jonTe skrev:KammaDej skrev:sedan jag erbjudit mej att förklara hur detta fungerar om någon skulle känna sej intresserad så tycker jag även att ni (jonas, pontaa, sedan ni VET att jag har fel) kan ta och berätta varför jag har fel istället för att bara säga att jag har det. alltså inget i stil med "det va så på min volvo" eller "alla vet att det är så" eller "fråga den och den", utan förklara vad som händer i chassit med viktförflyttningar och följder utav det.
Ok... så bara för att jag inte kan förklara vad som händer i ett chassie vid viktförflyttning (vilket chassie förresten?) så får jag inte anse att du har fel?
Jag är som sagt ingen chassie expert och har därför fått läsa på/fått det berättat av de som vet mer och det du säger strider mot min kunskap.
Och som sagt....jag tycker det är ganska logiskt.
Men om du nu kan bevisa motsatsen.....gör gärna det.KammaDej skrev:och sedan ni även "vet" att 1mm tot är bra (jonas) eller ett par mm (pontaa) förutsätter jag att ni vet hur man mäter detta (svårt annars att presentera så exakta siffror), så skulle det vara intressant att veta exakt vart och hur man mäter denna/dessa millimeter. för jag har själv aldrig hört talas om att mäta toe-vinkel i mm. så upplys mej gärna.
Det låter som att du är ganska insatt i det här med chassin?
Då förvånar det mig väldigt att du aldrig hört talas om att man kan ställa en toe vinkel i mm.
Skall man ställa hemma med "båge" är det ofta mm man pratar.
Även i lite mer seriösa mätutrustningar kan man få fram en millimetersiffra.
Sist jag ställde 9-5:an i en HPA utrustning som är ½ år gammal angavs toe i mm....skall jag scanna pappret?
mvh Jonas
mvh
haha nä det är lugnt jag tror dej men visst om du orkar scanna eller fota det skulle det va kul att se. vad som dock är mycket intressant är var den där millimetern befinner sej, eller rättare sagt vad för avstånd den anger. sedan millimeter är ett mått på avstånd och toe är en vinkel låter det lite mystiskt.
visst har jag varit med om att tillverkare av bilar angett toe och även andra vinklar med ett avståndsmått mellan virtuellt dragna linjer som en grundinställning. men som ett standardmått gällande alla bilar har jag aldrig någonsin hört talas om, detta trots att jag har varit mycket insatt i racechassin under många år.
mvh!
edit: glömde svara på det första.. nej jag kan inte tycka att det är rätt att anse att någon annan har fel när man själv inte sitter på någon direkt förlaring varför. men jag ska i nästa inlägg förklara hur detta fungerar sedan både du och kolvas verkar intresserade av att veta
mvh (igen)
Senast redigerat av KammaDej (6 januari 2010)
0
0
0
0