2548
Sök

Kan man avhjälpa att framhjulsdrivna bilar "vandrar" på vägen vid acceleration?

1 010 Inlägg
2 oktober 2009
#21
jokke_b skrev:
Sätter du på en diff så drar inte bilen vid acceleration.big_smile med förutsättning att frmavagnen är fräch och du har rätt hjulinställning

Önskar dig lycka till i att hitta en bil idag som inte har diff...


172 Inlägg
2 oktober 2009
#22
Nu vet jag inte hur mkt rejsigt du vill ha det.
Men finns ju
LSD - limited slip diff
och lite med prylar.

Men till slut så lär man sig å köper en 4wd eller rwd bil ändå ! smile


Lycka till !

Kör du först så väntar jag där framme

Avstängd
424 Inlägg
2 oktober 2009
#23
Quaife diff. The solution for all spinning.

Såg en gång en kille med steg 3 trimmad saab, när han då skulle dra iväg så gungade liksom hela bilen.. Så byt alla väghållnings prylar, släng på ett grovt jävla fjäderbensstag. Sen ska vi se.

team Svineri. Volvos under construction.

1 010 Inlägg
3 oktober 2009
#24
Alltså svårt att säga exakt såhär direkt, dessutom beroende på vilken bil det handlar om.

Är fallet tourqe steer så kan det bero på för mkt caster fram. antar att du talar om din volvo?
Isf kan vi inte ändra mkt med orginalgrejer.

En enkel grej man kan testa med är mer toe-in fram. Kan dock få en del negativa resultat av det, exempelvis slita mer på däcket, mer friktion samt instabilare vid inbromsning/kurvtagning.

Mer pos camber kan göra den stadigare rakt fram men för mkt kan även göra den orolig på vägen.

Men är ju en balansgång...

kan ju även va så enkelt som att div delar, typ bussningar eller liknande, är kassa...


20 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#25
Nu är det så att jag har en awd nu, men funderar på en fwd, för att få mindre effektbortfall. Vet inte om jag kommer bli besviken bara.

402 Inlägg
3 januari 2010
#26
Det där fenomenet försvann för mej när jag fick dit quaife-diffen:)


191 Inlägg
4 januari 2010
#27
JockeT skrev:
jokke_b skrev:
Sätter du på en diff så drar inte bilen vid acceleration.big_smile med förutsättning att frmavagnen är fräch och du har rätt hjulinställning

Önskar dig lycka till i att hitta en bil idag som inte har diff...

jag skulle också vilja önska lycka till

191 Inlägg
4 januari 2010
#28
MattiasH skrev:
En Fwd bil med lite mer effekt kommer alltid dra lite ratten och jävlas, mer eller mindre.
Det du kan göra är att skaffa fälgar med högre ET för att minska skrubbradien, köra lite toe-in på framvagnen (kommer då att gå mot netral toe vid acc).
Stadigare bussningar kommer också göra bilen lite beskedligare.
Ska du ha ett fjäderbens-stag som gör skillnad ska det i princip vara rakt och kraftigt, sånt där böjt skit i alu kommer inte göra nån skillnad mer än att se coolt ut.

ännu nånting du simulerat fram med nåt datorprogram utan att testa det i verkligheten? som i den där andra tråden när vi pratade framvagnens vilja att styra upp sej själv. som man inte hörde nåt mer från dej sen när man bad om lite verklighetsbaserade fakta.

får jag fråga hur du kan rekommendera någon att ställa toe-in i fram? och dessutom få det att låta som att du VET att det funkar och är bra. är det så viktigt att hävda sej genom att få folk att tro att du besitter massa kunskap? hjälp gärna till med dina funderingar och datorsimuleringar men påpeka då också att det just det istället för att få det att låta som att det är den beprövade verkligheten.

tänk om den här killen nu köper det du säger för att han tycker det låter bra, ställer toe-in ifram vilket resulterar i ett väldigt ostadigt betéende i chassit, särskilt i hög fart och ännu värre när man släpper gasen. och sen åker ut på vägen i tron om att detta ska funka men istället kör ihäl sej tack vare det?
skulle det kännas kul att bidraga till nån annas död? för vad? få spela lite viktig på ett internet forum? skärpning nu.

1 291 Inlägg
4 januari 2010
#29
KammaDej skrev:
MattiasH skrev:
En Fwd bil med lite mer effekt kommer alltid dra lite ratten och jävlas, mer eller mindre.
Det du kan göra är att skaffa fälgar med högre ET för att minska skrubbradien, köra lite toe-in på framvagnen (kommer då att gå mot netral toe vid acc).
Stadigare bussningar kommer också göra bilen lite beskedligare.
Ska du ha ett fjäderbens-stag som gör skillnad ska det i princip vara rakt och kraftigt, sånt där böjt skit i alu kommer inte göra nån skillnad mer än att se coolt ut.

ännu nånting du simulerat fram med nåt datorprogram utan att testa det i verkligheten? som i den där andra tråden när vi pratade framvagnens vilja att styra upp sej själv. som man inte hörde nåt mer från dej sen när man bad om lite verklighetsbaserade fakta.

får jag fråga hur du kan rekommendera någon att ställa toe-in i fram? och dessutom få det att låta som att du VET att det funkar och är bra. är det så viktigt att hävda sej genom att få folk att tro att du besitter massa kunskap? hjälp gärna till med dina funderingar och datorsimuleringar men påpeka då också att det just det istället för att få det att låta som att det är den beprövade verkligheten.

tänk om den här killen nu köper det du säger för att han tycker det låter bra, ställer toe-in ifram vilket resulterar i ett väldigt ostadigt betéende i chassit, särskilt i hög fart och ännu värre när man släpper gasen. och sen åker ut på vägen i tron om att detta ska funka men istället kör ihäl sej tack vare det?
skulle det kännas kul att bidraga till nån annas död? för vad? få spela lite viktig på ett internet forum? skärpning nu.

Det här är faktiskt inget jag simulerat fram utan erfarenhet från rallycrossen.
Du har helt rätt i att toe-in gör en bil orolig MEN om man har en lite effekt-stark bil med någolunda original framvagn så kommer den vilja flexa lite under acceleration och det gör att toe kommer ändras och gå mot noll (om man har styrväxeln bakom axeln)  notera att jag pratar om väldigt lite toe-in.
Det är i princip vad dom kör med på alla jsm-bilar i rallycrossen.

Jag svarade helt enkelt på hur man kan avvärja att bilen vandrar vid acceleration.

På min egen bil (diffspärr) åkta jag dock toe-ut på men den var inte snäll om det var spårigt, väldigt mycket ryck och slit i ratten.


191 Inlägg
4 januari 2010
#30
MattiasH skrev:
KammaDej skrev:
MattiasH skrev:
En Fwd bil med lite mer effekt kommer alltid dra lite ratten och jävlas, mer eller mindre.
Det du kan göra är att skaffa fälgar med högre ET för att minska skrubbradien, köra lite toe-in på framvagnen (kommer då att gå mot netral toe vid acc).
Stadigare bussningar kommer också göra bilen lite beskedligare.
Ska du ha ett fjäderbens-stag som gör skillnad ska det i princip vara rakt och kraftigt, sånt där böjt skit i alu kommer inte göra nån skillnad mer än att se coolt ut.

ännu nånting du simulerat fram med nåt datorprogram utan att testa det i verkligheten? som i den där andra tråden när vi pratade framvagnens vilja att styra upp sej själv. som man inte hörde nåt mer från dej sen när man bad om lite verklighetsbaserade fakta.

får jag fråga hur du kan rekommendera någon att ställa toe-in i fram? och dessutom få det att låta som att du VET att det funkar och är bra. är det så viktigt att hävda sej genom att få folk att tro att du besitter massa kunskap? hjälp gärna till med dina funderingar och datorsimuleringar men påpeka då också att det just det istället för att få det att låta som att det är den beprövade verkligheten.

tänk om den här killen nu köper det du säger för att han tycker det låter bra, ställer toe-in ifram vilket resulterar i ett väldigt ostadigt betéende i chassit, särskilt i hög fart och ännu värre när man släpper gasen. och sen åker ut på vägen i tron om att detta ska funka men istället kör ihäl sej tack vare det?
skulle det kännas kul att bidraga till nån annas död? för vad? få spela lite viktig på ett internet forum? skärpning nu.

Det här är faktiskt inget jag simulerat fram utan erfarenhet från rallycrossen.
Du har helt rätt i att toe-in gör en bil orolig MEN om man har en lite effekt-stark bil med någolunda original framvagn så kommer den vilja flexa lite under acceleration och det gör att toe kommer ändras och gå mot noll (om man har styrväxeln bakom axeln)  notera att jag pratar om väldigt lite toe-in.
Det är i princip vad dom kör med på alla jsm-bilar i rallycrossen.

Jag svarade helt enkelt på hur man kan avvärja att bilen vandrar vid acceleration.

På min egen bil (diffspärr) åkta jag dock toe-ut på men den var inte snäll om det var spårigt, väldigt mycket ryck och slit i ratten.

ja men poängtera då att du vet att det fungerar i rallycross och således under sådana förhållanden. säg även att bilen blir ostadig med toe-in i fram om du ska rekommendera det. tänk på att det finns många som inte har en gnutta erfarenhet om chassin och därför kan man inte anta att alla som läser vad man skrivit per automatik ska veta allt vad det innebär med en viss justering i chassit.

det skulle ju va mycket tråkigt om det skulle gå som i exemplet jag drog i mitt förra inlägg pga felaktig eller otillräcklig information, håller du inte med om det?

sen får du fundera lite på en sak till. vilken sida av framaxeln styrväxeln sitter har ingen som helst betydelse för hur hjulen vill vrida sej under acceleration. det bestäms endast av kingpinens offset.
och om hjulen ska sträva mot toe-out måste kingpin offset vara negativ, dvs utanför framdäckens slitbana.

1 291 Inlägg
4 januari 2010
#31
KammaDej skrev:
ja men poängtera då att du vet att det fungerar i rallycross och således under sådana förhållanden. säg även att bilen blir ostadig med toe-in i fram om du ska rekommendera det. tänk på att det finns många som inte har en gnutta erfarenhet om chassin och därför kan man inte anta att alla som läser vad man skrivit per automatik ska veta allt vad det innebär med en viss justering i chassit.

det skulle ju va mycket tråkigt om det skulle gå som i exemplet jag drog i mitt förra inlägg pga felaktig eller otillräcklig information, håller du inte med om det?

sen får du fundera lite på en sak till. vilken sida av framaxeln styrväxeln sitter har ingen som helst betydelse för hur hjulen vill vrida sej under acceleration. det bestäms endast av kingpinens offset.
och om hjulen ska sträva mot toe-out måste kingpin offset vara negativ, dvs utanför framdäckens slitbana.

Kloka ord, ibland tänker man inte så långt tyvärr.

Det är som du säger med scrub (kingpin offset) att det borde vara tvärt om men jag har provat och även hört andra som har fått det till att funka med toe-in (i rallycross med öppen diff och FWD) och då kan det ju vara värt att prövas på den bil man har "problem" med.

Som du garanterat vet så finns det en del lösningar som "inte ska funka" men som ändå kan fungera bra på vissa bilar och kombinationer.

En sista grej jag också vill lägga till (till övriga som löser tråden) är att när man pillar med hjulvinklar eller chassi i allmänhet så ska man inte gå stenhårt efter vad nån säger på ett forum eller liknande utan istället tänka efter, försöka sätta sig in själv och framförallt bara göra en ändring i taget annars har man inte en chans att hålla reda på vad som leder till ett visst beteende.


Cupra_
4 januari 2010
#32
Min bil var riktigt slemmig orginal. Ålade sig fram vid hård gas, även om du höll ca 50km/h när du gasade på. Från stillastående studsade det en del.

Jag satte först dit ett väghållningskit, alltså hårdare dämpare och kortare fjädrar. Hela bilen blev ju mkt stabilare redan då och studset försvann. Mina orginaldämpare var iof tokslut innan. Efter det satte jag dit ett fjäderbensstag i fram och då blev det stor skillnad på kurvstabiliteten. Däremot kan den fortfarande spinna på endast ett däck ibland och således "dra" åt ett håll. Det tror jag endast en quaife-diff kan avhjälpa. Ska dock dit med bredare däck till våren. Släppte en del i somras..

Håller med ovanstående att gör en sak i taget för att se hur bilens betéende påverkas. Det blir billigast och enklare  så.

Kan tillägga att jag hade så gott som neutral toe innan men har nu 0.2 grader toe in vilket JAG anser stabiliserade MIN bil. Dock är alla bilar olika.
Senast redigerat av Quadrablast (4 januari 2010)

1 010 Inlägg
4 januari 2010
#33
KammaDej skrev:
tänk på att det finns många som inte har en gnutta erfarenhet om chassin och därför kan man inte anta att alla som läser vad man skrivit per automatik ska veta allt vad det innebär med en viss justering i chassit.

det skulle ju va mycket tråkigt om det skulle gå som i exemplet jag drog i mitt förra inlägg pga felaktig eller otillräcklig information, håller du inte med om det?

Vet man inte vad nått i en annans inlägg innebär så kan man fråga..svårare än så är det inte.
smile

Oavsett vad man läser på ett forum så ska det alltid tas med en nypa salt om man väljer att applicera på sin egen bil som är fallet på garaget.org

Spec om man som du beskriver, inte fattar vad allt innebär och ändå får för sig att börja ändra på inställningar. Fallet som du nämnde med nån som pillar och sedan åker och kör ihjäl sig: man får väll testa under kontrollerade former innan man åker ut i trafiken, och framför allt inte maxa direkt. Känns för mig helt självklart...

Sen kan jag hålla med om att garaget.org inte håller en så avancerad nivå vad det gäller bilar, handlar mest om vardagliga problem och det finns många som inte har en aning om vad de snackar om men så är det i vanliga livet också...

Så tänk lite sj innan man applicerar saker från forum och fråga tills man fattar annars glömma idén om inställningsändringar så ska det nog lösa sig smile

Sen ser jag absolut inget fel i det som både jag och MattiasH skrev ang toe-in. Det är en beprövad allmän lösnig. Nu skrev jag dessutom de nackdelar som kan uppstå och även om Mattias inte gjorde det tycker jag att trådskaparens fråga fått ett svar, han sökte ev lösningar till sitt problem. Sen är det upp till honom om han vill testa och hur mkt han vill testa.
Senast redigerat av JockeT (4 januari 2010)


191 Inlägg
5 januari 2010
#34
JockeT skrev:
KammaDej skrev:
tänk på att det finns många som inte har en gnutta erfarenhet om chassin och därför kan man inte anta att alla som läser vad man skrivit per automatik ska veta allt vad det innebär med en viss justering i chassit.

det skulle ju va mycket tråkigt om det skulle gå som i exemplet jag drog i mitt förra inlägg pga felaktig eller otillräcklig information, håller du inte med om det?

Vet man inte vad nått i en annans inlägg innebär så kan man fråga..svårare än så är det inte.
smile

Oavsett vad man läser på ett forum så ska det alltid tas med en nypa salt om man väljer att applicera på sin egen bil som är fallet på garaget.org

Spec om man som du beskriver, inte fattar vad allt innebär och ändå får för sig att börja ändra på inställningar. Fallet som du nämnde med nån som pillar och sedan åker och kör ihjäl sig: man får väll testa under kontrollerade former innan man åker ut i trafiken, och framför allt inte maxa direkt. Känns för mig helt självklart...

Sen kan jag hålla med om att garaget.org inte håller en så avancerad nivå vad det gäller bilar, handlar mest om vardagliga problem och det finns många som inte har en aning om vad de snackar om men så är det i vanliga livet också...

Så tänk lite sj innan man applicerar saker från forum och fråga tills man fattar annars glömma idén om inställningsändringar så ska det nog lösa sig smile

Sen ser jag absolut inget fel i det som både jag och MattiasH skrev ang toe-in. Det är en beprövad allmän lösnig. Nu skrev jag dessutom de nackdelar som kan uppstå och även om Mattias inte gjorde det tycker jag att trådskaparens fråga fått ett svar, han sökte ev lösningar till sitt problem. Sen är det upp till honom om han vill testa och hur mkt han vill testa.

aha så eftersom det här är ett "ta-det-med-en-nypa-salt internet forum" så kan man alltså häva ur sej vad som helst utan att behöva stå för ett enda ord man skrivit? måste säga att det låter jävligt illa i mina öron.

bland de viktigare sakerna här i livet, vad jag fått lära mej, är att man alltid ska kunna stå för vad man säger och gör. men det är inget du håller med mej om?

att det är upp till var och en att hålla sej vid liv håller jag med dej om, men det ursäktar inte att man delar ut tips och information som kan leda till att det händer.

1 010 Inlägg
5 januari 2010
#35
KammaDej skrev:
aha så eftersom det här är ett "ta-det-med-en-nypa-salt internet forum" så kan man alltså häva ur sej vad som helst utan att behöva stå för ett enda ord man skrivit? måste säga att det låter jävligt illa i mina öron.

bland de viktigare sakerna här i livet, vad jag fått lära mej, är att man alltid ska kunna stå för vad man säger och gör. men det är inget du håller med mej om?

att det är upp till var och en att hålla sej vid liv håller jag med dej om, men det ursäktar inte att man delar ut tips och information som kan leda till att det händer.

Men shit tongue

Ja, vem som helst kan hävda vad som helst på ett forum. Kanske nått nytt men så e det. Sen kan ju du välja att lyssna eller inte. Även folk som kan sitt skit kan göra missar. Även folk som inte kan sitt skit kan få för sig att skriva...

Sen att man ska stå för det man säger är nått som även jag gör, men detta forum kräver inte mkt för att folk ska få regga sig och uppge vem dom är. Ex tillåter det att personer med ett alias som är långt ifrån sitt riktiga namn, har en icke ifylld presentation. Som vi alltså inte har en aning om vem det är. Ja men säg typ som "KammaDej".
Då är det inte alls svårt för denne person att skriva allt möjligt och sen inte ha nån som helst koppling till sitt riktiga namn.

Tycker verkligen ingen delade ut info medvetet för att skada någon.
Trådskaparen sökte lösningar och han fick lösningar. inget annat.

Bilar är farliga, dom går fort och det finns alltid en risk med att köra dom.

Du skulle med din inställning kunna sitta och klaga på typ varenda tråd på forumet och säga att ett felaktigt tips kan leda till att någon mekar fel och en olycka händer...och därför ska ingen meka nått alls hemma utan istället alltid oavsätt vad det är lämna in till verkstad roll

Men låt oss inte göra denna tråd till en diskussionstråd om nått helt annat, finns för många sådana trådar. PMa gärna så kan vi ta den diskussionen där istället om du känner för det!

och för dom som läser denna tråd för det den handlar om kan jag tipsa om en enklare sammanställning skriven av Kristoffer Rydquist som finns på rejsa.nu:

http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
För bankörning men tanken är densamma oavsätt...och vet man inte va man gör= låt en verkstad göra det................


191 Inlägg
5 januari 2010
#36
ja om man ska hård dra det hela så har du ju enligt lagboken rätt sedan det finns något som heter yttrandefrihet. tycker ändå det är konstigt hur man inte kan förstå vikten av att det man säger ska stämma överens med verkligheten, även fast det inte finns en lag på att det måste göra det.

bryr man sej inte om vad man säger så har man ju tappat hela konceptet med att ha ett forum.

sen har jag lite svårt att förstå vad reggningen och om man har sitt riktiga namn har med saken att göra. men att vi är OT med vårt snack är ju inte rätt så vi låter väl tråden vara då.

5 710 Inlägg
5 januari 2010
#37
KammaDej skrev:
tänk om den här killen nu köper det du säger för att han tycker det låter bra, ställer toe-in ifram vilket resulterar i ett väldigt ostadigt betéende i chassit, särskilt i hög fart och ännu värre när man släpper gasen.

DU har inte vänt på begreppen här?
De flesta bilar har en originalinställning med svag toe in just för att det gör bilen "lugn och behaglig".

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

191 Inlägg
6 januari 2010
#38
jonTe skrev:
KammaDej skrev:
tänk om den här killen nu köper det du säger för att han tycker det låter bra, ställer toe-in ifram vilket resulterar i ett väldigt ostadigt betéende i chassit, särskilt i hög fart och ännu värre när man släpper gasen.

DU har inte vänt på begreppen här?
De flesta bilar har en originalinställning med svag toe in just för att det gör bilen "lugn och behaglig".

mvh Jonas

nej det har jag med 100% säkerhet inte gjort. säker på att du inte tänker på toe-in i bak då? det gör nämligen bilen lugn och behaglig.

toe-vinkeln i bak har ännu större betydelse än vad den har i fram. det rekommenderas starkt att man aldrig ställer den toe-out då bilen blir väldigt orolig att köra, ännu värre än vad det blir med toe-in i fram.

detta har med viktförflyttningar i chassit att göra. jag kan göra ett försök att förklara hur det funkar om du skulle känna dej intresserad?

mvh

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 januari 2010
#39
MattiasH skrev:
En Fwd bil med lite mer effekt kommer alltid dra lite ratten och jävlas, mer eller mindre.

Eller dra loss och bränna upp däcken... Som min. roll

Nä, men det är sant. Dom flesta FWD har det betéendet. Enda som jag kört som inte gjorde så var en Camry '88 jag hade. Inget effektmonster, men det var nån sorts diffbroms i den som i stort sett eliminerade det syndromet.

Men som sagt, bredare däck (och/eller mer slitna däck) och fälgar med lägre ET (mer breddning utåt) gör saken värre.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

493 Inlägg
6 januari 2010
#40
Går att lösa detta problem hyfsat:) Börja med att ställa framhjulen lite toe-in, toe-in gör bilen lite mer understyd, framvagnen släpar mer i kurvorna! Se till att alla bärarmsbussningar är fräscha, byt gärna till någon av de hårdare varianterna. Färscha stötdämpare av någon lite sportigare variant är aldrig någon nackdel, fjäderbenstag är också rekomenderat:) De går även att stabilisera upp bilen under med diverse stag, ju mer stag desto stabilare haha(:

Sen beror du på hur mkt pengar du vill lägga ut! Men en korrekt framhjulsinställning är a och o, sen att däcken är fräscha och att du har ett lämpligt lufttryck i däcken:)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se


Sök