3606
Sök

Mappa, ett måste efter byte av downpipe?

21 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tänkte byta downpipe på min bil, men tvekade lite nu då jag fått läsa i en del trådar att folk skriver att man måste mappa efter man bytt DP från t.ex org till 3".

Tänkte chippa bilen och i samband med det byta downpipe till 3" och undrar nu om det funkar utan att mappa bilen? Om bilmodell har någon betydelse så är det en 850 T5 i fråga.

Kommer byte av DP ge någon effektskillnad?


Darth Vader
1 644 Inlägg
8 augusti 2009
#2
Du får ju inte ut maximal effekt förrän efter en mappning är gjord utefter din motorsetup, men det är ignet måste om du vill byta DP.

3" Dp kan ge snabbare spoolup vilket i sin tur ger en härligare körkänsla. Vissa andra egenskaper kan också förbättras, det finns inga direkt nackdelar med det.

Braaaaap?

8 250 Inlägg
8 augusti 2009
#3
Lesjofors skrev:
Tänkte chippa bilen och i samband med det byta downpipe till 3" och undrar nu om det funkar utan att mappa bilen?

Kommer byte av DP ge någon effektskillnad?

Det kommer funka utan några som helst bekymmer. Och efter bytet av dp som kommer den svara snabbare. Skillnad i effekt kan det göra ja, men inte mycket.


21 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#4
Det kommer funka utan några som helst bekymmer. Och efter bytet av dp som kommer den svara snabbare. Skillnad i effekt kan det göra ja, men inte mycket.

Kan man använda orginalkat efter byte av DP eller ska man byta till en sportkat?

Eller kan man rentav ta bort katalysatorn och köra utan den?


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
8 augusti 2009
#5
Bäst att slänga dit en sportkat eller gärna en racekat istället, kör du helt utan kat är det bara jobbigt att skruva dit orginal varje gång bilden ska besiktas.

- Time Attack -


Sök