Tips & Förslag: Hur ska man gå tillväga för att få provköra en bil?

Bjork OEM <3
11 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

Ja, hur gör du egentligen? Nu pratar jag om bilfirma.

Man vill ju testa, pröva och känna & klämma på bilen man är sugen på men
tycker man oftast får ett arrogant bemötande av personalen.

Det finns ju bilar som man faktiskt vill och måste pröva för att se om dom uppfyller
förväntningarna eller om dom är skittråkiga men allt för ofta får man nobben.

Stirrar försäljarna sig blinda på att man är en yngling i 20-års åldern som bara vill tokgasa?
För så är det ju inte, iaf inte jag hmm man köper ju inte en tröja utan att prova den..

När jag var ute i Golf GTI -2010 så ringde jag och prata innan och det funka sen brukar man
väl se till att vara välklädd.

Har ni några tips?

Senast redigerat av Bjork (11 augusti 2009)

OEM <3
eccy243 BT
11 augusti 2009 · 110 Inlägg

Om du bara visar dig seriöst intresserad, och förklarar att du verkligen är ute för att köpa en bil, så ser jag inget hinder för att få provköra. Oavsett om det är en märkeshandlare, eller allbilshandlare. Oavsett om du e 18 eller 45.

Tror faktiskt bilhandlarna förlorar på att inte låta dig provköra, än om du skulle få provköra och det skulle gå åt h-e. Dom har ju försäkringar för sånt.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.
Volvo 760 Turbo "Fröken Turbo" (1983)
Rquired Allmänt envis
11 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Har en kompis som plockade ut en Opel Speedster på tur när han var 18, de kollade inte ens om han hade körkort. Så de flesta hade nog släppt ut dig, men tyvärr finns det som du skriver idioter som inte tror att en ungdom kan vara en kund... :

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Bjork OEM <3
11 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

Rquired skrev:
Har en kompis som plockade ut en Opel Speedster på tur när han var 18, de kollade inte ens om han hade körkort. Så de flesta hade nog släppt ut dig, men tyvärr finns det som du skriver idioter som inte tror att en ungdom kan vara en kund... :

Nej, tyvärr finns det för många av dom häromkring, var och testa nya Sciroccon i vintras.
Den hade jag bokat tid för och hade jag inte gjort det hade jag ALDRIG fått pröva den..gubben muttra
lite när han gav min nycklarna.

Dom tror väl inte att dagens ungdomar jobbar hårt..även om man tjänar mer än vad dom gör stundtals tongue

Ett företag jag har ett gott öga till, där jag även köpte nuvarande bil, är Lidköpings Biltjänst.
Mkt trevliga, blev t o m  erbjuden att låna med en bil hem över helgen, de kallar jag service smile

OEM <3
NiKeMaN Entreprenör
11 augusti 2009 · 1 286 Inlägg

Det är inte så att du varit hos samma handlare för mycket och testat, kollat och provat så dom tröttnat helt enkelt? Blir lätt så i mindre städer annars........

Annars säger jag såhär: Sålänge du lämnar ett seriöst intryck så SKA du få provköra utan att känna dig illa till mods. Får du inte det, skit i dom o dra till nästa butik.

// Niklas Johansson
Rock-Star
11 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

måste skriva av mig,
'ännu en gång har bilsäljare bevisat vilket avskum och ruttna de kan vara.
var inne hos haga norra bilia i solna och skulle titta på en XC90 -05a som rullat 6900. prislappen var helt ok. 214K.
Jag står med min lillebror och hans 2 kompisar. 22år gamla allihopa förutom jag dock (26).

säljare låser upp bilen och jag kikar och synar bilen från opp till tå.

jag bad om att få provköra bilen varpå konversationen mellan mig och säljaren lyder;
S-ska du köpa den?
J-jag bestämmer mig efter att jag provkört bilen.
S-Jadu, det regnar ute så inga bilar får provköras tyvärr.
J-Jaha, då tar vi det en annan gång då?
S-vänta så ska jag kolla med en kollega.
(väntar 3 minuter)
S-Ja, är du säker på att du ska köpa den idag om allt är i sin ordning med bilen?
J-Ja, det kan jag inte ta ställning till förrän jag provkört bilen.
S-Var det inte du som precis köpte en bil? en S80N ?
J-Jo men det var till föräldrana, nu är jag ute efter en bil till mig själv.
S-Ja, OK, men bilen är lackrekondad för 3000:- och du vet inte ens om du vill ha bil...(varpå jag avbryter säljaren och säger lugnt)
-Ja du, vet du vad.. Jag vill inte se dina bilar, jag vill inte köpa bil från dig och det var sista gången jag satte min fot hos er här.

blev oerhört besviken och kommer inte köpa bil från hganorra någonsin.
rötägg!

hursomhelst ; det kommer fler bilar. detta är inte den enda.


dels så var dessa småglin som jag de med mig dubbelt så längre än mig. samt att denna försäljaren visste att jag och brodern min hade köpt en splitterny S80 till mina föräldrar.
Han mötte inte upp mig utan jag mötte upp hermafroditen själv och bad honom låsa upp bilen.
han visste även att jag har fastjobb etc.
Men tjii fick jag.
jag vill inte påstå att han är rasist eller liknande utan jag skulle rakt av spela på att han är en Idiot. hans förlust min vinst.
vad för service har jag att förvänta mig utav honom även efter bilköpet om jag hade köpt bilen`? jo noll. killen är snaggad, blond. jobbar på begsidan.

Ytterst tråkigt.
Måste även nämna att brabil i väsby inte heller är något att hurra över. visst man blir bra behandlad innan bilköpet, däremot efter bilköpet blir man en främling som inte ens är värd att titta på.
på haga norra är man värd noll.

Senast redigerat av Residence (11 augusti 2009)

bacoon
11 augusti 2009 · 32 Inlägg

Som säkert redan sagt skall man visa sig seriöst intresserad av bilen!
Jag var hos Audi i Järva krog i våras och provkörde "nya" Rs4an utan några somhelst problem!
Är även på gång att åka dit för att provköra nya rs6an.big_smile
Vet man hur man pratat så är det inget problem!

andreas_gbg_
11 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

Svärfar vandrade in på en större bilfirma i göteborg, iklädd skjorta och jeans. Han blev bemött med fullständig arrogans. Då gick han till en annan större firma, köpte en ny V70, efter det byte han bil mot nya vartannat vart tredje år nåt. Snacka om blåst säljare.

Var själv och titta lite på bilar i vintras och var då klädd i arbetskläder och ställde slamsugarbilen utanför, otroligt nog bad säljarna mig att provköra varpå jag protesterade och sa att jag hade smutsiga kläder. Men det hindrade inte säljarna. Nu var vi ju iofs mitt i lågkonjunkturen och de hade väl inte sålt några bilar på länge så de var väl desperata big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00
Fellow
11 augusti 2009 · 1 581 Inlägg

Jag fick en utskällning av en killen på Autoluna i GBG när jag köpte min bil. Ville pruta på 129 000 eftersom den var repad vilket jag fick reda på dagen innan jag skulle åka dit. Lister satt löst och höll på att falla ur sin plast. Bula på motorhuven som heller inte var sagt. Repa i taket, repa i stolen. Plus efter 3 månader fick jag veta att vänstra drivknuten var slut. Fick dock detta på goodwill. Bilen hade gåt 8300 när jag köpte den och såg ut som den gått 25 000 på vissa ställen. Ratten var SÖNDERSLITEN, högblank efter att någon med skitiga händer rattat omkring med den. 1 trasig högtalare och en repad bakdörr. Håller på o ställer allt till rätta nu för att få den till nyskick! Fattar inte att inte alla är som en själv? Klart som fan man sköter bilen till 100% och vill ha den i 100% skick!

GÅ ALDRIG TILL AUTOLUNA I GBG

Akka
11 augusti 2009 · 1 174 Inlägg

Aldrig varit med om att våra säljare har nobba någon att provköra bilar. däremot så vet jag att när det var ett rikligt skitväder ute i vintras så fick några kunder ta en likadan bil som redan hade blivit provkörd några ggr den dagen.

Sedan beror det ju på hur du uppträder. kan ju bli problem om man kommer fram som en 20 åring snorvalp. TJAA FAAN, VILL PROVA BILEN DÄR BORTA, samtidigt som man tuggar tuggummi högt tongue

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 augusti 2009 · 1 948 Inlägg

Fellow skrev:
Jag fick en utskällning av en killen på Autoluna i GBG när jag köpte min bil. Ville pruta på 129 000 eftersom den var repad vilket jag fick reda på dagen innan jag skulle åka dit. Lister satt löst och höll på att falla ur sin plast. Bula på motorhuven som heller inte var sagt. Repa i taket, repa i stolen. Plus efter 3 månader fick jag veta att vänstra drivknuten var slut. Fick dock detta på goodwill. Bilen hade gåt 8300 när jag köpte den och såg ut som den gått 25 000 på vissa ställen. Ratten var SÖNDERSLITEN, högblank efter att någon med skitiga händer rattat omkring med den. 1 trasig högtalare och en repad bakdörr. Håller på o ställer allt till rätta nu för att få den till nyskick! Fattar inte att inte alla är som en själv? Klart som fan man sköter bilen till 100% och vill ha den i 100% skick!

GÅ ALDRIG TILL AUTOLUNA I GBG

Detta inlägget låter helt fel i mina öron... varför i helvete köper man en sån bil, och klagar sen på bilfirman?
du visste om alla repor/bucklor och lösa lister... och man köper inte en ny bil som gått 8300 och ser ut som fan för att sen klaga på Bilfirman... låter som typisk storstadsbo tycker jag....

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
11 augusti 2009 · 1 594 Inlägg

Akka skrev:
Aldrig varit med om att våra säljare har nobba någon att provköra bilar. däremot så vet jag att när det var ett rikligt skitväder ute i vintras så fick några kunder ta en likadan bil som redan hade blivit provkörd några ggr den dagen.

Sedan beror det ju på hur du uppträder. kan ju bli problem om man kommer fram som en 20 åring snorvalp. TJAA FAAN, VILL PROVA BILEN DÄR BORTA, samtidigt som man tuggar tuggummi högt tongue

Prexis finns några poänger där. Många borde lära sej lite mer av de sociala koder som finns ute i samhället.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
bollen1986
11 augusti 2009 · 3 714 Inlägg

Bilförsäljare kan vara helt urblåsta ibland, Jag och polarna har varit inne på olika firmor och blivit bemött olika varje gång oavsett vad för bil man kollar på.

Jag tycker att försäljarna borde visa mer respekt för yngre då denne kanske har råd med en splitterny Bmw M3 till exempel, och inte dra alla över en kam.

Ska man få provköra någon bil så måste man ju nästan kliva in med en portfölj proppfylld med pengar innan dom ens tittar åt en känns det som

Senast redigerat av bollen1986 (11 augusti 2009)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Memme I'am AWESOME..
11 augusti 2009 · 2 783 Inlägg

Aldrig haft några problem! Skulle ta en bil på avbetalning på Seat ( Saaben jag hade innan ) killen som jobba där gjorde ALLT för att de skulle gå igenom, till å med satt ut SÅLD innan jag hade kommit tillbaka efter att fixat en medsökande!tongue... Plus att dom sålde bilen obes, men skulle ersätta allt utan slitage på däcken. smile Vilket dom med gjorde när grenröret gick.

Massa beröm till Håkan på Seat i Malmö.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Mortalis VW-nörd?
11 augusti 2009 · 4 332 Inlägg

Älskar när idiotförsäljaren på Suzuki ville åka med när jag provkörde deras Suzuki Swift eller vad den hette, var helt jävla rutten bil med typ 1 liters motor.
Orka va livrädd för en 22 åring då (på den tiden) tongue
Annars tycker jag det varierar otroligt mkt mellan återförsäljare, vissa (typ Audi i GBG) ogillar kunder överhuvudtaget verkar det som och springer in på sina kontor när det kommer en kund.
Fast iom finanskrisen har tom Bilia Sävedalen börjat PRATA med folk under 45 yikes
Men annars tycker ja nog VW har varit schysstast + ford på att låna ut bilar i min trakt iaf...framförallt ford om sina ST modeller

Fellow
11 augusti 2009 · 1 581 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

Fellow skrev:
Jag fick en utskällning av en killen på Autoluna i GBG när jag köpte min bil. Ville pruta på 129 000 eftersom den var repad vilket jag fick reda på dagen innan jag skulle åka dit. Lister satt löst och höll på att falla ur sin plast. Bula på motorhuven som heller inte var sagt. Repa i taket, repa i stolen. Plus efter 3 månader fick jag veta att vänstra drivknuten var slut. Fick dock detta på goodwill. Bilen hade gåt 8300 när jag köpte den och såg ut som den gått 25 000 på vissa ställen. Ratten var SÖNDERSLITEN, högblank efter att någon med skitiga händer rattat omkring med den. 1 trasig högtalare och en repad bakdörr. Håller på o ställer allt till rätta nu för att få den till nyskick! Fattar inte att inte alla är som en själv? Klart som fan man sköter bilen till 100% och vill ha den i 100% skick!

GÅ ALDRIG TILL AUTOLUNA I GBG

Detta inlägget låter helt fel i mina öron... varför i helvete köper man en sån bil, och klagar sen på bilfirman?
du visste om alla repor/bucklor och lösa lister... och man köper inte en ny bil som gått 8300 och ser ut som fan för att sen klaga på Bilfirman... låter som typisk storstadsbo tycker jag....

Jag är inte helt bakom flötet att jag inte kan pula med sakerna själv för att få dem fixade men ville ha betalt för tiden. Bilen fungerar ypperligt med sina få skavanker. Bucklorna fick jag veta NÄR JAG KOM DIT. Ringt och frågat hur den är i lacken osv och fick svar att den är precis som ny. Bor utanför norrtälje och har åkt till GBG för att köpa en bil utan större skavanker. Jag hade alltså inget färdmedel hem utan jag hade bestämt mig att jag skulle ha denna bil. Så NEJ jag visste inte om alla skador förräns jag stod där 65 mil hemifrån utan något färdmedel hem och inställd på att köpa bilen. Skadorna är eller på väg att bli fixade utan större kostnader men det är PRINCIPEN att man inte får pruta på en bil när det finns uppenbara brister.

Rock-Star
11 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

Fellow skrev:

AcesHigh666 skrev:

Fellow skrev:
Jag fick en utskällning av en killen på Autoluna i GBG när jag köpte min bil. Ville pruta på 129 000 eftersom den var repad vilket jag fick reda på dagen innan jag skulle åka dit. Lister satt löst och höll på att falla ur sin plast. Bula på motorhuven som heller inte var sagt. Repa i taket, repa i stolen. Plus efter 3 månader fick jag veta att vänstra drivknuten var slut. Fick dock detta på goodwill. Bilen hade gåt 8300 när jag köpte den och såg ut som den gått 25 000 på vissa ställen. Ratten var SÖNDERSLITEN, högblank efter att någon med skitiga händer rattat omkring med den. 1 trasig högtalare och en repad bakdörr. Håller på o ställer allt till rätta nu för att få den till nyskick! Fattar inte att inte alla är som en själv? Klart som fan man sköter bilen till 100% och vill ha den i 100% skick!

GÅ ALDRIG TILL AUTOLUNA I GBG

Detta inlägget låter helt fel i mina öron... varför i helvete köper man en sån bil, och klagar sen på bilfirman?
du visste om alla repor/bucklor och lösa lister... och man köper inte en ny bil som gått 8300 och ser ut som fan för att sen klaga på Bilfirman... låter som typisk storstadsbo tycker jag....

Jag är inte helt bakom flötet att jag inte kan pula med sakerna själv för att få dem fixade men ville ha betalt för tiden. Bilen fungerar ypperligt med sina få skavanker. Bucklorna fick jag veta NÄR JAG KOM DIT. Ringt och frågat hur den är i lacken osv och fick svar att den är precis som ny. Bor utanför norrtälje och har åkt till GBG för att köpa en bil utan större skavanker. Jag hade alltså inget färdmedel hem utan jag hade bestämt mig att jag skulle ha denna bil. Så NEJ jag visste inte om alla skador förräns jag stod där 65 mil hemifrån utan något färdmedel hem och inställd på att köpa bilen. Skadorna är eller på väg att bli fixade utan större kostnader men det är PRINCIPEN att man inte får pruta på en bil när det finns uppenbara brister.

men då köper man väl inte bilen?
en tågbiljett tilbaka kunde också vara färdmedlet hem...?

JDMCRAZE
11 augusti 2009 · 2 077 Inlägg

När jag skulle testköra en Mazda RX8 så sa jag att jag hade varit där med min pappa dagen innan.
Då sa han okej det kan du göra men bara om han åkte med tongue
Dock så kollade han inte körkortet heller men.. jäävlar vad rolig den var smile

Sen var det när jag testkörde en Octavia RS smile ne jag skulle inte köpa den, bara testköra ^^
Men då var han asdryg och frågade om jag skulle köpa den? nej sa jag då, så detta var bara en nöjes körning? ja sa jag och gick stolt ut därifrån smile

Sen känner jag personligen en som har en bilfirma och där kan man testköra bilar hela tiden smile
Testkörde en Octavia RS hos dem ordentligt då smile kul bil måste jag medge!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
Fellow
11 augusti 2009 · 1 581 Inlägg

men då köper man väl inte bilen?
en tågbiljett tilbaka kunde också vara färdmedlet hem...?

Vet inte om det framgick men jag är jättenöjd med min bil. Principen att man inte fick pruta gjorde mig förbannad. MEN tog bilen, fixade/fixar skavankerna. Snart är den i nyskick och går 15 000 mil till utan problem. Jag är nöjd med bilen MEN inte med bilhandlaren som behandlar kunden som skit med en rejäl utskällning för att jag ville pruta. Got my point?

Angående provkörning så är det bara att kräva en provkörning av bilen annars blir det inget köp hur som helst.

Senast redigerat av Fellow (11 augusti 2009)

Rquired Allmänt envis
11 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Min moster åkte in till Bmw i stan och skulle provköra en ny Bmw X5, hon hade haft bråttom och kom från stallet men såg ändå renpresentabel ut. Fick höra (ordagrant) "lilla vän den har du aldrig råd med"

Hon vände och har aldrig satt sin fot där igen tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang