3777
Sök

Köpråd: Migsvets

147 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
ozcarzzon skrev:
Är det någon som kan säga något om hur en enfas svets fungerar jämfört med en trefas?

1-fas bränner sämre och funkar inte speciellt bra om man ska göra några större ingrepp, jag hade en hemma men lämnade tillbaka den, kolla med din närmsta svetsexpert och smidesverkstäder så hittar du säkert en bra begagnad för ett hyfsat pris, jag köpte en ESAB 180A för 3000kr och en polare köpte en Migatronic för 3500kr

Okej jo man tycker ju att det lär bli lite skillnad på kraften i svetsen.

Lurken_85 skrev:
ozcarzzon skrev:
sik skrev:
Försök hitta en bättre beg än att köpa en ny billig. Som nämnts tidigare så är de billiga oftast riktigt usla och arbetet blir en böld i röven ist för något som man annars kan tycka ska va roligt.

Jag har sj en Migatronic 200A vilket är suverän att arbeta. Denna kosta dock 12 + moms om inte minnet sviker helt vilket kanske är lite väl mycket för garagesvets. Men begagnad rekomenderas

Okej 12k verkar lite väl mycket tycker jag . Får hålla ögonen öppna efter en begagnad verkar det som

MrGalant skrev:
ozcarzzon: Med Lödder menade jag Amper styrkan =P

Okej hur mycket ska svetsen klara av då till det arbetet jag beskrev? . sen är det ju bäst att överdimensionera lite såklart för det finns ju inställningar .

Schipperke-owner skrev:
Köp inget under 5000:- är mitt råd ! För en ny en alltså .

Okej så du skulle inte rekommendera esaben från jula för 4000? .

Är det någon som kan säga något om hur en enfas svets fungerar jämfört med en trefas?

En enfasare funkar bra till tunnare plåt så som bilplåt till exempel. Men jag skulle nog rekommendera att köpa en 3-fas. Det är ju bättre att köpa en begagnad för mellan 5 och 10k Än en ny om man säger så. Men som kolvas skrev så åk runt på lite plåtfirmr och hör. På mitt gamla jobb såldes det en gammal kemppi 500 tror jag det var för 4500 spänn.

Okej smile

korffen skrev:
hej jag har både en 1fas och 3fas och skall jag vara ärlig så märker man ingen större skillnad det som är väldigt viktigt om man ska svetsa mycket tunn plåt är kanke att man köper en svets med en gasflaska vid sidan av och inte en sk pinnsvets. annars så är väl 3fas att föredra då maskinen inte behöver jobba allt lika hårt för att alstra energin som behövs for att svetsa. jag kör med en esab och en ölicon maskin esabsvetsen har absolut inga krångel liksom ölicon,
men som sagt har man aldrig svetsat förut så räcker det gott med en vanlig halvautomat med blandgas och svetshjälm som du skrivit. man skall dock ha långärmat på sig pga strålningen som blir.

dessa svetsmärken har jag provat och rekomenderar:

esab mig/mag
kemppi mig/mag
ölicon mig/mag
ölicon AC/DC (tig)
miller

ang intermittensen så är det hur många % man kan belasta svetsen av maxvärdet under en 10min period t ex kör man 300a på en 300a maskin så kan man kanske köra detta i 5 av 10 min eftersom påfrestningarna blir för stora annars. men kör man på 200a så kanske man inte behöver bry sig och man kan köra 10 min detta är då maskinberoende och ist för tid så anger man % så 300a= 50% och 200a=100% i detta fall
hoppas jag inte var för rörig i mitt utlåtande.

är det någon som undrar så e det bara fråga, eller skriva i gästboken.

mvh korffen

just det en avbitartång är ett måste så man kan justera utsticket på elektroden lätt  sen såg jag att du redan bestämt dig för separat gas vilket är bra jag skulle rekommendera en 20/80% blandgas av argon och co2, ev lite helium om du vill svetsa lite finare och varmare med kontrollerad båge.

mvh korffen

Tack för ett jättebra svar! big_smile. Det får nog bli en trefasare då wink, det är ju gött att ha lite mer kraft om man nu skulle behöva tongue. Jag tror jag fattade det där med intermittensen också wink. Långärmat är ju klart bra att tänka på, man lär ju bli gött solbränd annars wink. Det där med gas har jag faktiskt inte tänkt på att man kan ha olika haha, men då vet jag vilken jag ska ha där med då big_smile.

agadiffen skrev:
den svetsen du länkade till bättre svets får du leta efter

säger bara det köp den !!! farsan köpte sin på 80 talet likadan funkar hur bra som hellst 25 år senare
Kemppi kempomat, något att ha?

Okej big_smile. får se hur det blir big_smile
Senast redigerat av ozcarzzon (6 augusti 2009)

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

147 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Hur mycket ampere behöver jag ha till att svetsa bilplåt? smile

Fd Bannad
657 Inlägg
18 augusti 2009
korffen skrev:
hej jag har både en 1fas och 3fas och skall jag vara ärlig så märker man ingen större skillnad det som är väldigt viktigt om man ska svetsa mycket tunn plåt är kanke att man köper en svets med en gasflaska vid sidan av och inte en sk pinnsvets. annars så är väl 3fas att föredra då maskinen inte behöver jobba allt lika hårt för att alstra energin som behövs for att svetsa. jag kör med en esab och en ölicon maskin esabsvetsen har absolut inga krångel liksom ölicon,
men som sagt har man aldrig svetsat förut så räcker det gott med en vanlig halvautomat med blandgas och svetshjälm som du skrivit. man skall dock ha långärmat på sig pga strålningen som blir.

dessa svetsmärken har jag provat och rekomenderar:

esab mig/mag
kemppi mig/mag
ölicon mig/mag
ölicon AC/DC (tig)
miller

ang intermittensen så är det hur många % man kan belasta svetsen av maxvärdet under en 10min period t ex kör man 300a på en 300a maskin så kan man kanske köra detta i 5 av 10 min eftersom påfrestningarna blir för stora annars. men kör man på 200a så kanske man inte behöver bry sig och man kan köra 10 min detta är då maskinberoende och ist för tid så anger man % så 300a= 50% och 200a=100% i detta fall
hoppas jag inte var för rörig i mitt utlåtande.

är det någon som undrar så e det bara fråga, eller skriva i gästboken.

mvh korffen

bra beskrivet, kan ju tillägga att intermittensfaktorn ligger på 60-70% på i stort sett alla dyrare svetsar, sen minskar den väll med priset.

Märkesbög

58 Inlägg
19 augusti 2009
Det med svetsar e ett rätt stort område. Svetsar själv endel på jobbet (mek verkstad).
En svets som man skall svetsa tunnplåt kräver lite mer känslighet på låga Amp vad gäller matning & finjustering. En större kraftigare e mer ägnad åt lite tjockare plåt & behöver inte samma finlir. Sen e det mycket vanesak ock man lär sig under resans gång.
Jag svetsar nästan uteslutande med min Tig (tungram inverted gas) och skall det svesas i tunnare plåt som e "ren" finns det inget bättre.  Men att laga rost görs helt klart bäst att köra med Mig.
Har väl inget direkt tips på lämplig apparat till dig men kolla runt vad andra med liknande användningsområde kör med.
Styrka på svetsen: Grundregel 40Amp/mm. Det brukar jag utgå ifrån med Tig:en, så får man justera därifrån.

Weld on smile

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu

6 851 Inlägg
19 augusti 2009
OT, men jag kan lova att de flest som svetsar här inne kör MAG svets..Mycke vanlig att man säger MIG fast det i själva verket är MAG.

Petigt, ja, är man svetsare så är detta ganska noga wink

147 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
lillproppen skrev:
Det med svetsar e ett rätt stort område. Svetsar själv endel på jobbet (mek verkstad).
En svets som man skall svetsa tunnplåt kräver lite mer känslighet på låga Amp vad gäller matning & finjustering. En större kraftigare e mer ägnad åt lite tjockare plåt & behöver inte samma finlir. Sen e det mycket vanesak ock man lär sig under resans gång.
Jag svetsar nästan uteslutande med min Tig (tungram inverted gas) och skall det svesas i tunnare plåt som e "ren" finns det inget bättre.  Men att laga rost görs helt klart bäst att köra med Mig.
Har väl inget direkt tips på lämplig apparat till dig men kolla runt vad andra med liknande användningsområde kör med.
Styrka på svetsen: Grundregel 40Amp/mm. Det brukar jag utgå ifrån med Tig:en, så får man justera därifrån.

Weld on smile

Okej smile. Tack för en bra förklaring smile.

Jag har funderat lite på hur en sån där liten enfasare utan gas fungerar att svetsa med (tunnplåt). Om det inte blir snyggt skiter jag precis i haha. Men hur funkar dom? Känns som att man kan spara endel pengar på att köpa en sådan istället tongue.

edit: hittade en länk till en som skulle kunna vara intressant http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =134360887
Senast redigerat av ozcarzzon (19 augusti 2009)

Sök