 2009)

Booyakasha!

BilstereoNörd
576 Inlägg
21 juli 2009
#4
Lonefox skrev:
volvo_854_glt skrev:
Den bas du har nu har bara en känslighet på 84,5 som inte är så bra kanske inte är jätte bra så ifall du ska köpa ny försök hitta en med hög känslighet för då får du mer tryck utan att behöva ha enorma slutsteg. Sen kan man dra av 3dB av det då känsligheten är oftast mätt melan 200-2000hz och där är basen oftast lite känsligare än den är under 200hz. Så se till att du får en bas med lite bättre känslighet, en RIKTIGT bra bas ska ha en känslighet på ca 97-99dB men det är inte många bilbasar som har det.

Sen rekomenderar Jl audi att du ska ha en väldigt liten sluten låda på 17l till den basen så kolla så att lådan du byggt och rekommendationerna stämmer annars kan det vara en av orsakerna till att du får dåligt med tryck.

SEn skriver du att du vill ha kvar välljudet men mer tryck i bilenc så tänk på att basen ska vara väl avstämmd till resten av systemet och får inte dominera förmycket när det gäller välljud. De flesta ljudbilarna man ser på utställning bygger ju enbart för bastryck och inte för välljud. Detta var bara ett tips om du ville ha välljud i bilen.

Du glömde ett helt tävlingssegment... SQ wink


Sedan ang. känslighet...
I denna hysteri att få ner lådvolymen på lådorna så har basarna förändrats så att de klarar att spela djupt i små slutna lådor MEN på bekostnad av känsligheten och det behövs mer effekt.
En känslig bas i dagsläget ligger över 90db i känslighet enligt vad jag lagt märke till då man snokat runt bland olika basar.... På 90-talet så var tom. 93-95db känslighet högt..

Detta med verkningsgraden är intressant, den äkta verkningsgraden har inte direkt sjunkt på de nya subwoofers!

Förr i tiden så var det mer bas än sub och basarna hade ett bredare frekvensomfång därav högre genomsnittlig verkningsgrad...ska det jämföras rättvist så måste man ha den rätta frekvenskurvan på respektive högtalare...
En bashögtalare med 95dB kan mycket väl spela lägre än en 85dB sub vid tex 40Hz...

Sen anges ofta tyvärr felaktigt dB-värde.
Många produktbeskrivare blandar ihop dB/2.83volt  med dB/w/m bara det ger 3dB för mycket på en 4ohms högtalare.

Verkningsgraden kontrolleras enklast med värdet "NO" som ofta anges på seriösa högtalare.
ett no på tex 0.45% ger ca 89dB/w/m.

Så innan man ratar en högtalare med låg verkningsgrad så bör man kolla frekvenskurvan.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 juli 2009
#5
Softis skrev:
W7 serien är inte så dum wink

Jo, med 150 Watt att tillgå är det en helt värdelös bas för tillfället.

Då passar deras W0 bättre.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

4 693 Inlägg
21 juli 2009
#6
Ja, iofs. Det har du rätt i, men med bra drag i steget så smile Det är ju det man får utgå ifrån. Man kan ju inte säga att en bas är dålig bara för att den bara matas med 150 watt.

Men ska han bara mata basen med 150 watt så är det ju bättre med någon GAS eller liknande som inte kräver så mycket effekt.

Booyakasha!

5 852 Inlägg
21 juli 2009
#7
Gas är verkligen inte passande till vad han är ute efter kanske?

Sen får man väl se till vad man har för förutsättningar så ja får faktiskt hålla med jonas yikes

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

4 693 Inlägg
21 juli 2009
#8
Förhoppningsvis så byter han upp sig i slutsteg, det kanske räcker. Iaf om han har 150 watt och inte 150 rms som driver basen.
Senast redigerat av Softis (21 juli 2009)

Booyakasha!

Amega!
245 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#9
Tack för många svar, intressant läsning!

Jag kan börja med att säga att det är 150 RMS som driver basen, likaså 2x75 rms för frontarna. Angående 150 W (RMS) till bas, vem har sagt att jag skulle driva en W7 bas med samma steg & effekt?
Jag förstår väll själv att jag inte kan driva större basar än den jag har för tillfället, och Jonas. Varför skulle jag byta ner mig till deras W0 serie när jag har deras W1?

Sen det där med välljud, självklart förstår jag att inte basen ska överrösta den övriga anläggningen. Men vad jag menar är att jag vill både kunna spela högt (mycket tryck) men samtidigt så det inte låter illa. Jag vill känna trycket i bröstet vilket jag inte gör med nuvarande setup & byte av middar i framdörrarna ser jag som ett måste. Jag har kikat på Amegas nya 6,5" kit, Q-Comp 60 tror jag det heter.
Kombinera detta med en större sub, tex som ovan en W7 hade nog löst problemet "tror" jag. Men jag vet inte, därför frågar jag er.
Kom gärna med förslag om ni har några, större konarea, mer effekt, lådkonstruktion med mera. Och som sagt tryck är viktigt, men även att det inte låter illa vid höga volymer.

MVH/Andreas

PS: Lådan är på 19L netto, ca 17,5L med bas.
Senast redigerat av AndreasXPS (21 juli 2009)

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

2 665 Inlägg
21 juli 2009
#10
Billigaste enklaste förändringen är ju att porta lådan. OM basen passar i basreflexlåda.
Den blir säkert lite större då men du får absolut mera ljudtryck. Känns som du har mycket mer effekt.

Eller så köper du ett kraftigare slutsteg. Minst det dubbla för att märka skillnad(gärna mera).
Slutna lådor är ju väldigt tungdrivna.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Amega!
245 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#11
Rickard-v skrev:
Billigaste enklaste förändringen är ju att porta lådan. OM basen passar i basreflexlåda.
Den blir säkert lite större då men du får absolut mera ljudtryck. Känns som du har mycket mer effekt.

Eller så köper du ett kraftigare slutsteg. Minst det dubbla för att märka skillnad(gärna mera).
Slutna lådor är ju väldigt tungdrivna.

Ja precis, dröniretab har hjälpt mig med lite beräkningar angående
lådan & imorgon börjar jag förhoppningsvis bygga.
Och blir det inte bättre, så vet jag vart jag ska spendera plånboken
på! smile
Har också planer att bygga om dörrarna fram, men det får vänta tills
nytt framsystem skaffats.

Några förslag på bra prisvärt 6,5" kitsystem som ger ett bra
tryck & lirar fint? Ska verkligen gå ALL IN på dörrsidorna då
så det verkligen är stumt och väl dämpat.
Gärna 3-vägs om det är till fördel, bilen är en Volvo 940 om
det är till hjälp!

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

4 693 Inlägg
22 juli 2009
#12
Hur mycket vill du lägga på det då? Ser att det står (JL Audio) projekt i din signatur, vill du att kittet också ska bara JL Audio?

Booyakasha!

Amega!
245 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#13
Softis skrev:
Hur mycket vill du lägga på det då? Ser att det står (JL Audio) projekt i din signatur, vill du att kittet också ska bara JL Audio?

Jag kan tänka mig runt 3500-4500:- för ett framsystem. Anledningen att det står JL Audio projekt är för att jag gjorde det som skolprojekt.
Absolut inte, jag hade tänkt mig annat märke av framsystemet. Jag är helt öppen för förslag, och åter igen. Framsystem med rejäl midbas & ej skrikig diskant är det som sökes. Jag tycker diskanten i nuvarande (coaxial) är skrikig, och midbasen är väll inte vad jag hade hoppats på direkt.

Gärna ett framsystem som kan drivas med mitt nuvarande 300/4 steg från JL så jag undviker byte av det, för då blir det dyrt. Det ger 4x75W RMS, eller 2x150W RMS bryggat.

MVH /Andreas
Senast redigerat av AndreasXPS (22 juli 2009)

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juli 2009
#14
AndreasXPS skrev:
Softis skrev:
Hur mycket vill du lägga på det då? Ser att det står (JL Audio) projekt i din signatur, vill du att kittet också ska bara JL Audio?

Jag kan tänka mig runt 3500-4500:- för ett framsystem. Anledningen att det står JL Audio projekt är för att jag gjorde det som skolprojekt.
Absolut inte, jag hade tänkt mig annat märke av framsystemet. Jag är helt öppen för förslag, och åter igen. Framsystem med rejäl midbas & ej skrikig diskant är det som sökes. Jag tycker diskanten i nuvarande (coaxial) är skrikig, och midbasen är väll inte vad jag hade hoppats på direkt.

Gärna ett framsystem som kan drivas med mitt nuvarande 300/4 steg från JL så jag undviker byte av det, för då blir det dyrt. Det ger 4x75W RMS, eller 2x150W RMS bryggat.

MVH /Andreas

Om du nu pratar kit upp till 4.5K så slår jag lätt ett slag för Amega Q-COMP 60.
Bra klipp i midbasen, luftig trevlig öppen tillbakalutad mellanregister och diskant. (Det är min erfarenhet av Q-COX 60 och jag tror knappast att kit:et låter sämre wink )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Amega!
245 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#15
Om du nu pratar kit upp till 4.5K så slår jag lätt ett slag för Amega Q-COMP 60.
Bra klipp i midbasen, luftig trevlig öppen tillbakalutad mellanregister och diskant. (Det är min erfarenhet av Q-COX 60 och jag tror knappast att kit:et låter sämre wink )

Låter precis som vad jag söker efter. Och detta går att driva med mitt 300/4 steg Lonefox? Bryggkoppling på framsystem hur fungerar det, går det ens?
Då matar jag högtalarna med 150W RMS vardera istället för 75W RMS, kanske inte är bättre men känns som det ger mer kraft åt dom. Vilket de kanske behöver?



/Andreas
Senast redigerat av AndreasXPS (22 juli 2009)

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juli 2009
#16
AndreasXPS skrev:
Om du nu pratar kit upp till 4.5K så slår jag lätt ett slag för Amega Q-COMP 60.
Bra klipp i midbasen, luftig trevlig öppen tillbakalutad mellanregister och diskant. (Det är min erfarenhet av Q-COX 60 och jag tror knappast att kit:et låter sämre wink )

Låter precis som vad jag söker efter. Och detta går att driva med mitt 300/4 steg Lonefox? Bryggkoppling på framsystem hur fungerar det, går det ens?
Då matar jag högtalarna med 150W RMS vardera istället för 75W RMS, kanske inte är bättre men känns som det ger mer kraft åt dom. Vilket de kanske behöver?



/Andreas

I ditt läge skulle jag rekomendera att du istället bi-amplar Amegakitet.
Filtren stödjer det och du har fyra kanaler. Alltså kör du diskanterna på kanal 1-2 och mellanregistren/midbasarna på kanal 3-4. Då får du samma effekt till varje kit samtidigt som du har mkt mkt bättre kontroll jämfört med att bryggkoppla kanalerna. Och det är aldrig en nackdel. wink
Dock får du lite jobbigare att gaina in nivån så att de spelar jämt. Men det ÄR det värt.

Måste även fråga vad du har för enhet.
För i bästa fall har du tre par lågnivå ut och då kan du dra en lågnivåkabel till, annars är dte enklaste sättet en y-split på lågnivån till främre kanalerna precis innan steget.

Jo bör tilläggas att när jag lyssnade på Amega i Jimmys bil så drev de med ett (enligt honom) SKITSTEG. Ett Blaupunkt på 4*45W eller ngt sådant....för det var det enda han fick in big_smile Så Amega tar vad de får och gör det bästa av det, helt klart.
Senast redigerat av Lonefox (22 juli 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Amega!
245 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#17
Lonefox skrev:
I ditt läge skulle jag rekomendera att du istället bi-amplar Amegakitet.
Filtren stödjer det och du har fyra kanaler. Alltså kör du diskanterna på kanal 1-2 och mellanregistren/midbasarna på kanal 3-4. Då får du samma effekt till varje kit samtidigt som du har mkt mkt bättre kontroll jämfört med att bryggkoppla kanalerna. Och det är aldrig en nackdel. wink
Dock får du lite jobbigare att gaina in nivån så att de spelar jämt. Men det ÄR det värt.

Måste även fråga vad du har för enhet.
För i bästa fall har du tre par lågnivå ut och då kan du dra en lågnivåkabel till, annars är dte enklaste sättet en y-split på lågnivån till främre kanalerna precis innan steget.

Jo bör tilläggas att när jag lyssnade på Amega i Jimmys bil så drev de med ett (enligt honom) SKITSTEG. Ett Blaupunkt på 4*45W eller ngt sådant....för det var det enda han fick in big_smile Så Amega tar vad de får och gör det bästa av det, helt klart.

Okej det låter som en bra ide! Men då krävs även ett nytt steg till bas & eventuellt en ny bas då om jag inte blir nöjd med portad. Men det blir väll bättre vilket fall som om jag kör 2x75W RMS på Amega kittet? I alla fall så länge tills jag jobbat ihop lite mer pengar?
Vem vet, Amegorna kanske tillför det tryck jag söker?

Det står i första inlägget men det är en 9886R från Alpine jag har, och den har tre stycken lågnivåutgångar. Dock undrar jag, vart skulle jag dra nya lågnivåkablar till? Steget har bara Front / Rear.

Låter lovande det du säger smile För jag är väldigt nöjd med mitt steg hitintills & kvaliten på det klagar jag inte över.

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juli 2009
#18
Med tanke på att du frågad eom bryggkoppling så föreslog jag istället det bättre alternativer med bi-ampling via fyrkanalsteget.

Och om jag fattat saken rätt så har du iaf övervägt ett steg till till basen eller ihop med en ny bas.
Det är uppfattningen jag fått av vad du har skrivit.

En nackdel med att splitta signalen är att man teoretiskt halverar signalen vilket kan göra att man kan behöva gaina upp mer vilket kan ge upphov till störningar.tex brus. Och med vad jag uppfattat situationen som så kan du enligt mig med fördel dra en extra lågnivå för att använda front och rear på enheten till resp kanal för diskanterna och mellanregistren om du bestämmer dig för att biampla kitet (om du köper det förståss smile ) och en lågnivå till basen. På så vis kan du dels sköta volymen mellan diskant och mellanregister på ett annat sätt när steget är injusterat då man ibland kanske vill höja diskanten pga låg inspelningsnivå osv, då gör man det enkelt med fader istället. Dett avar vara ett exempel iofs smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
22 juli 2009
#19
Andreas,

jag anser att den effekt du har inte är tillräcklig för en JL sub, möjligen en W0 i en portad låda.

JL's element är gjorda att sitta i små lådor, och är relativt trögdrivna, vilket gör attett bryggat kanalpar på ditt steg inte är tillräckligt helt enkelt.

Som jag ser det behöver du mer effekt till subben, sen för att få "panget" i det så skulle du kanske vilja ha ett 6.5tums system också. 5.25or har sin begränsning; jag brukar säga att om man skall köra 5.25or och få ut bra med punch i systemet MÅSTE man ha basen framtill, typ i handskfacket.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Amega!
245 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#20
Lonefox skrev:
Med tanke på att du frågad eom bryggkoppling så föreslog jag istället det bättre alternativer med bi-ampling via fyrkanalsteget.

Och om jag fattat saken rätt så har du iaf övervägt ett steg till till basen eller ihop med en ny bas.
Det är uppfattningen jag fått av vad du har skrivit.

En nackdel med att splitta signalen är att man teoretiskt halverar signalen vilket kan göra att man kan behöva gaina upp mer vilket kan ge upphov till störningar.tex brus. Och med vad jag uppfattat situationen som så kan du enligt mig med fördel dra en extra lågnivå för att använda front och rear på enheten till resp kanal för diskanterna och mellanregistren om du bestämmer dig för att biampla kitet (om du köper det förståss smile ) och en lågnivå till basen. På så vis kan du dels sköta volymen mellan diskant och mellanregister på ett annat sätt när steget är injusterat då man ibland kanske vill höja diskanten pga låg inspelningsnivå osv, då gör man det enkelt med fader istället. Dett avar vara ett exempel iofs smile

Och det gjorde du helt rätt i, jag vet att du vet bättre än mig så jag litar på dina ord smile

Det stämmer, förlåt mig.

Ahh okej, då förstår jag vad du menar. Låter inte alls dumt, sköta volym mellan diskant & mellanregister genom fader låter som en bra ide. Förresten Lonefox, det spelar ingen roll vilken channel man väljer för tex diskant? Alltså så att diskant kan vara antingen på Rear eller Front, det spelar ingen roll?

Jag är fortfarande öppen för förslag på basfronten, har kikat lite på Focals Solid 1 slutsteg som ger 1x300W RMS i 4 Ohm & 1x470 W RMS i 2 Ohm. Så en bas som passar det steget hade varit bra.
Enligt DBAkuten.se rekommenderar dem ett Solid 1 steg till Focals 33 V1 Polyglass 13", likaså deras dyrare 33 KX 13" bas & 40 KX 16".

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega


Sök