4299
Sök

Är ni märkesberoende eller duger det med t.ex Jul, Clasohlsson undersökning

1 253 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Undrar om någon skulle höra skillnad på en Boschman 6,5" 300w och t.ex Gas 6,5" o båda är ordentligt monterade. skulle vara kul o se om någon kunde gissa rätt. även jämföra andra märken med varandra

Lev livet nu innan det är för sent

Försöker lära sig
156 Inlägg
13 augusti 2009
michieff skrev:
Diskussioner som detta brukar alltid skapa tre läger.

1. De mindre seriösa byggarna som bygger till nåt på fritiden som blir sådär, man har inte speciellt höga krav på ljud så man inte är så insatt och det mesta fungerar, även biltema och jula. Man vill väl lära sig mer men man har inte användning av saker för flera tusen extra och nöjer sig bra med något som låter i alla fall.

2. De mer seriösa byggarna som lägger ner mycket tid på att lära sig ellära och optimering för att kunna pressa sina saker till det yttersta, man har mer användning av kvalitetssaker då de lämnar efter sig en bättre hållbarhet, ljudkvalitet och dessutom garantier, support.

3. De som tävlar i billjud, som av erfarenhet ALDRIG rekommenderar de billigare märkena då de inte använder sådant alls, tänk er TOP-FUELtävlande som använder Biltemas reservdelar ungefär. I deras värld så funkar bara det yttersta då de har så mycket erfarenhet av tävlarutrustning. Man är oftast sponsrad så en studerandes ekonomi har man inte så bra koll på (ironi) smile

Dessa 3 typer är de jag upplever här på gorg big_smile

Hehe bra skrivet
Senast redigerat av Phille_flow (13 augusti 2009)

181 Inlägg
13 augusti 2009
opeldrifter skrev:
Undrar om någon skulle höra skillnad på en Boschman 6,5" 300w och t.ex Gas 6,5" o båda är ordentligt monterade. skulle vara kul o se om någon kunde gissa rätt. även jämföra andra märken med varandra

båda är billiga märken, men visst gas är betydligt dyrare, tror dock du skulle höra ganska bra skillnad bara volymen kommer upp lite, då jula, biltema osv:s grejjer inte har någon som helst effekttålighet. iallafall efter min erfaranhet slår de igenom så fort du sitter på dem big_smile men sen är jag som jag är ock ;D

199 Inlägg
13 augusti 2009
vill man ha kvalite så kostar det.. men klart allt som folk säger är inte lag här på forumet , man har en egen vilja så varför dra upp en sån här tråd ? det folk brukar fråga efter är ju vad som är bäst för ex 2000kr och de som prövat mycket och har erfarenhet svarar ! hoppas inte du tror att boschman är lika bra kvalite och låter lika bra som DD, orion , kicker, dls mm.. priset finns där för en anledning. löjlig tråd enligt mig

1 253 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Vaddå löljlig tråd, frågar man inte får man ju inget veta. Vad är det för fel att få folks åsikter?? Nej jag tror inte Boschman är lika bra som t.ex kicker men det är inte dåligt heller utan det duger till vardagslyssnaren.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 augusti 2009
opeldrifter skrev:
Vaddå löljlig tråd, frågar man inte får man ju inget veta. Vad är det för fel att få folks åsikter?? Nej jag tror inte Boschman är lika bra som t.ex kicker men det är inte dåligt heller utan det duger till vardagslyssnaren.

Jag vardagslyssnar på min rigg och har en aning högre krav än du verkar det som.

Skall jag då köpa ngt FÖR billigt bara för att jag vardagslyssnar?
Nej...för du vet inte hur jag lyssnar till vardags wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 253 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Nej du har väl din smak o jag min o jag har mina krav o du dina. Så är det med allt, de med pengar köper dyra saker som kanske ändå inte låter bra o de med lite pengar satsar på lite billigare o gråter inte omo de går sönder wink

199 Inlägg
13 augusti 2009
opeldrifter skrev:

men du frågar ju något sen konstaterar du att det är så, tycker det mer låter som att du provocerar folk, det verkar ju inte som du lyssnar på folk som har erfarenhet, tror du folk lägger ut flera tusen på ett system för det är kul , sen när du kommer och säger att jula har lika bra för 99 kr lol klart har man inte mycket pengar , en fattig student etc , då anser jag gör något bättre för dom pengarna för jag hade verkligen inte köpt ett framsystem från jula för 99 kr . tror du borde gå o kolla hörseln

1 253 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Har inte ens sagt att julas, clas ohlssons högtalare är bättre än dyrare märken men anser inte heller att de är helt dynga utan duger om man inte har så jävla höga krav. Sen att du lägger massa pengar på ljud i bilen är ju din sak. Jag själv skulle aldrig göra det då jag anser att det finns roligare saker att göra för de pengarna. O min hörsel är då utmärkt är väl mer du som behöver bättra på din attityd. O på vilker sätt provocerar jag folk?? Genom att fråga om deras åsikter. Och sen apropå att jag skulle köpa högtalare för 99kr var att det var rea o inte var det på jula heller så tycker nog att du ska kolla upp din syn alternativt lära dig o läsa allt man skriver.

13 augusti 2009
av egna erfarenheter så tycker jag inte att billiga no-name högtalare, eller billiga högtalare oavsett märke låter speciellt bra. exempelvis så lekte jag lite för ca 2 veckor sedan, jag testade dem högtalarna jag har hemma, samma låtar,samma setup m.m mina billigaste sony xplod högtalare lät nästan 2dimensionellt (jamfört med en 3dimmensionell film typ tongue ), typ att nått eller några saker fattades i ljudet. sen bytte jag till ett par cdt audio ef61neox (tror dom heter så), och det blev en helt annan upplevelse, mycket mer livlig och man trivdes men dem var inte alls lika bra som det tredje paret jag testade. det var ett par beggagnade audiotop jnx 6.5 som lät absolut bäst...men inte lika bra kvalitet då ena inte ville leka speciellt länge wink. MEN, audiotop högtalarna var billigare i nypris än CDT högtalarna. så dyrast är inte alltid bäst!! men dem håller kanske bättre?

nu kör jag på ett hertz 3-vägs system, och skillnaden på ljudet i detta kit i jämförelse med dem billiga sony högtalarna är ju som skillnaden mellan natt och dag, om inte mer tongue jag vet, dumt att jämföra ett 3-vägs kit med 6.5" koaxialer men ändå wink

resultat = billiga noname högtalare är inget jag kommer att köpa igen då dem oftast saknar någon dimmension i ljudbilden.

Basknarkare
470 Inlägg
13 augusti 2009
Tror att nån person är fattig och pissigt avundsjuk på alla ljudbilar med klass ^^

Team Carbonize

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 augusti 2009
bästa diskutionen. alla gnäller på alla. klart bättre och dyrare låter bättre. ser då ingen jävel tävla me jula fast man kan göra världens grymmaste installation. så alla som säger att installationen är så satans viktig kan ju komma och tävla me den fetaste installationen för sina 99kr högtalare. glhf

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 augusti 2009
Stejfaan skrev:
Tror att nån person är fattig och pissigt avundsjuk på alla ljudbilar med klass ^^

Snart SM stejfaan, ska vi byta till Boschmann?

Billiga saker kan låta ok med rätt montering som sagt, men iaf till o spela högt funkar det inte att ha för billiga grejer, det lönar sig inte att byta basar varje/varannan tävling tex.

Vi testade i en polares golf på en tävling nyligen hur stor skillnad det va i ljudtryck mellan två olika basar, billig vs halvbillig två Soundstorm 15" och två RE SR15 (som spelats friskt med sen i somras) i en Golf3 med ett sinus3000 som drev dem.
med Soundstorm spelade det 142dB, RE basarna spelade 148,5,  6,5dB skillnad. sen spelades det dansband 10-15sek sen brann Soundstorm basarna upp.....

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 augusti 2009
Frippe_L skrev:
Stejfaan skrev:

Snart SM stejfaan, ska vi byta till Boschmann?

Billiga saker kan låta ok med rätt montering som sagt, men iaf till o spela högt funkar det inte att ha för billiga grejer, det lönar sig inte att byta basar varje/varannan tävling tex.

Vi testade i en polares golf på en tävling nyligen hur stor skillnad det va i ljudtryck mellan två olika basar, billig vs halvbillig två Soundstorm 15" och två RE SR15 (som spelats friskt med sen i somras) i en Golf3 med ett sinus3000 som drev dem.
med Soundstorm spelade det 142dB, RE basarna spelade 148,5,  6,5dB skillnad. sen spelades det dansband 10-15sek sen brann Soundstorm basarna upp.....

6.5db. är rätt mkt tongue

man ja spela me boshman på sm. vore lika så ökar chanserna till vinst, för monterar man de rätt så kan ju iaf komma långt i sq tongue

111 Inlägg
13 augusti 2009
Trodde trådskaparen ville höra åsikter om varför man köper dyrt eller billigt inte att allt billigt är skit ???
Vissa kan tydligen inte läsa. Själv tycker jag om att betala lite extra för ett bättre märke, sen hör jag
säkert inte skillnaden men det känns bättre. Mvh Henke

1 253 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Ville höra åsikter men när folk säger att billigt är skit så anser jag inte att det är rätt. Kan du läsa själv? Tydligen inte för jag har fan inte sagt att billigast är bäst heller men min åsikt var att billigt duger helt okej med om man inte tävlar det var vad jag tyckte sen får ju alla andra tycka vad dom vill därav denna tråd för att kolla vad folk ansåg....

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 augusti 2009
t5henke skrev:
Trodde trådskaparen ville höra åsikter om varför man köper dyrt eller billigt inte att allt billigt är skit ???
Vissa kan tydligen inte läsa. Själv tycker jag om att betala lite extra för ett bättre märke, sen hör jag
säkert inte skillnaden men det känns bättre. Mvh Henke

Garaget som  e så många snabba bilar på.

Hur billig är en redigt bra kullagrad turbo god för 1000hk? som håller repa efter repa en hel säsong?
Tänk det som en bas i en tävlingsbil....

Eller rediga ställbara sprut och bra mappning= många bra batterier med ordentliga kablar.....

Ah fuck it. ja kör hellre med nåt ja vet håller och spelar högt än man ska oroa sig för det rasar, vilket hänt med mkt dyrare basar än dem ja använder i nuläget....

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

6 851 Inlägg
13 augusti 2009
Tyvärr är det så att billiga saker inte alltid håller änns bättre än orginal. Ibland låter det till och med sämre än orginal. Men detta beror ju på vilket man räknar till billigt..Jula, Gas,Biltema,MDS, classes?
Det skiljer sig endel på dessa "billiga" saker oxå.

1 253 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
synd att folk ska tända till varje gång man nämner ordet billigt i bilstereo sammanhang. Folk som inte har råd till dyra system har väl rätt att få hyfsat ljud ändå o då är det oftast billiga högtalare som gäller pga ekonomin. O som någon nämnde längre upp i tråden att jag var avundssjuk så tycker jag inte att denna ska uttala sig om något han/hon inte vet något om. Jag hoppar inte på sånna jag inte känner o inte de jag känner heller för den delen. Skapade tråden för att få folks åsikter men vissa verkar tro att jag skapade för att provocera folk men det var då inte tanken med det hela. Synd när man missförstår.
Senast redigerat av opeldrifter (13 augusti 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 augusti 2009
opeldrifter skrev:
Stejfaan skrev:

Ja jag har inte så mycket pengar men att vara avundsjuk på någon som har dyra ljudprylar nej det skulle jag aldrig. Min personliga åsikt var att ett billigt märke kan låta bra med om man inte har så höga krav på att man ska kunna spela skyhögt med dom... Men jag kanske inte får tycka anorlunda bara för att någon annan inte ville ha billigt skit som det kallas. Skapade tråden för att få veta folks åsikter o då måste man väl för fasen få ha sin egen med..... Tycker du kan låta bli att skriva om du inte har nåt vettigt att tillföra, t.ex vad du har för system o motiveringen till att du just kör med det

mvh Rikard

Ok...kan köra en liten spec här:

Huvudenhet: Eclipse 8445. En BRA cd med bra dynamik, bra tidskomp och parametrisk EQ och bra filter för ren trevägs-system. Allt detta för 4495:- senaste listpris..

Framsystem: Focal K2 Power 130KR. De låter bra...listar idag 4095:-

Bas: Focal Polyglass 21V2 8", se ovan. Den låter bra. Listar idag 2195:-

Slutsteg: Audison LRx 5.1k 9995:-

Totalt systempris: 20780:-

Varför? Tja...för en gång skull höjde jag ribban en del. Detta system inehåller färre produkter än min förra rigg men kostar ungefär 8K mer och det HÖRS!
Jag fullkomligt ÄLSKAR mitt steg tex. Likaså den lilla åttan som piskar på lika bra om inte bättre och spelar mer korrekt än min förra 10"-bas...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök