3020
Sök

Billån, eller vanligt lån - Vilket är bättre? - Samt vilken bank är bäst?

67 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Jag har tänkt låna 200k. ca 170-190 på bilen och resterande på fälgar.

Min fråga är, är det någon skillnad på ett "vanligt lån" aka "Gör vad du vill med pengarna" än ett billån?

Och vilken bank skulle ni rekommendera att man tar lån ifrån

1 723 Inlägg
23 juli 2009
Jag ett har vanligt blancolån hos Icabanken och där ligger räntan på 3,89 %.
Billånets ränta via Handelsbanken låg på strax över 7% när jag köpte bilen men har nu gått ner till 4,54%

Billånet är bundet till bilen medans om du tar ett blancolån så kan du göra vad du vill med bilen, det påverkar inte lånet om du t ex säljer bilen.

Xenoholic
2 559 Inlägg
23 juli 2009
Ska du köpa av en bilhandlare så kan ju dom ha bra ränta på sina lån. Själv fick jag 0,95 % i ränta när jag köpte min 9-5a för några år sen.
Ang vilken bank som är bäst så kanske man ska ta hänsyn till hur servicen är och inte bara hänga upp sig på procenten.
Senast redigerat av Aerocombi (23 juli 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

VW-nörd?
4 332 Inlägg
23 juli 2009
La över mitt lån till mina föräldrars huslån, drog ner räntan rejält. Absolut det bästa om du kan, låna på bostaden, men lägg upp en egen återbetalningsplan ändå så att du inte bara får större å större lån på fastigheten för varje gång du byter bil tongue

Innan hade jag ett medlemslån, inte medlemsbillån, de som skiljer framförallt är att bilen inte är säkerheten i lånet, så man kan sälja den utan att vara tvingad att lösa lånet t.ex.
Skiljde inte så mkt i pengar faktiskt. Krav är, tror jag det var, 6 månader med i facket.

Avstängd
126 Inlägg
24 juli 2009
romeon skrev:

Min fråga är, är det någon skillnad på ett "vanligt lån" aka "Gör vad du vill med pengarna" än ett billån?

Satsa på billån MYCKE lägre Ränta Kör på smile

1 339 Inlägg
24 juli 2009
Mortalis skrev:
La över mitt lån till mina föräldrars huslån, drog ner räntan rejält. Absolut det bästa om du kan, låna på bostaden, men lägg upp en egen återbetalningsplan ändå så att du inte bara får större å större lån på fastigheten för varje gång du byter bil tongue

Innan hade jag ett medlemslån, inte medlemsbillån, de som skiljer framförallt är att bilen inte är säkerheten i lånet, så man kan sälja den utan att vara tvingad att lösa lånet t.ex.
Skiljde inte så mkt i pengar faktiskt. Krav är, tror jag det var, 6 månader med i facket.

Jag tycker det är lite som säger emot sig självt egentligen? Låna på typ 1 % och sen göra en avbetalningsplan, varför inte bara skita i avbetalningsplanen och spara ihop pengarna så äger du faktiskt bilen sen? wink

Entreprenör
1 286 Inlägg
24 juli 2009
romeon skrev:

Tips: Lägg MINST 30% kontant. Om du har tänkt att köpa en bil för 170-190 000 som du skriver så ska du ju självklart inte låna så mycket pengar. Låna då istället max 140 000:-
Varför?
Jo för det kan komma en dag när du ska sälja din fina bil. Då är ju problemet att om du bara betalat av kanske 15 eller 20 000 på lånet, men bilen har sjunkit kanske 50 000:- så får du betala 30 000.- för att "bli av" med bilen. Och det är ju inte så lätt. Det blir alltså så att du har lån på mer än vad bilen är värd.

// Niklas Johansson

4 005 Inlägg
24 juli 2009
Volvo740an skrev:
Mortalis skrev:

Jag tycker det är lite som säger emot sig självt egentligen? Låna på typ 1 % och sen göra en avbetalningsplan, varför inte bara skita i avbetalningsplanen och spara ihop pengarna så äger du faktiskt bilen sen? wink

1. Vill/Kan inte samla kapital (nya saker dyker upp hela tiden att köpa)
2. Måste köpa bil fort av många anledningar
3. vill inte binda upp kapital
4. låga räntor

OEM <3
6 957 Inlägg
24 juli 2009
Volvo740an skrev:
Mortalis skrev:

Han äger väl bilen även om han har lån?
Det är inte en 740 som man kan köpa vid löning utan kanske en nyare V70 wink

Skulle hellre se att du sparar en slant under höst/vinter sen köper om det nu inte är jättebråttom,
eller iaf spara pengar till fälg och däck..behöva låna pengar till sånt? njae.. hmm

Sj så försöker jag alltid ha lån på max av vad jag gav för bilen om vi nu inte snackar bil kring 250 000-300 000, jag har ett medlemslån på Swedbank och är mkt nöjd med det smile

Men allt va gäller delar, service etc. betalas i cash.

Mvh

OEM <3

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 juli 2009
Volvo740an skrev:
Mortalis skrev:

Ja för det funkar ju att spara ihop 200 tusen bara sådär för alla. Sen kanske man tänkt betala tillbaka under säg 5-7 års tid, ska jag vara utan bil i 5-7 år för att spara några kronor?
Sen kanske man behöver bilen ganska så fort, vad gör man då? Låna pengar till bil förstår jag inte att folk är emot, men lån till semestrar och kläder, tv:s osv verkar desto fler tycka är okej...

Thorssa
24 juli 2009
linuslinje skrev:
Volvo740an skrev:
Mortalis skrev:

4. låga räntor

Ojoj här ringer det varningsklockor!

Om det dyker upp nya saker att köpa hela tiden så att du inte kan spara ihop, kommer du då kunna amortera av lånet på 5-6 år?

Måste du köpa i just den prisklassen? Bättre som någon skrev att låna en mindre andel av bilens pris så att du har en buffert.

4. låga räntor

Nu ja! Jag antar att du kommer amortera av lånet på minst 5 år eftersom du inte kan spara ihop pengarna. Kanske ännu längre amorteringstid. Räkna med att räntorna kommer stiga upp mot 7-8 % på billån under de närmaste åren.

Förövrigt så bör du få bäst ränta om du kan lägga din bostad som säkerhet, halvdan ränta om du lägger bilen som säkerhet och kass ränta om du tar blancolån.

4 005 Inlägg
24 juli 2009
Thorssa skrev:
linuslinje skrev:
Volvo740an skrev:

4. låga räntor

Ojoj här ringer det varningsklockor!

Om det dyker upp nya saker att köpa hela tiden så att du inte kan spara ihop, kommer du då kunna amortera av lånet på 5-6 år?

Måste du köpa i just den prisklassen? Bättre som någon skrev att låna en mindre andel av bilens pris så att du har en buffert.

4. låga räntor

Nu ja! Jag antar att du kommer amortera av lånet på minst 5 år eftersom du inte kan spara ihop pengarna. Kanske ännu längre amorteringstid. Räkna med att räntorna kommer stiga upp mot 7-8 % på billån under de närmaste åren.

Förövrigt så bör du få bäst ränta om du kan lägga din bostad som säkerhet, halvdan ränta om du lägger bilen som säkerhet och kass ränta om du tar blancolån.

1. För mig så blir det så att om jag har något jag måste betala (amortering tex), så spenderar jag inte dem pengarna till något annat. Det är en fast kostnad som inte går att diskuteras bort.
2. Det går väl att spekulera i rätt länge vad som är rätt eller fel. Men visst.
4. Att räkna med att räntan höjs behöver inte vara sant, men visst kan det göra det. Detta är något man måste ha i beräkning självklart.
Det är ju rätt dumt att ta maxlån, precis vad man klarar av. Då "skiter det sig" rätt snabbt.. smile

En klok man sa att man inte ska låna på lösa varor, där bilar är inräknat. Bästa kanske kan vara att ta i lite extra när man köper hus så att det räcker till bilen med?

Thorssa
24 juli 2009
linuslinje skrev:
1. För mig så blir det så att om jag har något jag måste betala (amortering tex), så spenderar jag inte dem pengarna till något annat. Det är en fast kostnad som inte går att diskuteras bort.
2. Det går väl att spekulera i rätt länge vad som är rätt eller fel. Men visst.
4. Att räkna med att räntan höjs behöver inte vara sant, men visst kan det göra det. Detta är något man måste ha i beräkning självklart.
Det är ju rätt dumt att ta maxlån, precis vad man klarar av. Då "skiter det sig" rätt snabbt.. smile

En klok man sa att man inte ska låna på lösa varor, där bilar är inräknat. Bästa kanske kan vara att ta i lite extra när man köper hus så att det räcker till bilen med?

Du MÅSTE räkna med att räntan kommer öka, en normal boränta ligger på 5-6 % och ett billån är alltid dyrare. Fråga vilken person som helst som jobbar på en bank om vad de tror om räntan de närmaste åren, 100 av 100 kommer svara att den kommer gå upp kraftigt inom ett par år.

Ditt tankesätt fortsätter tyvärr att oroa. Du bör inte låna 200.000 extra när du köper hus för att du ska kunna köpa en bil. Jag jobbar som fastighetsmäklare och jag stöter ofta på familjer som gjort det misstaget att de belånat sin bostad till andra inköp. Sedan när de ska sälja så är inte huset värt så pass mycket att det täcker lånen. Folk tänker alldeles för kortsiktigt. Samma sak med alla som binder räntan på 10 år och inte tänker på vad som händer om de t.ex. separerar och måste sälja huset. Det värsta jag varit med om var ett par som fick en ränteskillnadsersättning (man kan kalla det för en straffavgift för att man löser in bundna lån i förtid) på nästan 100.000 kr!

Ska man låna till en bil så skulle jag rekommendera att låna till MAX 75% av bilens värde och amortera av det lånet på max 5 år. Klarar man inte av det så tycker jag att man ska köpa en billigare bil.

Sök