3779
Sök

Köp råd: Saab v4?

125 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
Tjena

Jag hade tänkt att någon gång köpa en Saab V4, INTE för att köra sönder den men det skulle va skoj att testa en V4 [Gillar gamla bilar smile].

Så, jag vill veta vad man ska tänka på innan man köper en V4, Rost, vet jag men VAR ska man kolla?

Vad mer saker man ska tänka på?

Ha det! cool
Senast redigerat av Martin666 (24 juli 2009)

blacken
24 juli 2009
Martin666 skrev:
Tjena

Jag hade tänkt att någon gång köpa en Saab V4, INTE för att köra sönder den men det skulle va skoj att testa en V4 [Gillar gamla bilar smile].

Så, jag vill veta vad man ska tänka på innan man köper en V4, Rost, vet jag men VAR ska man kolla?

Vad mer saker man ska tänka på?

Ha det! cool

Lådan är ett svagt "kapitel" på dom, kolla att frihjulet funkar som det ska och att den inte väsnas på alla växlar. kolla oken att dom ser friska ut och bromsar ordentligt, handbromsen inte strejkar. Rost kollar du framvagnsbalken där drivaxlarna går igenom, även upp i motorutrymmet, fjädersätena, flygelinfästningarna fram och bak, "sparklådorna", golvet under pedalerna, golvet i skuffen. Stötdämparinfästningarna i bakvagnen..
Senast redigerat av blacken (24 juli 2009)

687 Inlägg
24 juli 2009
Känn även så att balansaxeln inte glappar. Vanligt fel på v4.or.

3 714 Inlägg
25 juli 2009
Renoverade upp en V4 i veckan och då hade den iofs stått sen 94 så det fanns ju lite att göra men kolla upp rost.

Domkraftsfästen
golv
under tanken ibak
infästning till fronten/skärmar samt infästning till kofångare ibak
likaså infästningen till bakskärmarna brukar väl rosta

annars är väl glapp i leder, frihjulet som sagt, och att motorn går som den ska
Senast redigerat av bollen1986 (25 juli 2009)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

125 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Tack för alla svar smile

Sök