3028
Sök

C70 T5, Hur är den och hur är automatlådan?

362 Inlägg
11 augusti 2009
Oj, det var väldans vilken pajkastning det var i denna tråden!

Jag själv har ägt flera Volvo-automatare, i flera av Volvos generationer.
Volvos automatlådor tillverkas som sagt av Aisin-Warner. Samma lådor sitter i bl a Volvo, Saab, Peugeot, Mitsubishi, Toyota m.fl. (Jag har säkert missat eller skrivit någon fel, men det hör inte till saken). Volvos lådor har en tendens att krångla mer än de andra märkena. Detta sägs till stor del bero på att Volvo inte har schemalagt några oljebyten. Den medvetne spolar dock igenom lådan vid var 6000:e mil.
Volvos automatlådor har aldrig varit kända för att växla mjukt.

Sköter man lådan med spolningar och oljebyten så håller de lika länge som alla andra automatlådor. Min grannes 855 -97 Aut har tex gått 84 000 mil utan några som helst problem, och hans tre V70 -03 har nu gått 60 000 mil utan några problem med automatlådan.

Över till C70 som bil. Har flera vänner som har haft C70 Coupé, så jag tycker att jag kan uttala mig i frågan. Det är en lyxig bil, men mycket krånglar. Den känns väldigt gedigen, tills du drar på. Då skångrar, gnisslar och knarrar det lite här och var. Den håller inte riktigt för att trimmas heller tyvärr.
T5an går inte alls så roligt som jag hade trott, men med ett autotech steg 3 går den desto roligare, så länge som den håller. s80 ska tydligen hålla mycket bättre att trimma och dessutom gå bättre enligt många trimmare.

Men en fräck bil är det! Det kan man inte säga annat än. Och passa på att skölja igenom autlådan med en gång om det inte är gjort.

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 augusti 2009
aha_100 skrev:
Sa att jag skulle lämna tråden, men räknade inte med att få sånna här mothugg.

Måste få förklara hur jag menar.

Volvo740an:

Det fanns både billigare clk och c70. Tyckte mig läste att trådskaparen ville ha en med plåttak.

CLK är inte alls drabbad av rostproblemen på samma sätt som Eklass var. CLK rostar som vilken annan 10 år gammal bil som helst.

Xuri
Bilarna har samma begangnatpris. Trådskaparen vill köpa en begagnad bil.

Ska vi jämföra volvo vs merca eller begbil vs begbil?

Förlåt om volvoälskarna tog ille upp över mitt tidigare inlägg om slutsatsen.
Det var med lite humor jag slängde ur mig det.

Såklart finns det anledningar för att köpa även en volvo.

ja du fattar fortfarande inte vart jag vill komma...jag ger mig...

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2009
kallabaz skrev:
Massa text. big_smile

Mycket bra inlägg.
Var det en T5 med automat du åkte/körde?
Som jag nämnt förut är det stor skillnad på automat och manuell, då automaten är begränsad i sitt vridmoment.

6000 mil för sköljningsintervall på automatlådan tycker jag låter mycket. smile

Ett tips från de på NordicR som kör automat är att helt enkelt hålla koll på färgen på oljan.
Den ska vara röd och klar.
Blir den brun, är det dags att skölja.
Oavsett om bilen gått 1500 mil eller 3000 mil.
Sköter man det, och har en bra oljekylare, ska det inte vara några problem att lägga på lite trim. smile

Att Volvo inte lagt in något sköljningsintervall på sina servicar låter lite dumt, liksom att du inte kan byta oljefilter i lådan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Grävmaskinist
216 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Tack för den "bättre infon" smile
Har börjat tveka lite nu men utseendet väger tungt big_smile
De med t5:an borde ju vara samma som s80 eller?!?!
Va kostar de och byta olja i lådan och kan bara volvo göra det?
Mvh Fredrik

kallabaz skrev:
Oj, det var väldans vilken pajkastning det var i denna tråden!

Jag själv har ägt flera Volvo-automatare, i flera av Volvos generationer.
Volvos automatlådor tillverkas som sagt av Aisin-Warner. Samma lådor sitter i bl a Volvo, Saab, Peugeot, Mitsubishi, Toyota m.fl. (Jag har säkert missat eller skrivit någon fel, men det hör inte till saken). Volvos lådor har en tendens att krångla mer än de andra märkena. Detta sägs till stor del bero på att Volvo inte har schemalagt några oljebyten. Den medvetne spolar dock igenom lådan vid var 6000:e mil.
Volvos automatlådor har aldrig varit kända för att växla mjukt.

Sköter man lådan med spolningar och oljebyten så håller de lika länge som alla andra automatlådor. Min grannes 855 -97 Aut har tex gått 84 000 mil utan några som helst problem, och hans tre V70 -03 har nu gått 60 000 mil utan några problem med automatlådan.

Över till C70 som bil. Har flera vänner som har haft C70 Coupé, så jag tycker att jag kan uttala mig i frågan. Det är en lyxig bil, men mycket krånglar. Den känns väldigt gedigen, tills du drar på. Då skångrar, gnisslar och knarrar det lite här och var. Den håller inte riktigt för att trimmas heller tyvärr.
T5an går inte alls så roligt som jag hade trott, men med ett autotech steg 3 går den desto roligare, så länge som den håller. s80 ska tydligen hålla mycket bättre att trimma och dessutom gå bättre enligt många trimmare.

Men en fräck bil är det! Det kan man inte säga annat än. Och passa på att skölja igenom autlådan med en gång om det inte är gjort.

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2009
fiddes skrev:
Tack för den "bättre infon" smile
Har börjat tveka lite nu men utseendet väger tungt big_smile
De med t5:an borde ju vara samma som s80 eller?!?!
Va kostar de och byta olja i lådan och kan bara volvo göra det?
Mvh Fredrik

Tror inte S80 har T5, nyaste generationen vet jag dock inte.

Tror bara S80 finns med T6 och V8, som "topp"modell.

Att byta olja i automatlådan (spola den alltså) fixar 2 man med vår eminenta guide på NordicRs forum.
Det krävs en 20liters dunk med Dextron III, köpes på Swedol för ca 600kr+moms tror jag.
(Detta behöver man kanske göra 1 gång om året som allra mest)

Jag gjorde det första gången i våras på en V70R AWD, och det tog lite över 2 timmar eftersom vi var försiktiga och noga, men det går absolut fortare nästa gång.

Det var jag + bilägaren, och vi hade tillgång till ett par vanliga skruvmejslar, polygrip, olja, tratt och nya packningar.

Inga egentliga konstigheter. smile
Senast redigerat av TurbOla (11 augusti 2009)

371 Inlägg
11 augusti 2009
Jag har kört s80n med automat och jag blev riktigt irriterad på den lådan. Den tvekade aldrig att växla ner vid minsta lilla belastning trots att det fanns gott om kraft på den växel man var på. Det hade inte varit något jätteproblem om det inte vore för att lådan är ofantligt slö.
Ska det vara automat så ska det vara tyskt smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

362 Inlägg
12 augusti 2009
Turbola, Tack! Jo jag har kört både automat och manuell. Självklart äter den automata mycket kraft. Men det får man kompromissa på om man vill vara bekväm.
6000 mil är väl ett riktvärde, självklart ska man kolla på färgen mm. men man ska nog inte byta bara för att den har blivit lite småbrun. NordicR's guide är kanon, gjorde det senast mitt inne i stan på 20 minuter.
Ett tips är att ha nya fästen och o-ringar.
Att man inte kan byta oljefilter är katastrof, min senaste låda säckade igen pga av det.

fiddes, s80 finns i den gamla modellen endast med t6, vet inte hur det är med de nya.
Tror inte att Volvo byter all olja så som i nordicR-guiden. Osäker dock.
En annan bil som är snygg och väldigt rolig är ju s60 D5, den gamla versionen på 163hk. Går utav bara h-e original.

Niv3Rt, Då hade jag åkt in och nollställt lådans dator, så att den vänjer sig efter din körstil.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2009
kallabaz skrev:
Turbola, Tack! Jo jag har kört både automat och manuell. Självklart äter den automata mycket kraft. Men det får man kompromissa på om man vill vara bekväm.
6000 mil är väl ett riktvärde, självklart ska man kolla på färgen mm. men man ska nog inte byta bara för att den har blivit lite småbrun. NordicR's guide är kanon, gjorde det senast mitt inne i stan på 20 minuter.
Ett tips är att ha nya fästen och o-ringar.

Tror inte att Volvo byter all olja så som i nordicR-guiden. Osäker dock.

Jag misstänker att det är därför som T5 med automat känns tröttare, just för att lådan är vridmomentbegränsad, pga att den inte pallar trycket riktigt.

Nej, oljan ska ju vara brun när det är dags för byte. smile

Före oljebyte:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/720874_ma82po.jpg

Efter oljebyte:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/720875_c9kpah.jpg

Det Volvo-verkstäderna kallar för oljebyte, innebär att de tappar automatlådan på olja via dräneringsskruven (ca 3liter kommer ut) medans lådan rymmer totalt ca 10 liter olja.
En genomsköljning kräver 15-20liter olja, men går inte att jämföra resultatmässigt. smile
Senast redigerat av TurbOla (12 augusti 2009)

362 Inlägg
12 augusti 2009
TurbOla, Nej det stämmer bra det. Inte många verkstäder alls som gör sköljningar, även om det står hur man gör i Haynes.
Haha du skulle sett oljan på min förra 854, gått 33 000 mil utan oljebyte gissar jag. Ett under att den fungerade. Fick nästan hacka loss oljan tongue Men sedan gick den som en dröm.
Men jag tror dock att i längden blir det nog billigare med en automat. Inte någon koppling som blir sliten. Borde väl vara ett problem på turbobilar, att folk sliter koppling?

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2009
Mja, visst kostar det att byta kopplingen på en manuell om man sliter ut den, eftersom man måste dela motor och låda, och det kostar ca 5000 på verkstad - bara själva bytet alltså. smile

Men kör man lite vettigt, och använder kopplingen som den ska så bör den hålla ett par år utan vidare.

Jag tog själv tillfället i akt när jag hade motor och låda ute, att införskaffa en hårdare koppling än 850R-kopplingen, så förhoppningsvis bör jag inte få några problem med den resten av tiden jag äger bilen.

Automatlådan är ju känsligare för misskötsel, och den jobbar på att lameller slirar - fram tills du kommer upp i fart och den låser mekaniskt.

Jag skulle själv gärna ha en automat känner jag, dock ingen tidigare än V70R -00:ans 5-stegade låda.
Det är segt att sitta i bilkö nånstans med förstärkt koppling och rulla fram en billängd då och då...
Likadant blir det ett jäkla växlande mellan 2an och 3an i stan. smile

806 Inlägg
12 augusti 2009
Tror på det Turboola säger om man kan växla så blir det inga problem med kopplingen, min 850 gick 38k när jag sålde den utan att ha bytt koppling och den grep som aldrig förr fast den vart chippad och misshandlad:)

1 171 Inlägg
12 augusti 2009
Automatlådan är ju känsligare för misskötsel, och den jobbar på att lameller slirar - fram tills du kommer upp i fart och den låser mekaniskt.

Det stämmer inte. Den jobbar med en momentomvandlare som kopplar motorn till växellådan med olja mellan en pump och en turbin. Det är alltså inga lameller som slirar annat än precis vid växlingstillfällena och dessa är "våta", alltså indränkta i automatlådeoljan.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2009
zoopåse skrev:
Det stämmer inte. Den jobbar med en momentomvandlare som kopplar motorn till växellådan med olja mellan en pump och en turbin. Det är alltså inga lameller som slirar annat än precis vid växlingstillfällena och dessa är "våta", alltså indränkta i automatlådeoljan.

Tack för inlägget! smile

Men lådan vet ju inte hur du tänker växla i lägre hastigheter, t.ex. i stadskörning med många uppväxlingar och nerväxlingar.
Då måste ju lådan ligga beredd med antingen högre eller lägre växel?

En anledning till att den mekaniska låsningen inte går i förrän högre hastigheter (tror det är 70-90km/h) är att då är lådan ganska säker på vad du vill. smile

Ett kanske illa valt exempel, men Camaro Z28an (en -87a) jag körde var rätt trög att få att växla ner innan en stopplikt inne i ett samhälle, t.ex.

Men nu ramlar vi ju in på en diskussion om automatlådor och tappar halva ämnet, dvs C70. tongue
En C70 saffran vore väl inte fel? wink

Grävmaskinist
216 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Mja, visst kostar det att byta kopplingen på en manuell om man sliter ut den, eftersom man måste dela motor och låda, och det kostar ca 5000 på verkstad - bara själva bytet alltså. smile

Men kör man lite vettigt, och använder kopplingen som den ska så bör den hålla ett par år utan vidare.

Jag tog själv tillfället i akt när jag hade motor och låda ute, att införskaffa en hårdare koppling än 850R-kopplingen, så förhoppningsvis bör jag inte få några problem med den resten av tiden jag äger bilen.

Jag skulle själv gärna ha en automat känner jag, dock ingen tidigare än V70R -00:ans 5-stegade låda.
Det är segt att sitta i bilkö nånstans med förstärkt koppling och rulla fram en billängd då och då...
Likadant blir det ett jäkla växlande mellan 2an och 3an i stan. smile

Blev det en ny modell då eller? Kom den på c70 med vid -00 isåfall?

Tack för alla informativa inlägg.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2009
fiddes skrev:
Blev det en ny modell då eller? Kom den på c70 med vid -00 isåfall?

Tack för alla informativa inlägg.

Det hann bli två nya modeller.
Det sitter en 4-stegad automatlåda med 3 körprogram i 850/S/V70 fram till -98.
Sen kom det en ny 4-stegad adaptiv låda -99.
Och sen kom en 5-stegad adaptiv till V70R -00.

När och om denna låda kom till C70 vet jag ej.
Det finns ju för övrigt 2 generationer C70, men jag utgår ifrån att du menar den äldre. smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2009
Elda skrev:
sen att automaten skulle vara vridmomentsbegränsad orginal är ju lite fånigt, tex inget som saab håller på med och dom har ändå ganska bra vrid i sina motorer. förstår inte varför det skilljer så mycket om nu samma företag gör lådorna?

Har du kollat så att Saab inte har någon vridmomentbegränsning på sina automatlådor?
Har du varit inne i styrprogrammen och kollat?

S60R/V70R med 6-växlad manuell låda har vridmomentbegränsning på 6ans växel, just för att den inte tål fullt ös tydligen.

-06 kom en ny 6-stegad automatlåda med borttagen vridmomentbegränsning till R-modellerna, men om den sitter i alla nya bilar, eller även 5-stegade finns kan jag inte svara på.

371 Inlägg
13 augusti 2009
Elda skrev:
sen att automaten skulle vara vridmomentsbegränsad orginal är ju lite fånigt, tex inget som saab håller på med och dom har ändå ganska bra vrid i sina motorer.

Säker? Saab har ju vridmomentsbegränsning på 9-5 med manuell låda så det är med stor sannolikhet så även med automaten.

EDIT: På lägre växlar då. Kanske inte var det som åsyftades?
Senast redigerat av NiV3Rt (13 augusti 2009)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 augusti 2009
Elda skrev:
JAG menar iaf total a maxeffekt/vrid eftersom tydligen så var volvon klenare med automat än manuell.

Ja, Volvos manuella FWD-lådor är kända för att klara en del effekt, detta gäller ju inte automatlådorna, som då automatiskt räknas som klenare. wink

Går ju att åtgärda, men kostar därefter. smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 augusti 2009
Elda skrev:
om automatlådan inte ens håller för den manuella lådans orginalkraft är det ju mer åt det patetiska hållet.

Manuella lådans originalkraft? Hur menar du?

Grävmaskinist
216 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Går det att "chippa" bort den spärren på automatlådan?

Sök