4327
Sök

Oljor som säljs på Speedparts, bra elr anus??

1 867 Inlägg
4 augusti 2009
#21
En saab med turbo borde _verkligen_ köras på en helsyntetolja.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Svetsare
3 150 Inlägg
4 augusti 2009
#22
Koop skrev:
En saab med turbo borde _verkligen_ köras på en helsyntetolja.

Sarkastisk?   smile     Annars, tänkte med att det borde vara helsyntet, men sen kom nån och sa att det borde vara delsyntet  :S

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

4 005 Inlägg
4 augusti 2009
#23
ZonaX skrev:
Koop skrev:
En saab med turbo borde _verkligen_ köras på en helsyntetolja.

Sarkastisk?   smile     Annars, tänkte med att det borde vara helsyntet, men sen kom nån och sa att det borde vara delsyntet  :S

Jao, så här är det.

Din bil ska ha helsyntet, så fin som möjligt.
Visst kan du köpa 0W-40 men Castrol Magnatec 5W-40 fungerar ypperligt bra och några hundringar billigare.

Men jag skulle mer säga som tidigare inlägg har påpekat, att det viktigaste är att du vet vad det var för olja i bilen tidigare. Om du inte vet att det var helsyntetsolja, så häll i delsyntetolja för säkerhets skull. Sen nästa gång du ska byta så tar du helsyntet.

Läs igenom XMs tråd om oljor, det är väldigt intressant läsning.

Swedol 5W-40 helsyntet är en riktigt bra olja med!


OEM <3
6 957 Inlägg
4 augusti 2009
#24
Min gamle og 9-3 Aero (T7) mådde prima av att ha Mobil 1 10W-40 i motorn.
Nuvarande 9-3a (T8) åker jag med Mobil 0W-40 och den funkar prima.

Oljorna som Speedparts säljer bör väl vara rätt okej, dom är ju en av Sveriges största
Saabspecialister smile Var där i fre. finns mkt kul hos dom där och goa bilar stod det utanför big_smile

OEM <3

106 Inlägg
6 augusti 2009
#25
ZonaX skrev:
Koop skrev:
En saab med turbo borde _verkligen_ köras på en helsyntetolja.

Sarkastisk?   smile     Annars, tänkte med att det borde vara helsyntet, men sen kom nån och sa att det borde vara delsyntet  :S

ja kör med 504 hk å kör på delsyntet,frågan är bara hur ofta du byter oljan..byter du ganska ofta så går delsyntet utmärkt..


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
6 augusti 2009
#26
Bjork skrev:
Min gamle og 9-3 Aero (T7) mådde prima av att ha Mobil 1 10W-40 i motorn.
Nuvarande 9-3a (T8) åker jag med Mobil 0W-40 och den funkar prima.

Mobil 1 är ju kända för att ha riktigt bra oljor MEN så kostar den 200kr litern också.

Om nu Swedols 5w 40 är så bra som det påstås så är det ett mycket bättre alternativ till en 9000 som går som bruksbil då man får 4 liter till priset av 1L motsvarande Mobil 1.

Då Swedol är ett stort och känt företag inom åkeri, skogsbruk m.m så tvivlar jag att de skulle sätta sitt rykte på spel med en kass olja för "högpresterande" bensinmotorer 

Och ja, självklart skall du ha helsyntet i en Saab Turbo
Senast redigerat av TenZer (6 augusti 2009)

Rock'n Roll

Xenoholic
2 559 Inlägg
6 augusti 2009
#27
Jag vet inte var ni köper er olja, men jag kan i alla fall köpa Mobil 1 helsyntet för 537:- / 4l inkl moms.
Man kanske skulle köpa en pall o ta med på nån träff, lägga på en hundring / st o tjäna en liten slant hehe smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

OEM <3
6 957 Inlägg
6 augusti 2009
#28
TenZer skrev:
Bjork skrev:
Min gamle og 9-3 Aero (T7) mådde prima av att ha Mobil 1 10W-40 i motorn.
Nuvarande 9-3a (T8) åker jag med Mobil 0W-40 och den funkar prima.

Mobil 1 är ju kända för att ha riktigt bra oljor MEN så kostar den 200kr litern också.

Mobil 1 10W-40 Helsyntet kostar 91kr/L du..
Däremot deras 0W-40 som jag åker på nu kostar runt 180kr/L

Snåla på oljan är väl bland de sista man bör göra?!

OEM <3

3 295 Inlägg
6 augusti 2009
#29
köp speedparts olja, dom säljer ju den så varför skulle den inte funka?

själv så kör jag på sirap, Valvoline 10W60 wink


Svetsare
3 150 Inlägg
7 augusti 2009
#30
linuslinje skrev:
ZonaX skrev:
Koop skrev:
En saab med turbo borde _verkligen_ köras på en helsyntetolja.

Sarkastisk?   smile     Annars, tänkte med att det borde vara helsyntet, men sen kom nån och sa att det borde vara delsyntet  :S

Jao, så här är det.

Din bil ska ha helsyntet, så fin som möjligt.
Visst kan du köpa 0W-40 men Castrol Magnatec 5W-40 fungerar ypperligt bra och några hundringar billigare.

Men jag skulle mer säga som tidigare inlägg har påpekat, att det viktigaste är att du vet vad det var för olja i bilen tidigare. Om du inte vet att det var helsyntetsolja, så häll i delsyntetolja för säkerhets skull. Sen nästa gång du ska byta så tar du helsyntet.

Läs igenom XMs tråd om oljor, det är väldigt intressant läsning.

Swedol 5W-40 helsyntet är en riktigt bra olja med!

Fattar nog fan inte, om jag kör delsyntet nu och byter till helsyntet, eller kör delsyntet nu och byter till delsyntet för att nästa gång byta till helsyntet, då blir det ju samma sak?  Handlar ju bara om olika tider?!?!   
Delsyntet till Helsyntet   (antar att det är delsyntet i nu då "läckaget" bara borde gå åt det ena hållet? Asså det kan väll inte bli värre om man kört på helsyntet och går ner till delsyntet?) 

Dock kanske det är helsyntet i nu?  Fan vet jag, vill ju köra på den finaste oljan utan att skiten börjar spruta ner bakomvarande bilar  sad
Senast redigerat av ZonaX (7 augusti 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 augusti 2009
#31
Bjork skrev:
TenZer skrev:
Bjork skrev:
Min gamle og 9-3 Aero (T7) mådde prima av att ha Mobil 1 10W-40 i motorn.
Nuvarande 9-3a (T8) åker jag med Mobil 0W-40 och den funkar prima.

Mobil 1 är ju kända för att ha riktigt bra oljor MEN så kostar den 200kr litern också.

Mobil 1 10W-40 Helsyntet kostar 91kr/L du..
Däremot deras 0W-40 som jag åker på nu kostar runt 180kr/L

Snåla på oljan är väl bland de sista man bör göra?!

Absolut är det så, skulle aldrig hälla i en olja som jag vet är kass eller billig utan att veta att den är god nog för ändamålet. Om det jag hört om Swedols 5W 40 stämmer så duger den dock utmärkt för det den skall brukas till (hyffsat högpresterande bensindrivna turbomotorer) och lite där till samt är förvånandsvärt billig (vilket jag såklart funderat både en och två gånger över).

Rock'n Roll

Besiktningstekniker
275 Inlägg
8 augusti 2009
#32
Skulle behöva olja till min SAAB med, närmar sig service.
Uppfyller oljorna GM-LL-A025?


3 295 Inlägg
8 augusti 2009
#33
200_sx skrev:
Skulle behöva olja till min SAAB med, närmar sig service.
Uppfyller oljorna GM-LL-A025?

What? det kan du nog kolla upp själv om du tittar på dunken med olja? om du känner dig osäker så köper du olja från SAAB återförsäljare.



Sök