Azid,
Så du menar att man inte blir påverkad av att ha en kanske döende person brevid sig? Och det är inte så att "vissa blir knivskarpa och andra får panik ågnest" av stress, utan så att i pricnip alla blir mer skärpta av en liten mängd stress. Dock överskrids den mängden med råge på någon vars nära anhörig ligger svårt sjuk brevid sig. Och paniken har inget med stress att göra, utan är i detta fall en seperat känsla. Jag har studerat detta under en ganska lång tid, så jag vet vad jag talar om...
Så du tror att man klarar av att köra 150 överallt, alltid? Som jag sagt i något av mina andra inlägg, allt handlar om omgivningen omkring. I princip vem som helst klarar av att köra i 150 på en motorväg med lite trafik, medan inte ens Schmacher hade klarat att köra i 100 genom stan rusningstid. Det är inte bara dig det handlar om. Det finns andra som kanske inte är lika skickliga bilförare som du underförstått tycker att du är. Vad vet jag, du kanske är en superförare, som klarar höga hastigheter och snäva kurvor, men du kan inte göra något åt hur andra kör. Andra i trafiken kan göra så att du krockar. Du hade kanske kunnat undvika olycka om du kört långsammare? För oavsett hur bra förare du är har en bil i 150 en viss rörelseenergi som måste göras om till lägesenergi, vilket tar en viss tid. Fysikens lagar. Du KAN inte stanna en bil på en halv sekund!
Jag vet att jag kom ifrån ämnet lite, men försöker som sagt förklara varför jag tycker som jag gör. Kan man inte motivera varför man tycker som man gör så behöver man inte säga något alls, därför säger jag hellre för mkt än för lite
Sen är det klart lätt för mig att säga nu att det inte är acceptabelt att köra fort om man har någon svårt skadad eller sjuk brevid sig, jag hade väl antagligen kört på som fan då också. Men som nämnt ovan, jag tror inte att det är en särskilt god idé... Jag försöker inte vara nån polis av något slag, jag är inget helgon jag heller, men det ÄR ALDRIG BRA ATT KÖRA FÖR FORT ELLER VÅRDSLÖST!