3905
Sök

Råd ang Amega Qcomp 50

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
haha ja inte tänkte ja använda andra än de som medföljer amegat.. men varför måste ja koppla på passivt? NI menar de som medföljer i kittet eller MER?

för ja de ska kopplas på delningsfilterna som medföljer.. har ej tänkt annat heller smile men vad är då problemet?

alltså amega kittet i dess filter kopplas på 2kanalssteget. och i Hu front.
Naka i sina filter kopplas på de andra 2kanals... och i Hu..

Annars kanske dra lågnivå mellan stegen bara?

sub i sub..

Måste jag fortfarande dela med kondin mellan - mellan reg-diskant med konding? dvs. på amegat.?

så ja kan inte köra passivt mellan/disk på de sättet jag vill :p va fan..........

blir helt snurrig av detta..

Vi menar helt enkelt så som jag kör idag.

Passiva filtren som följer med Amega-kitet. Aktiv HP 150-200Hz på dessa.
Aktiv BP på Naka-högtalarna. 50-60Hz till 150-200Hz
Aktiv LP (plus ev subsonic) på basen.50-60Hz LP
Alltså semiaktivt som jag kallar det (hur rätt eller fel det än må vara)

Dock HAR du fördelen med Amegafiltren att man kan köra bi-wire eller bi-amplat. Kör man det senare så kan man iaf ändra nivån på diskaterna, dock bara parvis, men likväl separat från mellanregistren.

Den stora nackdelen är vad gurenius tog upp.
Dels måste man ha diskanten VÄLDIGT nära mellanregistret, dels kan man inte sköta fas, tid och nivå separat för varje element. Till det behövs det fyrvägs, tex en processor som du själv var inne på.

Ngt annat man då istället kan överväga är att skippa naka-elementen och köra trevägs.
Bara Amegakitet via varsin förstärkare passivt via filtren eller aktivt via enheten och basen under brädan.
Det kan man komma långt med.....fråga bara Jonas wink

eller så kör ja amega kittet på ett 4kanals? kan de inte funka då?

Kan jag inte köra med 2kanals. och sedan egna spole/kondingar då? skiter i amega filtrena tongue blir de rent åt helvete?

fundera även på hur illa blir de med förlusten av att inte kunna sköta fas, tid osv.. separat. va har jag då för nytta av tidscomp osv..

men de lättaste vore alltså en prosessor och låta inkopplingen vara så som du beskrev och sköta allt från den? lonefoxen..
Senast redigerat av pattilatti2 (26 juli 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
haha ja inte tänkte ja använda andra än de som medföljer amegat.. men varför måste ja koppla på passivt? NI menar de som medföljer i kittet eller MER?

för ja de ska kopplas på delningsfilterna som medföljer.. har ej tänkt annat heller smile men vad är då problemet?

alltså amega kittet i dess filter kopplas på 2kanalssteget. och i Hu front.
Naka i sina filter kopplas på de andra 2kanals... och i Hu..

Annars kanske dra lågnivå mellan stegen bara?

sub i sub..

Måste jag fortfarande dela med kondin mellan - mellan reg-diskant med konding? dvs. på amegat.?

så ja kan inte köra passivt mellan/disk på de sättet jag vill :p va fan..........

blir helt snurrig av detta..

Dock HAR du fördelen med Amegafiltren att man kan köra bi-wire eller bi-amplat. Kör man det senare så kan man iaf ändra nivån på diskaterna, dock bara parvis, men likväl separat från mellanregistren.

Dels måste man ha diskanten VÄLDIGT nära mellanregistret, dels kan man inte sköta fas, tid och nivå separat för varje element. Till det behövs det fyrvägs, tex en processor som du själv var inne på.

Ngt annat man då istället kan överväga är att skippa naka-elementen och köra trevägs.
Bara Amegakitet via varsin förstärkare passivt via filtren eller aktivt via enheten och basen under brädan.

Kan jag inte köra med 2kanals. och sedan egna spole/kondingar då? skiter i amega filtrena tongue blir de rent åt helvete?

Ursäkta mig...

*AAAAAASGARVAR*

Du jag tror inte att du kan konstruera bättre filter än herr Forssberg...
Jo tex. 4-kanalssteg är exakt vad jag menar med att bi-ampla......vilket jag gått igenom med dig ett par ggr redan wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:

Ursäkta mig...

*AAAAAASGARVAR*

Du jag tror inte att du kan konstruera bättre filter än herr Forssberg...
Jo tex. 4-kanalssteg är exakt vad jag menar med att bi-ampla......vilket jag gått igenom med dig ett par ggr redan wink

haha, det har jag inte påstått heller.. smile

men ja menade att på sätt o vis koppla dem till koax tongue

Men de är bara att grina vidare då.. köpa en prosessor...
Senast redigerat av pattilatti2 (26 juli 2009)

7 241 Inlägg
26 juli 2009
Du pratade om att sätta dit egna spolar o kondensatorer.....vilket är att fördärva kitet IMO roll

wink

Ja OM du vill ha full kontroll över alla element så är en extern processor ett måste om du vill använa dig av fyrvägs...

Annars kan du som jag sagt innan skippa Naka-elementen och dela basen ngt högre och bara ha Amegorna plus bas smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Du pratade om att sätta dit egna spolar o kondensatorer.....vilket är att fördärva kitet IMO roll

wink

Ja OM du vill ha full kontroll över alla element så är en extern processor ett måste om du vill använa dig av fyrvägs...

Annars kan du som jag sagt innan skippa Naka-elementen och dela basen ngt högre och bara ha Amegorna plus bas smile

nejje. smile nakas ska vara kvar.

Vilken prosessor ska man välja då?

Som funkar och inte gör detta än mer komplicerat.

såg nå nytt helix kan den funka?

7 241 Inlägg
26 juli 2009
Helix är inte nytt.....men nytt i Sverige vad jag vet.

Dock kan jag INGET om dem.

Jag KAN ju dock vara elak och säga att istället för processor så kan du sälja din sprillans nya 9887:a o köpa en Pioneer DEX-P99 wink Den har bla fyrvägs filter, komp och 32-bands grafisk EQ (ogillar grafisk EQ så sett men vi talar om 32 frekvenser att leka med nu)

Annars verkar BitONE vara rätt het nu efter uppdateringen av den.
Fick höra av Redigh att förutom ny mjukvara fått lite komponenter bytta i sig så den skall tydligen inte ha samma problem som första versionen hade.

Annars har jag inte så stor koll på externa processorer för att vara ärlig.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
TYYYYYYYYST !!!!!!! Alpinen är fin tongue satan va less... synd att man inte kan provlyssna allt på ett ungefär. dem har visst amega ställ på blekinge nu..

ja jag kika på audisonen som du vet att ja vart intress i...

ska se om ja får ner priset.. på olika vis.. tongue verkar fan inte bättre än o kompletera med den.. de förtjänar stegen..

hörru.. tack för all hjälp smile

man hade viljat veta kvaliten på den där helix.. priset var ju ok..
Senast redigerat av pattilatti2 (27 juli 2009)

7 241 Inlägg
27 juli 2009
Mjo priset på Helixen är ok, dock stödjer den bara 6 kanaler och då sitter du där igen med samma problem som idag. Dessutom har den ingen EQ.

Det ÄR ändå ett delningsfilter med tidskomp...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Mjo priset på Helixen är ok, dock stödjer den bara 6 kanaler och då sitter du där igen med samma problem som idag. Dessutom har den ingen EQ.

då blir de audisonen... haha som ja planerat i 100 år.. fan ödet. och den kommer att fungera till mitt system nu ???

en fråga.. varför kör du inte sj med det då du har samma system som jag?

1 631 Inlägg
27 juli 2009
pattilatti2 skrev:

- Alpine 701 med RUX
- Alpine F1
- Pioneer P90 med box
- Pioneer P99
- Audison BitOne (tveksamt, den har fortfarande lite att bevisa)

Helix är inget alternativ.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
okok.. ska kika lite på de där alpines..vill dock inte lägga ner allt för mkt mer.. är redan upp i en väldigt fräsch bil..bara i stereo. tongue

Man är ju inte gjord av pengar tongue även om man önskar..

men de blir ant bit1 eller en alpine..

tack för hjälpen. smile

7 241 Inlägg
27 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:

då blir de audisonen... haha som ja planerat i 100 år.. fan ödet. och den kommer att fungera till mitt system nu ???

en fråga.. varför kör du inte sj med det då du har samma system som jag?

Jag har la inte samma system som du?

Focal K2 Power 130KR, Polyglass 21V2 som kommer drivas at evv Audison LRx 5.1k och Eclipsen som hjärnan bakom.....

Var ser du likheterna där?

Fem högtalare, fem kanaler på steget och Eclipsen bakom det. Således går jag ner till trevägs och har inget behov av fyrvägsupplägg som du kör.
Jag valde helt enkelt en väg som tar bort mkt problem men samtidigt kan jag råka ut för andra problem.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
jaha, inte samma komponenter, mne ja uppfatta de som att du hade 4-vägs... tongue

7 241 Inlägg
27 juli 2009
pattilatti2 skrev:
jaha, inte samma komponenter, mne ja uppfatta de som att du hade 4-vägs... tongue

I dagsläget ja men jag bygger ju om wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2009
gurenius skrev:
pattilatti2 skrev:

- Alpine 701 med RUX
- Alpine F1
- Pioneer P90 med box
- Pioneer P99
- Audison BitOne (tveksamt, den har fortfarande lite att bevisa)

Helix är inget alternativ.

RF3sixty.2 kör jag själv med och tycker den fungerar mycket bra! Rejäl EQ, bra filter och lättinställt tidskomp. Kostar visserligen en slant men har man en telefon eller handdator med Windows Mobile så är det väldigt lätt att ställa in saker och ting i den. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
vi får väl se va bit1 säger. tongue

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
va tror ni om basen ja valde tongue kan funka bra? 9-17liters låda. har grymt med plats fram. har tagit bort de mesta så..smile skulle nog få plats med en 12" men de kanske är att ta i? har isåfall hertz spl basar som jag kan ta av..tongue

basen finns på min info på sidan min..

blir test körning av systemet snart.. samt bilder så kika på min projektråd.

4 693 Inlägg
3 augusti 2009
Varför inte en 12"? Blir tråkigt utan djupbas ju.

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
öh? vaddå? jag kan ju spela den ner till 20hz om ja känner för de. lär ge tillräckligt med tryck tongue

den är ju ändå på 2500 Watt max, 800 Watt RMS

Dieselpower!
534 Inlägg
4 augusti 2009
Softis skrev:
Varför inte en 12"? Blir tråkigt utan djupbas ju.

Finns 8" are som spelar mer Djupbas än dina JL wink

Sök