3310
Sök

Jorden till minus?

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Tjena,

Har en fråga, kan man koppla jorden dirr till -polen på batteriet?

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
Menar du jorden på tex ett slutsteg?

7 274 Inlägg
15 augusti 2009
Ja, men om du har batteriet i fram så har du mindre förluster att dra den direkt till chassit.

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Menar du jorden på tex ett slutsteg?

Japp smile

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Ja, men om du har batteriet i fram så har du mindre förluster att dra den direkt till chassit.

Ska ha det inomhus =P

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Nu kom det ett till problem kopplade på steget så när jag la på jorden sa de smack i steget något normalt? :S

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
Du har alltså ett bilslutsteg inomhus och har det kopplat till ett batteri, stämmer det?
Kopplade du först pluskabeln och sedan minuskabeln?
Har du även kopplat in högtalare och lågnivåkabel eller är det bara plus och minuskabel som är inkopplade?

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Koppla aldrig, aldrig, plus före minus. Alltid börja med jord/minus. Det är att be om problem att börja med att koppla plus.

Nu säger jag inte att detta är problemet för dig.

/Göran

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
Vet du om steget har fungerat nyligen?
Vad heter steget?

När stegets egna säkringar pajjar så kan det vara fel inuti steget. Det finns slutsteg där man absolut inte får koppla in pluskabeln före minuskabeln därför att då kan steget gå sönder, jag minns dock inte vilket steg det handlar om.

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vet du om steget har fungerat nyligen?
Vad heter steget?

När stegets egna säkringar pajjar så kan det vara fel inuti steget. Det finns slutsteg där man absolut inte får koppla in pluskabeln före minuskabeln därför att då kan steget gå sönder, jag minns dock inte vilket steg det handlar om.

Okej kopplade plus före minus.. Gjorde efter denna guide.... http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p1827867

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Steget är ett Denver CAP-4100

Köpte steget för 3 dagar sen första gången jag testar det.
Senast redigerat av GeFance (15 augusti 2009)

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
Du är helt säker på att du kopplade minus till "GND" på steget?

Tänk på att GND inte ligger precis bredvid "+" på stegets terminal, det kan faktiskt vara lätt hänt att koppla minus på mittenterminalen eftersom det är så på en del steg. smile

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
vet.har kopplat det rätt smile men ska se om ngn har säkringar så jag kan testa med minus först...

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
Jag har iaf kikat i PDF-manualen till ditt steg och det står inget specifikt att steget kan gå sönder ifall pluskabeln kopplas in före minuskabeln. Dock är det ju som Sharky skrev, alltid koppla in minuskabeln först. smile

I manualen står det att om stegets egna säkringar går sönder så ska man kolla upp strömkablarna, är det inget fel där så kan det vara fel inuti steget. Kolla också så att det inte sticket ut några trådar från någon av strömkablarna (även remotekabeln) som kortsluter någonstans.

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har iaf kikat i PDF-manualen till ditt steg och det står inget specifikt att steget kan gå sönder ifall pluskabeln kopplas in före minuskabeln. Dock är det ju som Sharky skrev, alltid koppla in minuskabeln först. smile

I manualen står det att om stegets egna säkringar går sönder så ska man kolla upp strömkablarna, är det inget fel där så kan det vara fel inuti steget. Kolla också så att det inte sticket ut några trådar från någon av strömkablarna (även remotekabeln) som kortsluter någonstans.

Okej har checkat alla kablar men har ingen remote i...

Dieselpower!
534 Inlägg
15 augusti 2009
GeFance skrev:
Drönirettab skrev:

Då är det inte speciellt konstigt ifall det inte fungerar roll
Dra en kabel med en strömbrytare från + till remote.

3 295 Inlägg
15 augusti 2009
Drönirettab skrev:

Ursäkta offtopic, men jag undrar var "Sharky" har skrivit?

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Absolutjonas skrev:
GeFance skrev:
Drönirettab skrev:

Då är det inte speciellt konstigt ifall det inte fungerar roll
Dra en kabel med en strömbrytare från + till remote.

Okej har det ngn betydelse vilken tjocklek det är?

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Har en fråga till. Har en ctek xs3600 laddare kan man koppla den dirren på steget o skippa batteriet? eftersom de säger att man ska ladda batteriet undertiden man spelar?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 augusti 2009
Slave_joe skrev:
Drönirettab skrev:

Ursäkta offtopic, men jag undrar var "Sharky" har skrivit?

GeFance skrev:
Koppla aldrig, aldrig, plus före minus. Alltid börja med jord/minus. Det är att be om problem att börja med att koppla plus.

Nu säger jag inte att detta är problemet för dig.

/Göran

Göran är Sharky wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök