3245
Sök

Ojämn tomgång/lägger av på tomgång/ Motorn slutar ladda ibland.

236 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Har två fel på min volvo v70xc -98 som jag ej får buckt med.

Det ena problemet är att när bilen har stått över natten (oftast) och jag ska till att starta den så går den igång men efter ca 2 sek börjar tomgången svaja och till slut lägger bilen av. Om jag startar bilen igen så går den igång som vanligt men oftast börjar tomgången att svaja igen och bilen lägger av. Om jag istället gasar när tomgången börjar svaja så går det att hålla den i liv. Det är som att den behöver bli lite varm eller nå.
Jag har även testat att starta bilen och kört iväg direkt då brukar den gå lite ryckigt och inte svara på gasen direkt, men efter några hundra meters körning så går bilen som den ska. Det är bara vid själva starten den jävlas. När jag åker lång resor går bilen bra förutom att den brukar rycka till en gång var 30min (tror den missar till en gång).

Det andra problemet vet jag ej om det hör ihop med det första. Symtomen är att när jag gasar upp i hastighet och kommer runt 2500-3500varv så kan turbon sluta ladda rätt va det är. (tror det är turbon som slutar ladda eftersom det känns att bilen tappar effekt och går som en icke turbo) Det är väldigt oregelbundet det händer.

Det som är bytt som kan ha med felen att göra:

Turbotrycksregulatorn (tre anslutningar och en kontakt)
Antenningsringen
Tändkablarna + rotor + fördelarlock
Bensinfiltret
Lmm
Har felsökt bilen med min OBD-läsare utan felkoder
säket något jag glömt.

Jag hoppas verkligen någon har lösningen på mitt problem!

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

20 Inlägg
1 augusti 2009
#2
martinu skrev:
Hej!
Har två fel på min volvo v70xc -98 som jag ej får buckt med.

Det ena problemet är att när bilen har stått över natten (oftast) och jag ska till att starta den så går den igång men efter ca 2 sek börjar tomgången svaja och till slut lägger bilen av. Om jag startar bilen igen så går den igång som vanligt men oftast börjar tomgången att svaja igen och bilen lägger av. Om jag istället gasar när tomgången börjar svaja så går det att hålla den i liv. Det är som att den behöver bli lite varm eller nå.
Jag har även testat att starta bilen och kört iväg direkt då brukar den gå lite ryckigt och inte svara på gasen direkt, men efter några hundra meters körning så går bilen som den ska. Det är bara vid själva starten den jävlas. När jag åker lång resor går bilen bra förutom att den brukar rycka till en gång var 30min (tror den missar till en gång).

Det andra problemet vet jag ej om det hör ihop med det första. Symtomen är att när jag gasar upp i hastighet och kommer runt 2500-3500varv så kan turbon sluta ladda rätt va det är. (tror det är turbon som slutar ladda eftersom det känns att bilen tappar effekt och går som en icke turbo) Det är väldigt oregelbundet det händer.

Det som är bytt som kan ha med felen att göra:

Turbotrycksregulatorn (tre anslutningar och en kontakt)


Antenningsringen
Tändkablarna + rotor + fördelarlock
Bensinfiltret
Lmm
Har felsökt bilen med min OBD-läsare utan felkoder
säket något jag glömt.

Jag hoppas verkligen någon har lösningen på mitt problem!

hej jag hade liknande fel på min 850 t5 (bilen gick som en slö 740 utan turbo)

bytte turbo för den var helt slut glappade 5mm (ingen skillnad)

bytte styrbox och luftmassemätare (ingen skillnad)

det visade sig att katalysatorn var igensatt

236 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#3
Men om det vore katalysatorn så borde den väl gå dåligt hela tiden? Min går bara dåligt ibland när jag axxar upp fort ifart.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

Svetsare
3 150 Inlägg
1 augusti 2009
#4
martinu skrev:
Men om det vore katalysatorn så borde den väl gå dåligt hela tiden? Min går bara dåligt ibland när jag axxar upp fort ifart.

När du drar på bildas mer avgaser som ska ut ur motorn, än när du kör lugnt. Med "igensatt" kat. så stoppas alla dessa avgaser som bildas när du drar på så att motorn inte får ur sig alla avgaser. När du kör lugnt kanske dessa avgaser hinna slingra sig igenom kat. innan nästa cylinder pumpat ut avgaser.   Dock bara en teori.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

20 Inlägg
1 augusti 2009
#5
martinu skrev:
Men om det vore katalysatorn så borde den väl gå dåligt hela tiden? Min går bara dåligt ibland när jag axxar upp fort ifart.

nånting löst i katalysatorn? jag tog loss min katt i dag och riste på den det ramlade ut nån gråaktig klump med små hål i kan ju vara nåt sånt som ligger och täpper till ibland

kan ju också vara bränslepumpen som glappar eller på väg att gå sönder så inte bilen får tillräckligt med soppa ibland

236 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#6
Jag lödde om bränslepumpsrelät idag och systemrelät eller vad det heter (sitter ovanför kylaren). SÅ nu får jag se om den går bättre. Hur kollar jag lättast om det är något löst i katalysatorn?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

20 Inlägg
2 augusti 2009
#7
martinu skrev:
Jag lödde om bränslepumpsrelät idag och systemrelät eller vad det heter (sitter ovanför kylaren). SÅ nu får jag se om den går bättre. Hur kollar jag lättast om det är något löst i katalysatorn?

bonka/skaka på den med handen akta lambda-sonden


min katalysator blev onormalt varm och bilen osade varmt när min va igensatt

1 043 Inlägg
3 augusti 2009
#8
Om du har elektroniskt spjällhus kan det vara spjällhuset som är på väg att gå sönder.

236 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#9
Något spjällhus har jag inte på min. Man skulle haft en turbo ladd mätare inkopplad så hade man sätt direkt om turbon slutade ladda. Ska ut och skaka på katten nu.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

46 Inlägg
4 augusti 2009
#10
Åk till en verkstad och läs felkoder kostar max 300kr klart enklaste sättet.

236 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#11
Jag har kollat felkoderna med min egna OBD-läsare men inga finns.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

236 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#12
Har nu kört bilen några dagar. Trodde att startproblemet var löst till här om dagen när det började igen. (en gång). Men därimot verkar det som problemet med att turbon slutar ladda vid varv mellan 2500-3000 varv har upphört.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

448 Inlägg
23 augusti 2009
#13
hade typ samma problem, bytte lambda sond och testade lite  V-power sen nu funkar det bra smile

Xzit


Sök