2615
Sök

Sedan bas problem

59 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Jag har en 850 med dubbla 10" basar i skuffen. Jag har ett problem som många med sedan och bas har, speciellt 850. Jag har dem spelandes mot ryggstödet och byggt som en klack som ska täta mot ryggstödet, det är ju inte 100% tätt men väldigt tätt är det. Men det  spelar inte alls lika bra som när de är riktade mot bakluckan.

Varför? Borde det inte komma in mer bas i kupen när man har de mot ryggstödet och tättat. Plus att när jag öppnar bagageluckan så basar det mycket mer än när den är stängd.

Jag har sett att fler har detta problem och undrar om någon vet vad det beror på. Det är många om rekommenderar att ha den mot ryggstödet men det är det som låter säms i min bil trots att jag har tättat, vad beror det på och varför rekomenderar så många at ha det mot ryggstödet

4 693 Inlägg
26 juli 2009
Har för mig att om det basar mer med luckan öppen så är lådan avstämd fel. Om den är portad alltså.

Booyakasha!

59 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Men jag har testat att kapa porten lite så att jg får högre avstämning men det gör ingen skillnad

59 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Jag testade att flytta bak hela lådan och då fick jag mycket bättre bas. En teori kan ju vara att våglängderna är så långa så de kan breda ut sig bättre när man vänder på dem.

Men jag tycker det är konstigt att så många får bättre ljud med tätning runt lådan och att ha dem spelandes mot ryggstödet. Kan ni kanske beskriva mer exakt hur ni har byggt för att få det bättre?

2 914 Inlägg
26 juli 2009
kan vara så att basen får som ett "mottryck" när du har den mot ryggstödet. det upplevs inte lägre utan att det basen jobbar mindre.

59 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Ja det kan ju vara det men ja tycker att det är konstigt att så många tycker att basen ska vara vänd på det hållet, borde inte fler få samma fenomen som jag?

Sen ska jag tillägga att jag är inte den som kör med skidluckan nere utan jag vill spela med den uppfälld och när jag fäller ner den får jag självklart högre tryck i bilen.

En annan teori kan ju vara att basen förstärks när den studsar mot bakluckan innan den går in i kupen.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juli 2009
realwatt skrev:
Jag testade att flytta bak hela lådan och då fick jag mycket bättre bas. En teori kan ju vara att våglängderna är så långa så de kan breda ut sig bättre när man vänder på dem.

Men jag tycker det är konstigt att så många får bättre ljud med tätning runt lådan och att ha dem spelandes mot ryggstödet. Kan ni kanske beskriva mer exakt hur ni har byggt för att få det bättre?

För att försöka reda ut lite, så som jag förstått det.

Rent musikaliskt sett (linjaritet medräknat) så spelar dte bättre med baslådan framåt och tätt mot ryggstödet.

Vänder man dem om så får man oftast mer djupbas och tryck, dock tappar man linjaritet och musikalitet allt som oftast. Dessutom skapar man oftast en okontrollerad bandpasslåda....

Enkelt förklarat....
Senast redigerat av Lonefox (26 juli 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

59 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Men då borde ju området mellan tätningen och ryggstödet okså fungera lite som en bandpasslåda elr?

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
26 juli 2009
spelar porten fortfarande ut i skuffen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juli 2009
realwatt skrev:
Men då borde ju området mellan tätningen och ryggstödet okså fungera lite som en bandpasslåda elr?

Den volymen blir såpass liten att den är försumbar i samanhanget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

59 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Roger-T skrev:
spelar porten fortfarande ut i skuffen?

Ja jag förstår inte riktigt hur du menar, den sitter i lådan och spelar i luften mellan ryggstödet och tätningen

685 Inlägg
26 juli 2009
Realwatt det blir stor skillnad om man har riktigt tätt och bara lite tätt. det fenomenet du får att det basar mer när du öppnar skuffen är just för att du inte har det tätt!

jag säger bara 1 sak, låda som täcker hela utrymmet bakom ryggstödet + fogskum runt så du får det tätt smile

finns 2 bilder på min låda i mitt galleri, där har jag gjort 1 låda först och sen en andra baffel på den som är figursågad efter hur skuffen ser ut och är större än själva lådan.

59 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Okej men får man absolut mest tryck i kupen när det är HELT tätt mellan bas och ryggstöd? OBS! jag vill inte behöva ha nerfält skidlucka!

448 Inlägg
27 juli 2009
bygg en bra låda istället... så får du tryck i promise... byggde och räkna ut låda o lite sånt trevligt med program och snickra och fixa exakt och tro mig spelar bra mycket bättre än dem flesta med dubbla 12" och liknande , och har 10" smile

får inte lådan luft så blir det lite svårt o spela smile
hoppas du får rätt på ditt problem.

Xzit

2 914 Inlägg
27 juli 2009
XzitXR3I skrev:
bygg en bra låda istället... så får du tryck i promise... byggde och räkna ut låda o lite sånt trevligt med program och snickra och fixa exakt och tro mig spelar bra mycket bättre än dem flesta med dubbla 12" och liknande , och har 10" smile

får inte lådan luft så blir det lite svårt o spela smile
hoppas du får rätt på ditt problem.

beror mkt på vilka basar och vad man driver med. storleken har betydelse men långt ifrån all betydelse tongue

59 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Nu har jag tättat väldigt noga men det går ju inte att få så tätt så att du inte hör någonting av basen i skuffen men det hörs väldigt lite, men trotts detta så blir det 10ggr bättre när man öppnarskuffen. Varför blir det så mycket mer bas när mn öppnar skuffen? Borde jag inte få mer bas med den stängd och med tätningen egentligen?

6 851 Inlägg
27 juli 2009
Har du testat att fasvända signalen till basen?
Inte för att jag vet om det gör någon skillnad, men skadar inte att testa.
Senast redigerat av TT-Avant (27 juli 2009)

59 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
Jag har testat att fasvända och det blev inte bättre, finns det ingen mer som kan bekräfta att de hade samma problem men när de byggde skiljevägg så blev det bra?

Sök