kallabaz skrev:
Oj, det var väldans vilken pajkastning det var i denna tråden!
Jag själv har ägt flera Volvo-automatare, i flera av Volvos generationer.
Volvos automatlådor tillverkas som sagt av Aisin-Warner. Samma lådor sitter i bl a Volvo, Saab, Peugeot, Mitsubishi, Toyota m.fl. (Jag har säkert missat eller skrivit någon fel, men det hör inte till saken). Volvos lådor har en tendens att krångla mer än de andra märkena. Detta sägs till stor del bero på att Volvo inte har schemalagt några oljebyten. Den medvetne spolar dock igenom lådan vid var 6000:e mil.
Volvos automatlådor har aldrig varit kända för att växla mjukt.
Sköter man lådan med spolningar och oljebyten så håller de lika länge som alla andra automatlådor. Min grannes 855 -97 Aut har tex gått 84 000 mil utan några som helst problem, och hans tre V70 -03 har nu gått 60 000 mil utan några problem med automatlådan.
Över till C70 som bil. Har flera vänner som har haft C70 Coupé, så jag tycker att jag kan uttala mig i frågan. Det är en lyxig bil, men mycket krånglar. Den känns väldigt gedigen, tills du drar på. Då skångrar, gnisslar och knarrar det lite här och var. Den håller inte riktigt för att trimmas heller tyvärr.
T5an går inte alls så roligt som jag hade trott, men med ett autotech steg 3 går den desto roligare, så länge som den håller. s80 ska tydligen hålla mycket bättre att trimma och dessutom gå bättre enligt många trimmare.
Men en fräck bil är det! Det kan man inte säga annat än. Och passa på att skölja igenom autlådan med en gång om det inte är gjort.