3056
Sök

Mazda 626 V6 - Kamremsbyte

92 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#1
Vafan ingår i en kamremsats egentligen? Väldigt många rullar och hjul och fan o hans moster.


Okey, fast nu handlar det ju inte om att "kunden absolut inte vill byta spännrullar" osv, utan det är ju märkesverkstaden själv som säger att det är onödigt. Och han sa utryckligen att "på Mazda behöver man inte..."
Så det jag egentligen undra över är om det är något speciellt med Mazdas spännrullar och vattenpumps konstruktion som gör att de håller bättre och därför inte ingår i något bytesintervall? Låter ju som att dom då alltid bara bytt remmen på märkesverkstaden när dom servat Mazdorna där, och hade det blivit problem tycker man dom borde ändrat sina rutiner, eller tänker jag fel?
Prisskillnadsmässigt handlar det om 430kr för bara remmen (original), eller ca: 2000kr på Mekonomen för kamrems "kit" och vattenpump. Så visst blir det skillnad i kostnad...

Min bil är en Mazda 626 V6 2.5i DOHC -92, så prisskillnaden blir klart större än den ovan.

Efter att ha ringt runt en massa verkstäder så har jag förstått att denna motor inte är lättast att joxa med smile Speciellt billigt är inte nåt med denna bil...tyvärr. Därför undrar jag då ifall man måste byta mer än kamrem och detta har jag frågat dem jag ringt. Ett ställe skulle ha 7000:- och detta var hel kamremsats men priset är nästan vad jag gav för hela bilen så det går bort smile Mazdaverkstan i stan skulle ha 5000:- för hel kamremsats, men i och med att jag gärna byter vattenpumpen som kostar runt 1000:- så känns även det för högt för en 17 år gammal bil.

Då kommer jag till "på Mazda behöver man inte" som killen på verkstan (auktoriserad) jag ringde idag sa. En annan auktoriserad verkstad uttryckte sig ungefär likadant fast med tillägget att "vi byter om det behövs" och "rullarna håller oftast hela bilens livslängd". Dom hade ju tjänat mer pengar om dom bytt allt, så varför säger dom så om det nu är så att det är smart att byta rubbet?

2700:- för byte av kamrem, och då är det alltså bara remmen som byts.

Meca:
Kamremsats 4.390:-

Mekonomen:
Kamrem 599:-
Kamremspännare 1417:-
Löprulle slät 1291:-
Löprulle med kant 1291:- (Behöver man ha både slät och med kant?)

Probestore
http://www.fordprobestore.co.uk/stor...Path=33_141_94
"Cam Belt Hydraulic Tensioner - Probe 24v/Mazda V6" är rekommenderat att man ska byta vid kamremsbyte, varför ingår det inte i själva kittet då? Sen fackspråksengelska är inte min starka sida. Är det Cam Belt & Pulley Kit + Cam Belt Hydraulic Tensioner som är det som behövs? Billigare är det men man fattar ju knappt nåt.

Vad säger en auktoriserad verkstad om man kommer dragandes med egenimporterade grejer, eller Mekonomenprylar? Glöm garantin eller vadå? smile

Well...tankar och tips är välkomna, för jag vet fan varken ut eller in smile Bilen kostade 9000:- så jag överväger ju att bara byta kamrem och vattenpump.


Sök