3173
Sök

Kan en Generator sluta lada vid höga varv ?? Hjälp om nån vet nåt

The Big
52 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#1
Det e så att bilen ladar 14,41 på tomgången änligt Kondisatorn ...
men vid höga varv så lysser batteri lampan ... va e det för fel ???? 
hjälp om ni vet nånting

Mvh Ali


184 Inlägg
29 juli 2009
#2
kolen i generatorn  som börjar bli slut kanske

21 761 Inlägg
29 juli 2009
#3
Mät spänningen på batteripolerna när batterilampan lyser, så att du kan säga säkert om det verkligen är dålig spänning eller inte. smile

Indrivare/torped
149 Inlägg
30 juli 2009
#4
Så där gjorde min första Golf också, den bytte vi kol på och det hjälpte inte... Vete fan vad det var, över runt 5000 varv så började lampan lysa svagt, sedan vid kanske 5500 lyste den fullt... Helmysko. Säg gärna till om du hittar någon lösning!

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!

The Big
52 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#5
Tja hittade felet ... körde bilen i tomgång o 2 timmar ca så va det över big_smile


Följ strömmen..
233 Inlägg
30 juli 2009
#6
Om en lampa lyser är det omöjligt kolen som är slut då de är en del av kretsen. Är kolen då slut är kretsen bruten och lampan kan således inte lysa.

The Big
52 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#7
alltså om kolen håller på att ta slut så lyser lampan ????




Startmotorpunktse skrev:
Om en lampa lyser är det omöjligt kolen som är slut då de är en del av kretsen. Är kolen då slut är kretsen bruten och lampan kan således inte lysa.


309 Inlägg
31 juli 2009
#8
Startmotorpunktse skrev:
Om en lampa lyser är det omöjligt kolen som är slut då de är en del av kretsen. Är kolen då slut är kretsen bruten och lampan kan således inte lysa.

När lyser lampan då? Jag trodde att lampan börjar lysa om något är fel i kretsen?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

21 761 Inlägg
31 juli 2009
#9
Lampan lyser när generatorn inte skickar ut någon laddspänning, då får lampan nämligen en jordpotential från sin kopplingspunkt på generatorns D+. För att generatorn ska kunna ladda så går det en förmagnetiseringsström via batterilampan ner till D+ på generatorn (som har en jordpotential när generatorn inte snurrar), inuti så går det vidare från kolen till släpringarna och sedan till diodbryggan.

När generatorn börjar ladda så kommer det plusspänning på D+, det gör att batterilampan slocknar eftersom den får plus på båda sidor.

Om inte kolen har kontakt med släpringarna, som sitter på generatoraxeln, då kan inte diodbryggan få sin förmagnetiseringsström och kan heller inte ge laddning. Det betyder också att om generatorn ger laddning och att kolen helt plötsligt tappar kontakten med släpringarna, då får inte batterilampan sin jordpotential och kan heller inte lysa.

På så sätt får man ingen varning trots att det är fel på laddningen, inte alltför ovanligt faktiskt. Man får inte lita alltför mycket på batterilampan. smile

Jag är dock ute på lite djupt vatten angående förklaringen på hur generatorn fungerar, kan inte det där ordentligt.


Sök