Vet att man kan plocka ur över 500 hästar ur orignal bottendel, bara den är fräsch. Verkar faktiskt hålla ihop riktigt vettigt också! En bekant körde runt med 504 bakhjulshästar för nån sommar sedan och den bottendelen var bara genomgången med nya lager i princip. Inget förstärkt eller eftermarknadskraffs. Stoppar du i kolvar och stakar från S60R/V70R får du en rätt krallig botten att bygga på. Vet inte hur mycket den tål, men känner till några 7-800-hästarsbyggen med det receptet och det har hållt ihop hitills iaf.
Problemet är att om han ska ha kolvar från en S60R/V70R så måste han använda 3liters blocket, som inte är lika stadigt som 2,5liters. 3liters blocket har 83mm borrning, medan 2,5liters har 81mm, precis som T5orna. Stakarna på en S60R/V70R är 143mm jämfört med 139,5mm på T5. Sen skiljer sig antagligen kolvarna också.
Dock kommer han inte ha oljesprut på kolvarna (som sitter original på turbomotorerna), vet ej hur oljetryck och sådant blir.
Men hållbarheten i motorerna är riktigt bra när de är genomgångna med nya lager och sådant, som schnauz skriver.
ja ska köra på 2.5litarn är tanken, sen h-stakar och 850 t5 kolvar och självklart nya lager osv slipar även om ventilerna och byter styrningar/tryckare om ja får lust.
angående oljesprut hur viktigt är det? skulle det gå att gänga in sådana? för det är ju nästan identiskt innuti blocket bara att det är en cyl till:P
TurbOla skrev:
Ska du ha singelturbo eller dubbla snurror? Måste bli ett grymt vrid med t.ex. dubbla 16T-aggregat...
tanken är en holset hx40 med passande avgashus för ca500hp och vattenkylning om jag kan hitta det
grenröret ska jag ju pula ihop själv men då är frågan om man ska köra med exakt lika långa rör å 1wastegate per 3cylindrar eller det kanske inte är så noga ang längderna?? det finns ju detta:(http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1145) så tar man bara och kapar av flänsen och tigar dit en nu volvofläns?
ja ska köra på 2.5litarn är tanken, sen h-stakar och 850 t5 kolvar och självklart nya lager osv slipar även om ventilerna och byter styrningar/tryckare om ja får lust.
angående oljesprut hur viktigt är det? skulle det gå att gänga in sådana? för det är ju nästan identiskt innuti blocket bara att det är en cyl till:P
Det är inte sådär bara, för i turboblocken har du ju en oljekanal som går längsmed hela från oljepumpen... Jag skulle gissa på att det ökar stabiliteten på kolvarna och livslängden på motorn i allmänhet, så den pallar mer tryck.
Fr3ddan skrev:
tanken är en holset hx40 med passande avgashus för ca500hp och vattenkylning om jag kan hitta det
grenröret ska jag ju pula ihop själv men då är frågan om man ska köra med exakt lika långa rör å 1wastegate per 3cylindrar eller det kanske inte är så noga ang längderna?? det finns ju detta:(http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1145) så tar man bara och kapar av flänsen och tigar dit en nu volvofläns?
Stämmer avstånden mellan rören då? Och hade det inte varit bättre med någon form av pulssplitt för ökad spoolup?
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
ja ska köra på 2.5litarn är tanken, sen h-stakar och 850 t5 kolvar och självklart nya lager osv slipar även om ventilerna och byter styrningar/tryckare om ja får lust.
angående oljesprut hur viktigt är det? skulle det gå att gänga in sådana? för det är ju nästan identiskt innuti blocket bara att det är en cyl till:P
Det är inte sådär bara, för i turboblocken har du ju en oljekanal som går längsmed hela från oljepumpen... Jag skulle gissa på att det ökar stabiliteten på kolvarna och livslängden på motorn i allmänhet, så den pallar mer tryck.
jo det är klart att det förbättrar annars så skulle dom väl inte ansträngt sig med en sån kontruktion men det borde väl gå att bygga nån form av rail med små hål som sprutar ut olja underifrån kolvarna? man skulle väl kunna löda ihop nån konstruktion av 5mm kopparrör med ett hål på 0.3mmX6st så får den dela på oljan med turbon? ahh var kanske en knäpp ideé aja men det går väl utan annars eller vad tror du?
Fr3ddan skrev:
tanken är en holset hx40 med passande avgashus för ca500hp och vattenkylning om jag kan hitta det
grenröret ska jag ju pula ihop själv men då är frågan om man ska köra med exakt lika långa rör å 1wastegate per 3cylindrar eller det kanske inte är så noga ang längderna?? det finns ju detta:(http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1145) så tar man bara och kapar av flänsen och tigar dit en nu volvofläns?
Stämmer avstånden mellan rören då? Och hade det inte varit bättre med någon form av pulssplitt för ökad spoolup?
jo det är ju frågan om det är samma avstånd mellan utloppen.
på en volvo-fyra är väl tändföljden 1-3-4-2 då är det ju 1-4 och 2-3 som ska in i varsitt hål i turboflänsen om det är dubbel, hur blir det då med en 6a då? där är ju tändföljden 1-5-3-6-2-4 om det blir 3 i varje "hål" så måste väl nästan 1-3-2 vara i första och 5-6-4 i det andra?? då är det ju riktigt smidigt att bygga isåfall, då får turbon sitta i mitten av blocket och tre rör från varsin sida med separat wastegate eller tänker jag fel?
men jag hade ju siktat in mig på en holset hx 40, men har den verkligen twin entry? skall kanske satsa på en garret gt 40:http://www.blocket.se/stockholm/Turbo_Garrett_GT40_T3_T4_flans_obs_hetl_ny_22550667.htm?ca=17&w=3&last=1 ?