3903
Sök

Råd ang Amega Qcomp 50

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
förklara, hur ja löser de då.. smile

Optimalt och för att det ska fungera..

men blir det samma sak, om ja kör som ja beskrev? ja driver amegat på 2kanals och fast på front. sedan mid på den andra lågnivån och sedan subben på ja sub.. vad blir problemet med det? för jag fattar ej tongue jävligt trög idag.

förbannat att de hela tiden ska va krångligheter tongue

menar du att de blir focal känsla över amegat? hmmm... gillar nog mina naka diskanter mkt bättre då...ska pröva med bägge varianter iaf..
Senast redigerat av pattilatti2 (26 juli 2009)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 juli 2009
Lonefox skrev:
Jo men jag fick den uppfattningen när jag nämnde att jag har en peak vid 50-60Hz som jag inte tycker om.
Du frågade du om basen spelade rakt ner mot golvet, vilket jag svarade ja på. Sedan sade du inget mer om den saken vilket gjorde att jag tolkade det som att peaken kunde bero på det smile

F´låt för off-topic patti big_smile

Förlåt för OT svar: ja, den peaken kan MYCKET väl ha att göra med vinklingen på elementet i kombination med kupén.

Mitt frekvenssvar blev ganska annorlunda när jag vinklade om 10an i samband med nya lådan jag gjorde.

Det skiljde 4dB som mest på nåt ställe...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 juli 2009
pattilatti2 skrev:
japp- jag tänkte på genesis 10" som ja nämnt tidigare här i tråden smile
nån som hört den? Genesis Audiophile 25.01 heter den iaf. 20l låda smile

JAg tänkte köra sub till 50/55hz. möta med naka. sen köra resten på amegorna.. men de kanske blir knas?
Borde väl gå att köra dessa på alpinen.. annars blir man ju lagom ledsen tongue

alltså jag kan ju inte pröva 100 varianter på basen. så antingen spelar den rakt ner eller så vinklar jag den lite.

Genesis 10an spelar fint! Den är ganska lik våra Anthem10, som ju bevisat med rejält eftertryck vad de är kapabla till, eller vad sägs om största dominansen nånsin inom SQ i Sverige för ett baselement wink

Du KAN köra så som du beskriver, men det KRÄVER att du sätter diskanten RUGGIGT nära midbasen, samt att de har exakt samma vinkel.

Och, det är sälan det bästa, då rutan är svängd, och reflexerna/ ljudet drar åt olika håll.

Dvs, som Gurenius sa, antingen 4vägs, eller så hade jag faktiskt kört på Coaxen, så kan du köra 3 vägs. Om filtret i 9887an klarar 3vägs, med såna delningar.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
ja midbas o midbas.. amegat kommer väl spela från 100hz och uppåt om inte högre. vet ej va ja ska dela av mina naka..

men du syftar på att diskanten ska vara nära amegat hoppas jag..
alltså ja tänkte köra amegat som vanligt på steget, i värsta fall får ja väl köpa en prosessor så alla inställningar går att utföra....

Jag fattar ej va problemet är riktigt för om ja kör allt på off i Hu, så kan ja ju sätta delningar på steget.. sedan fin installera med tidscomp o gud vet vad.. eller kommer de bli skit.

Köra naka på vrx et..

har ni kvar era 10"? kanske skulle testa en sådan då ´

så de lär bli som du säger.. men har de verkligen så stor betydelse för ska man inte koppla på diskanterna sist eft man lyssnat av hur de låter och vart de låter bäst?

Jag har redan kittet så de blir ingen koax..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juli 2009
pattilatti2 skrev:
ja midbas o midbas.. amegat kommer väl spela från 100hz och uppåt om inte högre. vet ej va ja ska dela av mina naka..

men du syftar på att diskanten ska vara nära amegat hoppas jag..
alltså ja tänkte köra amegat som vanligt på steget, i värsta fall får ja väl köpa en prosessor så alla inställningar går att utföra....

Jag fattar ej va problemet är riktigt för om ja kör allt på off i Hu, så kan ja ju sätta delningar på steget.. sedan fin installera med tidscomp o gud vet vad.. eller kommer de bli skit.

Köra naka på vrx et..

har ni kvar era 10"? kanske skulle testa en sådan då ´

så de lär bli som du säger.. men har de verkligen så stor betydelse för ska man inte koppla på diskanterna sist eft man lyssnat av hur de låter och vart de låter bäst?

Jag har redan kittet så de blir ingen koax..

/Jonas

Diskanterna skall sitta så nära mellanregistret som möjligt ja.
Du har sett min montering av diskant o mellanregister, Richard hade inget att invända vad gäller montaget och ljudbilden trots att det är semiaktivt fyrvägs totalt. Han gav mig tom. högre poäng på lyssningsglädje tack vare att ljudbilden var bra (sedan att det var andra problem är en annan sak).
Men vad jag vill påvisa är att man miskar MKT problem då man har diskanten så nära mellanregistret som möjligt.

Alltför många med mellanregister nere i dörrarna och diskanterna på brädan klagar över vassoch påstridig diskant.....jag undrar varför roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
japp. men de är så ja ska köra de.. men ja fundera på varför de kommer bli skit.. men monteringen jag har i skallen tongue

är de för att alpinen inte kan dela de olika lågnivåkanalerna rätt eller va syftas..

ska ta och läsa de förbannade manualerna. inte för att jag har tid till de.. därför ja frågar så ja kan få en uppfattning om monteringen och möjliga installationer.. så jag har lite kött på benen.

kan ja bara inte köpa 4vägs filter o koppla allt i de då. eller blir de skit då med.?

Det lät förbannat billigt. och inte en lösning som ja riktigt känner för men de borde väl gå eller?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
AntonioGotti: TACKITACKI Trådskaparen är Jag ANTONIO GOTTI om nu du inte vet vem jag är för jag vet ju vem du är. gurenius: Jodå, jag vet allt vem du är. Jag har ju dömt din bil mer än en gång och talat om hur det ska vara...... big_smile

hah.. skönaste tråden. skönaste quoten.

1 631 Inlägg
26 juli 2009
Lonefox skrev:
gurenius> Förutom ökad risk för fasfel och att man inte kan kompensera (tid och kurva) in alla element separat vad ser du mer för negativa effekter med att köra semiaktivt i ett fyrvägssystem?

EQ-mässigt spelar det ingen roll. Det jobbiga är att inte kunna justera nivå, fas och tid.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

7 241 Inlägg
26 juli 2009
gurenius skrev:
Lonefox skrev:
gurenius> Förutom ökad risk för fasfel och att man inte kan kompensera (tid och kurva) in alla element separat vad ser du mer för negativa effekter med att köra semiaktivt i ett fyrvägssystem?

EQ-mässigt spelar det ingen roll. Det jobbiga är att inte kunna justera nivå, fas och tid.

Jo valde nog fel ord där...
Vart lite stressad av tösen.

Men som jag har sagt då....det FUNGERAR men är inte bra, vilket du påpekat wink

Lite mer off men ändå on topic....
Det finns ju anledning till varför jag gått ner i antal komponenter.

1 631 Inlägg
26 juli 2009
pattilatti2 skrev:
men blir det samma sak, om ja kör som ja beskrev? ja driver amegat på 2kanals och fast på front. sedan mid på den andra lågnivån och sedan subben på ja sub.. vad blir problemet med det? för jag fattar ej tongue jävligt trög idag.

Det fungerar. Men du måste ha passiva filter mellan diskant och mellanregister. Då klarar du dig med den spelare du har. Ska du ta steget upp behöver du två kanaler slutsteg till och en spelare (eller box) som klarar 4-vägs.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 631 Inlägg
26 juli 2009
pattilatti2 skrev:

Delningar ska ju sättas i spelaren naturligtvis. Precis som tidskompet.

Ja, det har extremt stor betydelse. Prova flytta en diskant två-tre millimeter och lyssna vad som händer. Frekvensgången ändras pga ändrade reflexer, nivån kan bli högre eller lägre. Kompet stämmer inte längre. Händer hur mycket som helst!

// Gurra

1 631 Inlägg
26 juli 2009
pattilatti2 skrev:
kan ja bara inte köpa 4vägs filter o koppla allt i de då. eller blir de skit då med.?

En processor alltså? Det blir bra ihop med två kanaler slutsteg till.

// Gurra

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
hmm.. blir att köra de på spelaren först.. och testa lite, funkar det inte som önskat så blir de en prosessor, ja fast de ja mena med 4 kanalsdelningsfilter. såg att blekinge bilradio hade dem tror jag.

eller att man kunde köra 2 mid 1 mellan 1diskant per filter. så egentligen skull man ju kunna köra dem och ett steg, samt dela allt på Hu eller? ska se om ja hittar så jag kan länka.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Beskrivning:
4-vägs filter

Avsett för 2 midbasar, 1st mellanregister och 1st diskant per "dörr"

300 Watt PEAK / 150 Watt RMS

Delningsfrekvens: 500Hz/4500Hz

hertz filter...

Äre nå att hänga i granen tongue och köra på ett steg. t.ex. vrx... fast 150rms då lär dem ju stekas rätt fort eller tongue

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
gurenius skrev:
pattilatti2 skrev:

Det fungerar. Men du måste ha passiva filter mellan diskant och mellanregister. Då klarar du dig med den spelare du har. Ska du ta steget upp behöver du två kanaler slutsteg till och en spelare (eller box) som klarar 4-vägs.

okok. men va ska ja ha för filter då? hög? gärna tips på 6/12db osv. vart finns de bra kondingar o spolar att få tag i då? fan vilket mörker detta blev då..:S

Så ja ska köra konding innan diskanten dvs. alltså i med kabel i orginalfiltret och sedan dela med det innan diskant? verkar onödigt tongue funkar inte orginalfiltret när ja kör 2 sty slutsteg på Hu

vae ligger orsaken till att ja måste gorma?

1 631 Inlägg
26 juli 2009
pattilatti2 skrev:
okok. men va ska ja ha för filter då? hög? gärna tips på 6/12db osv. vart finns de bra kondingar o spolar att få tag i då? fan vilket mörker detta blev då..:S

De som följer med i kitet blir bra.

// Gurra

1 631 Inlägg
26 juli 2009
pattilatti2 skrev:
hmm.. blir att köra de på spelaren först.. och testa lite, funkar det inte som önskat så blir de en prosessor, ja fast de ja mena med 4 kanalsdelningsfilter. såg att blekinge bilradio hade dem tror jag.

Inte passiva 3-vägsfilter. Skaffa hellre processor då eller kör med passivt mellanregister/diskant enbart.

// Gurra

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
haha ja inte tänkte ja använda andra än de som medföljer amegat.. men varför måste ja koppla på passivt? NI menar de som medföljer i kittet eller MER?

för ja de ska kopplas på delningsfilterna som medföljer.. har ej tänkt annat heller smile men vad är då problemet?

alltså amega kittet i dess filter kopplas på 2kanalssteget. och i Hu front.
Naka i sina filter kopplas på de andra 2kanals... och i Hu..

Annars kanske dra lågnivå mellan stegen bara?

sub i sub..

Måste jag fortfarande dela med kondin mellan - mellan reg-diskant med konding? dvs. på amegat.?

så ja kan inte köra passivt mellan/disk på de sättet jag vill :p va fan..........

blir helt snurrig av detta..

gurius. tala svenska. luuugnt o sansat.. så patti förstååår...

alltså. egna spolar/kondingar på allt?

7 241 Inlägg
26 juli 2009
pattilatti2 skrev:
haha ja inte tänkte ja använda andra än de som medföljer amegat.. men varför måste ja koppla på passivt? NI menar de som medföljer i kittet eller MER?

för ja de ska kopplas på delningsfilterna som medföljer.. har ej tänkt annat heller smile men vad är då problemet?

alltså amega kittet i dess filter kopplas på 2kanalssteget. och i Hu front.
Naka i sina filter kopplas på de andra 2kanals... och i Hu..

Annars kanske dra lågnivå mellan stegen bara?

sub i sub..

Måste jag fortfarande dela med kondin mellan - mellan reg-diskant med konding? dvs. på amegat.?

så ja kan inte köra passivt mellan/disk på de sättet jag vill :p va fan..........

blir helt snurrig av detta..

Vi menar helt enkelt så som jag kör idag.

Passiva filtren som följer med Amega-kitet. Aktiv HP 150-200Hz på dessa.
Aktiv BP på Naka-högtalarna. 50-60Hz till 150-200Hz
Aktiv LP (plus ev subsonic) på basen.50-60Hz LP
Alltså semiaktivt som jag kallar det (hur rätt eller fel det än må vara)

Dock HAR du fördelen med Amegafiltren att man kan köra bi-wire eller bi-amplat. Kör man det senare så kan man iaf ändra nivån på diskaterna, dock bara parvis, men likväl separat från mellanregistren.

Den stora nackdelen är vad gurenius tog upp.
Dels måste man ha diskanten VÄLDIGT nära mellanregistret, dels kan man inte sköta fas, tid och nivå separat för varje element. Till det behövs det fyrvägs, tex en processor som du själv var inne på.

Ngt annat man då istället kan överväga är att skippa naka-elementen och köra trevägs.
Bara Amegakitet via varsin förstärkare passivt via filtren eller aktivt via enheten och basen under brädan.
Det kan man komma långt med.....fråga bara Jonas wink

1 631 Inlägg
26 juli 2009
pattilatti2 skrev:
gurius. tala svenska. luuugnt o sansat.. så patti förstååår...

- Använd Amega-filterna till det kitet. Det delar mellanregister och diskant. Bry dig inte om biamping eller annat.
- Använd inte Naka-filter alls.

Sen ställer du in aktiv filtrering enligt Lonefox's förslag i spelaren. När det är klart kan du ge dig på tidskompen.

// Gurra

Sök