4414
Sök

VOVLO 850 T5 kass laddtryck

20 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har en VOLVO 850 T5 2,0 95a gått ca 19700mil

bilen har ett annat tryckrör med öppen dump och öppet luftfilter

FEL:bilen laddade dåligt (0,2 bar ) uptäckte då en spricka i tryckslangen vid gasspjället

1.bytte slangen ,(gjorde ingen skillnad)

2. turbo var kass så nu har jag bytt turbo 1000kr (gjorde ingen skillnad)

3.har bytt luftmassemätare 704kr (gjorde ingen skillnad)

4.har bytt databox 2150kr (gjorde ingen skillnad)

så vad sjutton kan vara fel nu då ?
Senast redigerat av eglibulle (31 juli 2009)

76 Inlägg
30 juli 2009
#2
Har du kollat magnetventilen? Är den kass så får du bara grundladd.

Live your life in the fast lane

2 452 Inlägg
30 juli 2009
#3
jupp tänkte mest om du har bytt turbo så kan du ju förväxlat slangarna med till magnetventillen...den i mitten går till under luftmassemätaren,sen den första som är markerad går från wastegaten o sist så kommer den tredje som kommer nerifrån o upp kolla så att slangarna ligger rätt med

döden kommer tillbaka

128 Inlägg
30 juli 2009
#4
WG armen rör sig som den ska?  tryckröret brukar man inte behöva byta de det kan medföra att det tar längre tid att bygga upp laddtryck.

Saab 9-5 2.0t -04

20 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#5
mouritsen skrev:
Har du kollat magnetventilen? Är den kass så får du bara grundladd.

jag har lossat slangarna på den och satt dit en boostkontroller ,det gjorde ingen skillnad

jag har haynes rep-handbok,har kollat slangarna dom sitter rätt,wg armen rör sig knappt nånting,tryckröret satt på bilen när jag köpte den (laddade 0,4 då)

jag funderar på om den kan ha gått in i "felsäkert läge" kollade tändstiften och läste felkoderna nu och det enda den visar är 1-1-1=inget fel upptäcktes
Senast redigerat av eglibulle (30 juli 2009)

20 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#6
mouritsen skrev:
Har du kollat magnetventilen? Är den kass så får du bara grundladd.

ska testa en annan MV
Senast redigerat av eglibulle (30 juli 2009)

20 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#7
turbodeath skrev:
jupp tänkte mest om du har bytt turbo så kan du ju förväxlat slangarna med till magnetventillen...den i mitten går till under luftmassemätaren,sen den första som är markerad går från wastegaten o sist så kommer den tredje som kommer nerifrån o upp kolla så att slangarna ligger rätt med

slangarna sitter där dom ska kollade med rep-hanboken.

20 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#8
FenioN skrev:
WG armen rör sig som den ska?  tryckröret brukar man inte behöva byta de det kan medföra att det tar längre tid att bygga upp laddtryck.

WG armen rör sig knappt någonting

24 Inlägg
30 juli 2009
#9
Kollat om den tar tjuvluft nånstans?
Byta div vaccumslangar brukar kunna göra underverk!


20 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#10
yankeeman skrev:
Kollat om den tar tjuvluft nånstans?
Byta div vaccumslangar brukar kunna göra underverk!

har bytt slangarna mellan turbon och MV i samband med turbobytet,

har en dålig slang framme vid insugsröret den går till nån slags ventil som sitter över kylaren ska testa att byta den slangen ,får se om jag hittar nån till som är dålig
Senast redigerat av eglibulle (30 juli 2009)

128 Inlägg
31 juli 2009
#11
kolla så inte westgaten kärvar och sen kanske du behöver justera lite.  du kan ju även kika in på http://jagrullar.se/

Saab 9-5 2.0t -04

billackerare
2 Inlägg
31 juli 2009
#12
ventilen över kylaren har ingenting med turbon att göra. den går ner till kolkanistret. är intercoolern tät då?


20 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#13
sojderman skrev:
ventilen över kylaren har ingenting med turbon att göra. den går ner till kolkanistret. är intercoolern tät då?

aha ska kolla det när det slutat regna,det går luft genom intercoolern iaf annars skulle inte dumpen pysa

har lossat undre intercooler anslutningen och blåst i den övre ,luften går lätt igenom.

jag tror att denna turbon är kass också eller så är bilen i nåt slags felsäkert läge.
Senast redigerat av eglibulle (31 juli 2009)

20 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#14
FenioN skrev:
kolla så inte westgaten kärvar och sen kanske du behöver justera lite.  du kan ju även kika in på http://jagrullar.se/

har kollat wastegaten den kärvar inte.

har bytt tändstiften nu (gjorde ingen skillnad)

oki tack för tipset
Senast redigerat av eglibulle (31 juli 2009)

20 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#15
sojderman skrev:
ventilen över kylaren har ingenting med turbon att göra. den går ner till kolkanistret. är intercoolern tät då?

va ute och kollade lite närmare på intercoolern upptäckte då att det runnit olja under den ,

när jag tittade  under så hittade jag ett litet runt hål framför undre anslutningen ca 2-3mm stort ,

jag startade bilen sen höll jag handen under hålet och gasade det blåste ganska bra genom det lilla hålet .

ska det vara ett runt hål i den ?

73 Inlägg
20 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#17
Turbotk skrev:
Testa täppa igen den. Intercoolern ska ju vara helt tät.

ser ut som nåt pucko har borrat i den, eller kanske är nåt fel i plasten

ska jag testa med en liten skruv ?
Senast redigerat av eglibulle (31 juli 2009)

20 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#19
Turbotk skrev:
Testa går ju alltid.Ta lite lim också samtidigt.

oki

402 Inlägg
31 juli 2009
#20
eglibulle skrev:
Turbotk skrev:
Testa täppa igen den. Intercoolern ska ju vara helt tät.

ser ut som nåt pucko har borrat i den, eller kanske är nåt fel i plasten

ska jag testa med en liten skruv ?

Hålet på undersidan av ic ska vara där, det är ett dräneringshål för att ev olja ska
kunna rinna ut där. Man kan plugga det om man vill, men det finns där alltså från
fabrik, och har inte med ditt dåliga laddtryck att göra. mvh/Micke.
PS. Testa att rycka väck slangen från wg-klockan, får du inget ladd då, så får du
nog byta turbo.DS.
Senast redigerat av Pinnenpabacken (31 juli 2009)



Sök