To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Den enda skillnaden mellan oktantalen är vilken kompression i motorn du har, desto högre kompression du har dest högre oktantal behöver du det är därför dragsters/tävlingsbilar mm kör på 112-115 oktan racebränsle osv. en "vanlig" standard motor går lika bra på bådera, samt är energivärdet lika högt för 95/98/v-power. Men läs i instruktionsboken för bilen etc vad dem rekomenderar i din bil.. //Linus
Med chip brukar det vara optimerat till 98 oktan. Jag har tankat 95 i alla tider och testat 98 då och då men har inte märkt någon skillnad vare sig i förbrukning eller att det blir massa hjulspinn så fort man nuddar gasen pga den extrema effekthöjningen
Beror på vad man använder bilen till och hur man prioriterar men med original motor blir det inga underverk, ska man iväg på bankörning eller strippen kan det väl vara värt att tanka 98 om det känns bättre inombords
Den enda skillnaden mellan oktantalen är vilken kompression i motorn du har, desto högre kompression du har dest högre oktantal behöver du det är därför dragsters/tävlingsbilar mm kör på 112-115 oktan racebränsle osv. en "vanlig" standard motor går lika bra på bådera, samt är energivärdet lika högt för 95/98/v-power. Men läs i instruktionsboken för bilen etc vad dem rekomenderar i din bil.. //Linus
inte kompression men däremot kompressionsförhållande .