Tja,
Jag har just bråkat igenom allt med att få rattstyrningen (spaken) att fungera på min 2001 206 GTI. Stereon var en pioneer.
Först provade jag Autoleads PC99-X23. Den kopplas till den gula mini-ison på din bild. Vad jag kan se så sitter det inte några kablar i din gula mini-iso? Om det inte sitter några kablar där så är nog X23 fel. På min fanns det ingen gul mini-iso över huvud taget när jag tog loss stereon. Suck.
Då jag kunde mäta upp van bus-spänningar i den svarta ison på bilden på min 01'a så blev nästa kabel som jag provade en PC99-X44. Denna funkade inte heller för mig. Även om det sitter van-bus multiplexing i min bil så är inte X44 kompatibel. X44 ska tydligen vara till för ungefär 02 och framåt.
Den kabel som slutligen fungerade för mig var Autoleads PC99-X26, den kopplas in på en blå-svart kontakt som kommer direkt från radio-spaken vid ratten. Den blå-svarta kontakten återfinnes ikopplad längst till höger, högerom diverse stora vita och svarta kontakter, bakom säkringsluckan under rattstången. Kabeln som går till den blå-svarta kontakten är typ 3-4mm i diameter och är svart. Ryck ur kontakten och koppla till PC99-X26 istället.
Till min Pioneer deh-p4100sd så behövdes en PC99-PIO att koppla mellan X26'an och stereon, denna lilla snutt beror på vilken stereo man har iom att alla kör olika standard på sladdkopplad rattstyrning. För att det skulle fungera klockrent behövdes dessutom ytterligare två fulhack, 1) lossa vita kabeln från PC99-PIO, samt 2) sätta ett 1Mohm-motstånd mellan svart och röd på PC99-PIO. Om det är någon som bryr sig så kan jag förklara varför.. Skitgrejor..
Iom att din bil är en 00'a och den gula mini-ison inte ser ut att vara kopplad någonstans så skulle jag tro att det är en PC99-X26 du behöver med. Om den gula är kopplad så tippar jag X23. X44 är det absolut inte iallafall, 00 är alldeles för gammalt för van-bus.
Jag skulle lätt hellre ha köpt Pioneers orginal CA-R-PI.164 om jag på förhand hade haft någon som helst aning om vilken av de tre olika standarder som satt i min bil. Autoleads-kabeln kan t.ex. inte auto-pejla radiokanaler på ett vettigt sätt iom att vänster-höger-knapparna bara ger ett momentant knapptryck trots att man håller spaken konstant dragen. Funkar till allt, byta låt på mp3, cd, höja, sänka, mute samt byta källa, men radioinställningen skulle behövt en konstant signal istället för momentan för att vara perfekt. Skitsamma nu, men Pioneer orginal lär ju inte ha det problemet har jag en känsla av.
Allt ovan finns hos MDS. MDS i Linköping var jättesnälla som hjälpte mig så pass mycket med att skicka tillbaka allt som blev fel på vägen
Om du skiter i rattspaken så funkar det att koppla i den svarta och vita ISO-kontakten rakt av in i vilken ISO-stereo som helst. Om stereon lägger av när du vrider upp samt tappar minnet när du stänger av bilen, byt plats på röd och gul kabel i den svarta ison. Den blåa mini-ison är fördraget för orginal cd-växlare som sitter i bagaget. Jag ska undersöka om jag kan använda de kablarna till en baslåda istället nån gång.
Justja, det går åt en adapter för antennsladden också på de flesta nyare stereos, 31-157 hos Biltema.