3570
Sök

Dumpljud Audi a4 1.8t -96

50 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Min fråga är ganska enkel...

Ska det höras något från dumpventilen på min bil? (Audi a4 1.8t -96)
Eller är det dags att byta?

Det är nåt kvittrande ljud som hörs bäst när man växlar vid ca 3000 varv.
Jag vet inte hur en återcirkulerande dumpventil ska låta, men läste att det kunde vara ett membran som var trasigt om det började låta om det?


Tacksam för svar!
//Patrik

313 Inlägg
2 augusti 2009
#2
sitter en återcirkulerande på din bil original och den ska inte låta något. så antagligen e något sönder...kan vara hål i någon slang med...

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

224 Inlägg
2 augusti 2009
#3
Lånar tråden lite. Jag har också en audi a4, fast 1.8tsq -99 och på min kan man höra att det pyser när den dumpar. Ska det vara så eller är det något läkage någonstans? Dumpen är nyligen bytt till en förstärkt bsr återcirkulerande så det borde inte vara den det är fel på. Man kan även höra ett kraftigt vinande från turbon när den laddar och man behöver inte gasa mycket för att det ska låta. Bilen har gått 14300mil och är servad enligt boken.

313 Inlägg
2 augusti 2009
#4
dunka_dunka skrev:
Lånar tråden lite. Jag har också en audi a4, fast 1.8tsq -99 och på min kan man höra att det pyser när den dumpar. Ska det vara så eller är det något läkage någonstans? Dumpen är nyligen bytt till en förstärkt bsr återcirkulerande så det borde inte vara den det är fel på. Man kan även höra ett kraftigt vinande från turbon när den laddar och man behöver inte gasa mycket för att det ska låta. Bilen har gått 14300mil och är servad enligt boken.
vet inte vad som är mer skillnad än 4wd på 1.8T och 1.8tsq men tror motorerna är den samma.
har du öppet filter så pyser det lite mörkt när du släpper gasen. det viner även lite mörkt när tubon laddar.har du inte öppet filter så ska det knappt höras någonting. men eftersom det börjar vina på låga varv så kan det vara ett läkage i någon slang eller så kanske turbon e kass.....

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

50 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#5
Ok, låter inge kul sad

Hur vet man vad som e fel?
Finns det nåt enkelt sätt att felsöka?

Är det svårt att byta dumpventil, eller om det i värsta fall skulle vara turbon?

Mvh
//Patrik

313 Inlägg
2 augusti 2009
#6
m_benz skrev:
Ok, låter inge kul sad

Hur vet man vad som e fel?
Finns det nåt enkelt sätt att felsöka?

Är det svårt att byta dumpventil, eller om det i värsta fall skulle vara turbon?

Mvh
//Patrik
e de turbon e de ju inte roligt går på sina tusen å byta:(
men byta dump är inget svårt och det kan man göra själv till och med om man har tummen mitt i handen tongue
kostar väll ett par,3 hundra för en org dump.tror den sitter ända uppe på motorn(nära coupen och är helsvart i plast.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

50 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#7
Ok, men har du, eller någon annan ett bra tips att felsöka vad det kan vara?

224 Inlägg
3 augusti 2009
#8
Jag har original luftfilter och bilen är inte chippad. Jag misstänker att det är något läkage men jag har ingen vana av turbo bilar så jag vet inte var jag ska börja leta. Tycker inte att turbon borde vara slut redan, bilen känns då pigg i övrigt. Det vinande ljudet uppstår då man t.ex. rullar ut från en parkering och gasar normalt. Kan den gå bra fast det finns ett läkage någonstans?


Sök