martinu skrev:
Hej!
Har två fel på min volvo v70xc -98 som jag ej får buckt med.
Det ena problemet är att när bilen har stått över natten (oftast) och jag ska till att starta den så går den igång men efter ca 2 sek börjar tomgången svaja och till slut lägger bilen av. Om jag startar bilen igen så går den igång som vanligt men oftast börjar tomgången att svaja igen och bilen lägger av. Om jag istället gasar när tomgången börjar svaja så går det att hålla den i liv. Det är som att den behöver bli lite varm eller nå.
Jag har även testat att starta bilen och kört iväg direkt då brukar den gå lite ryckigt och inte svara på gasen direkt, men efter några hundra meters körning så går bilen som den ska. Det är bara vid själva starten den jävlas. När jag åker lång resor går bilen bra förutom att den brukar rycka till en gång var 30min (tror den missar till en gång).
Det andra problemet vet jag ej om det hör ihop med det första. Symtomen är att när jag gasar upp i hastighet och kommer runt 2500-3500varv så kan turbon sluta ladda rätt va det är. (tror det är turbon som slutar ladda eftersom det känns att bilen tappar effekt och går som en icke turbo) Det är väldigt oregelbundet det händer.
Det som är bytt som kan ha med felen att göra:
Turbotrycksregulatorn (tre anslutningar och en kontakt)
Antenningsringen
Tändkablarna + rotor + fördelarlock
Bensinfiltret
Lmm
Har felsökt bilen med min OBD-läsare utan felkoder
säket något jag glömt.
Jag hoppas verkligen någon har lösningen på mitt problem!