Tips & Förslag: Hur ska man gå tillväga för att få provköra en bil?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

Jag har faktist bara blivit bra bemött när jag varit ute för att provköra bilar, kan ju visserligen bero på attityden till stor del. Om man inte verkar intresserad av bilen man ska testa så kan det nog vara svårt att få göra det, så man får spela lite om det är en bil som man inte tänkt köpa.

Senast jag var ut på en riktig provtur var i vintras med en ny Saab 9-3 AeroXWD, snön vräkte ner så jag ville testa fyrkrafset. Vilket inte var några som helt problem, bara att visa körkortet så fick jag ut och "leka" sen. smile

Senast redigerat av ChriZtoffer (11 augusti 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
von_blad
11 augusti 2009 · 461 Inlägg

Provade en gång att tjata mig till en provkörning av en 9-3 Aero -04, någon gång ganska snart efter jag fått tag i körkortet. Jag fick stå och ljuga om att jag var intresserad på riktigt i runt 15-20 minuter, och han tvivlade länge, men tillslut fick jag köra en 9-3 SC 1.8t med 185hk i 10 minuter. Så det var mycket jobb för de lilla.

Får ta och gå till BMW här någon gång och se vad dem säger. Är ju stamkund på reservdelar, men kanske säljarna nobbar en helt?

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Hedning Fd Bannad
11 augusti 2009 · 657 Inlägg

vf skriver ni tongue hela tiden för?

Märkesbög
Hamilton
11 augusti 2009 · 8 873 Inlägg

Provköra...? Det är bara amatörer som provkör.
Jag stegade in till bilfirman och pekade på 9-3an och sa att den ska jag ha och överlämnade en "bunt" pengar och åkte hem.... Aldrig tidigare suttit i en 9-3:a än mindre kört men fortfarande 1 1/2 år efter är jag nöjd wink

Senast redigerat av Hamilton (11 augusti 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Karl-Bertil
11 augusti 2009 · 518 Inlägg

Hamilton skrev:
Provköra...? Det är bara amatörer som provkör.
Jag stegade in till bilfirman och pekade på 9-3an och sa att den ska jag ha och överlämnade en "bunt" pengar och åkte hem.... Aldrig tidigare suttit i en 9-3:a än mindre kört men fortfarande 1 1/2 år efter är jag nöjd wink

Jaha? Så kan man ju göra om man vill det men ofta vill man ju kolla vad det är för nåt man kanske ska köpa innan man slantar upp. Kolla så man får plats o sitter bekvämt, hur bilen går osv.
Men vill man bara spela allan så går det ju göra på ditt vis också.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
-Mackan- Fire And Silk
11 augusti 2009 · 2 254 Inlägg

Hamilton skrev:
Provköra...? Det är bara amatörer som provkör.
Jag stegade in till bilfirman och pekade på 9-3an och sa att den ska jag ha och överlämnade en "bunt" pengar och åkte hem.... Aldrig tidigare suttit i en 9-3:a än mindre kört men fortfarande 1 1/2 år efter är jag nöjd wink

Ojojoj, ett smart drag från din sida. roll

"Köpa grisen i säcken", ringer det en klocka någonstans?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
11 augusti 2009 · 1 152 Inlägg

jag köper de flesta bilarna på hedinsbil i uppsala.
man ska inte behöva gå i skjorta och slips för att prova en bil hmm

jag har kört de senaste amg bilarna därifrån samt har blivit erbjuden att köra vipern men tackat nej.

Men novation sätter jag inte min fot i igen. skulle köpa den nya m3:an de hade den rätta för mig, 500mil

först så ville ingen prata med mig sen när jag jagade en säljare i 10min så sneglar han på mig och är lite
rolig, tittar på mig uppifrån ner och nerifrån upp sen så små ler han. jag frågar efter lite info, han mumlar att den är fullmatad? ingen lucka ingen navi mm mm sen så ville jag prata inbytesbil då sa han att jag skulle till någon anna säljare.

jo tack sa jag. gick tvärs över gatan och köpte en bil av hedins bil i keps, mjukisbyxor samt badtofflor.

man ska gå som man är blir man inte accepterad så skiter man i bilen rakt av. man ska inte ta skit av dessa mäniskor som iblan tjänar mindre än vad vissa tjänar på en vecka.

skulle man göra så skulle ingen köpa bil av otrevliga säljare och de skulle de ändra sig, men nu förtiden så finns det folk som tar hur mycket skit som helst bara för att bilen är på kampanj och 15000 billigare.


tips: var dig själv, ha råd med bilen du ska provköra
gå inte dit med 5kompisar utan själv för det är du som ska köpa bilen.
diskuter allt med säljern pris info mm mm sen kan man snacka om provkörning.

inte provkörning sen snacka.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Hamilton
11 augusti 2009 · 8 873 Inlägg

-Mackan- skrev:

Hamilton skrev:
Provköra...? Det är bara amatörer som provkör.
Jag stegade in till bilfirman och pekade på 9-3an och sa att den ska jag ha och överlämnade en "bunt" pengar och åkte hem.... Aldrig tidigare suttit i en 9-3:a än mindre kört men fortfarande 1 1/2 år efter är jag nöjd wink

Ojojoj, ett smart drag från din sida. roll

"Köpa grisen i säcken", ringer det en klocka någonstans?

Ja alltid retar det någon att göra som jag gjorde.
Jag hade all info redan innan jag traskade in i butiken och med 1års garanti så var det rätt riskfritt att handla.
Har alltid varit lite av en dröm att kunna traska in och göra så.

Fotograf på tierpidag.se
-Mackan- Fire And Silk
11 augusti 2009 · 2 254 Inlägg

Hamilton skrev:

-Mackan- skrev:

Hamilton skrev:
Provköra...? Det är bara amatörer som provkör.
Jag stegade in till bilfirman och pekade på 9-3an och sa att den ska jag ha och överlämnade en "bunt" pengar och åkte hem.... Aldrig tidigare suttit i en 9-3:a än mindre kört men fortfarande 1 1/2 år efter är jag nöjd wink

Ojojoj, ett smart drag från din sida. roll

"Köpa grisen i säcken", ringer det en klocka någonstans?

Ja alltid retar det någon att göra som jag gjorde.
Jag hade all info redan innan jag traskade in i butiken och med 1års garanti så var det rätt riskfritt att handla.
Har alltid varit lite av en dröm att kunna traska in och göra så.

I teorin fungerar de flesta bilar, men praktiken skiljer sig väldigt ofta. Så en provkörning hade varit på sin plats kan man tycka. smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Peebo
11 augusti 2009 · 265 Inlägg

Jag har haft tur än sålänge och bara träffat trevliga säljare men jag har ju inte provkört så många men på ford i sisjön så är dom alltid trevliga har jag fått märka

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...
volvoentusiasten
11 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

En gång när vi gick till Ford med min vän som ville köpa nya Ford Focus RS så fick vi höra att "jao... sådana människor som köper sådana här bilar har ju haft ett par cosworths innan.... *stön*..... ni äger väl inga sådana?"
Min vän som hade kunnat köpa flera st sådana om han ville blev asförbannad, jag med.
Så gick vi därifrån asförbannade...

Sen, modiga som vi var så mailade vi fords sverigekontor med ett argt besviket mail.
Fick ett samtal ett par veckor senare från någon regionchef i sthlm som sa att de hade talat allvar med säljaren och ägaren och att vi var välkomna tillbaka för att testa hur många bilar vi ville.
Gjorde dock aldrig det, så fräcka as!

Andra gången så lånade jag min chefs dåvarande Audi A8 och åkte till en specialaffär med bara lyxbilar i keps o shorts.
Gick och tittade på en hummer H2 och säljaren kom fram direkt och pratade, jag sa att jag ville gärna se en riktig H1 istället och det var tråkigt att de bara H2 hemma, varpå han erbjöd sig att frakta hem en till affären från deras samarbetspartner så jag kunde provköra.

Han var väldigt på att vi skulle ut o ta en tur, men det kändes fel för jag skulle iaf inte ha råd att köpa en.
Frågan är om jag hade fått samma service om jag åkte dit med min 740 jag hade då...?

Lärdom: Var intresserad av bilen, och ha en bil som visar att du skulle kunna ha råd att köpa bilen du vill provköra. Kommer man in i arbetskläder och en asrostig 740 och säger på 2 min att man vill provköra senaste porschen så blir det svårt.

Gäller ju att se det från bilhandlarens sida också. hmm

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Ska man dra slutsatsen att säljare ofta gör sitt bästa för att inte sälja bilar?

Får man ingen provision inom bilförsäljning? tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
TurbOla Reservdansk
11 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Har aldrig provat att få be provköra en bil faktiskt, men har bara fått bra bemötande av övrig personal på Göinge Bil i Hässleholm. smile
Gubben på reservdels-avdelningen var också intresserad av billjud och vi diskuterade Vallåkra. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
11 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

steifan skrev:
Ska man dra slutsatsen att säljare ofta gör sitt bästa för att inte sälja bilar?

Får man ingen provision inom bilförsäljning? tongue

Det känns så när man kliver in i de flesta affärer...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ejan
11 augusti 2009 · 648 Inlägg

har överlag blivit väl bemött dom få gånger jag velat provköra en kärra,,men ett ställe som är redigt kasst och jag hoppas dom läser detta  är Ford i Falun

farsgubben har köpt 2st nya bilar av dom men varesig han eller jag fick provköra en Focus ST´08

annat var det i Hedemora där vad dom väldigt trevliga och bemötte mig väldigt bra




annan kul grej var för nåt år sen när jag bara åkte runt och kikade på bilar , åkte till SAAB(fråga mig inte varför) och kikade lite..då kommer chefen där och frågade om jag var ute efter nån speciell modell..nej jag bara kikar sa jag, men ska du inte testa nya 95 aero då ? du ska väl ha familj nångång och då är det väl kombi som gäller sa han :-)  sjyst inställning och en väldigt trevlig provtur följde.

bästa stället är dock Toyota i Borlänge

sjukt trevlig personal och inget snack utan ut och provkör och testa grundligt

Rquired Allmänt envis
11 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Ejan skrev:
har överlag blivit väl bemött dom få gånger jag velat provköra en kärra,,men ett ställe som är redigt kasst och jag hoppas dom läser detta  är Ford i Falun

farsgubben har köpt 2st nya bilar av dom men varesig han eller jag fick provköra en Focus ST´08

annat var det i Hedemora där vad dom väldigt trevliga och bemötte mig väldigt bra




annan kul grej var för nåt år sen när jag bara åkte runt och kikade på bilar , åkte till SAAB(fråga mig inte varför) och kikade lite..då kommer chefen där och frågade om jag var ute efter nån speciell modell..nej jag bara kikar sa jag, men ska du inte testa nya 95 aero då ? du ska väl ha familj nångång och då är det väl kombi som gäller sa han :-)  sjyst inställning och en väldigt trevlig provtur följde.

bästa stället är dock Toyota i Borlänge

sjukt trevlig personal och inget snack utan ut och provkör och testa grundligt

Så ska en säljare vara, man vet aldrig om kunden nappar efter att ha kört. Eller vilka bekanta denna har som är intresserade av att köpa Saab. Man vinner alltid på ett sådant beteende, någon "onödig" provtur vägs upp av bättre reklam och rykte för firman smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Bjork OEM <3
11 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

Ska iväg och åka en sväng runtom kring i Skaraborg tongue bara kika
omkring och se om man hittar ngt roligt, vill verkligen testa Golf 6 GTI DSG igen..dels
för att den var så jäkla rolig och kan faktiskt tänkas bli nästa bil!

Sen står det en Opel GT på Br.Anderssons..vi får la se tongue

Prata med en gammal försäljare här hemma idag, Martin heter han, och frågade lite.
Han sa att det inte ska vara några problem att provköra det man vill testa, han sa att
jag skulle ställa Saaben långt fram, nära entrén tongue

Senast redigerat av Bjork (11 augusti 2009)

OEM <3
NiV3Rt
11 augusti 2009 · 371 Inlägg

Jag vill provköra INNAN jag börjar snacka priser och ägandekostnader. Om det visar sig att bilen inte faller mig i smaken så besparar jag på så sätt försäljarens tid. Detta fungerar dock oftast lite knackigt i praktiken då jag inte är så gammal och därmed hamnar under facket som enbart är ute efter att köra sönder bilar roll

Eller vad skulle ni säga om att ha en ingående diskussion om boendekostnader när du köper hus/lägenhet som du inte ens har varit inne i?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Decibel
12 augusti 2009 · 2 911 Inlägg

Är ju relativt enkelt, ska man shoppa bil så har man en av följande saker.
1. Lånelöfte från bank, alt. klart lån
2. Cash

Går man till en bilhandlare och säger att man letar en bil, är intresserad av "den" och vill provköra och halar fram endera kontoutdrag på cash (eller ica-påsen) alternativt lånelöftet från banken.
Får man inte provköra så är det något konstigt...

Nu är det ju inte säkert man vet vilken bil man vill ha eller blir lockad av, men ett lånelöfte kan man oftast få att banken går i god för en lån upp till xxx.xxx kr.

Bjork OEM <3
12 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

Decibel skrev:
Är ju relativt enkelt, ska man shoppa bil så har man en av följande saker.
1. Lånelöfte från bank, alt. klart lån
2. Cash

Går man till en bilhandlare och säger att man letar en bil, är intresserad av "den" och vill provköra och halar fram endera kontoutdrag på cash (eller ica-påsen) alternativt lånelöftet från banken.
Får man inte provköra så är det något konstigt...

Nu är det ju inte säkert man vet vilken bil man vill ha eller blir lockad av, men ett lånelöfte kan man oftast få att banken går i god för en lån upp till xxx.xxx kr.

Precis, jag åker till bilhandlare vars bilar jag har råd med, har pengar till och som lockar.
Jag kanske stirrat mig blind på en bil som jag tkr är skitsnygg och så är den skittråkig att köra.

Man måste testa för att bli lockad, eller? Som GTI:n, fick testa och gillar den skarpt !

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang