Som sagt har jag världens bästa granne som blästrar diverse prylar till bilen. Hittade lite bilder ifrån tidigare i vår. Både före och efter.
1a lådan med "roskjunk" Baksidan innan Framsidan Halvägs... Blästrad Nyblästade saker.. Kylarlock efter blästring Grundat Nu är allt ifrån lådan grundat Lackat lock Målad kylarplåt Golvplatta
To Be Continued!
Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.
Under sommaren köpte jag lite "nya" eller kanske bättre att säga begagnade prylar. Saaben har trummor runt om och jag har valt att uppgradera till V4ans skivor fram och trummor bak. För att kunna uppgradera till skivorbromsar måste jag byta V-låda, kopplinghus & rattstång. Det får bli 2 flugor i 1 smäll då jag får skivbromsar & 4-växlad låda. Uppdaterar den delen senare när ja monterar ihop. Köpte också en motor till som jag kan stoppa sportveven i senare. Kommer köra på den motor ja har i bilen nu för den fungerar och renovera den andra när bilen är i traifik.
4-växlad V4a låda "Beg" kopplingshus V4ans skivbromsar Ska rivas och fixas V4ans sköldar bak Nya bromsbackar, klossar & cylindrar Extra motor att stoppa sportveven i
Fortsättning följer !
eller Instagram, Facebook & Twitter Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.
Under sommaren köpte jag även helt nya glasfiberskärmar. Har dubbeluppsättning plåtskärmar men det krävs en hel del jobb att få dom klara så jag kör med glasfiberskärmar tills vidare. Bara spackla och måla.
NY Glasfiber höger framskärm Baksidan
Idag var det tänkt att jag skulle slipa klart golvet i bilen men med grym huvudvärk blev det inte klart men ja kom en bra bit på vägen. Ska försöka slipa klart så fort jag får tillfälle sedan är det en hel del svetsjobb kvar innan jag är klar.
Grundat Golvet fram
Efter lite mat kände ja mig lite bättre och tvättade av V4a växellådan innan den ska byggas om och anpassas till min motor. Halvtvättad växellåda
Det kommer mera...
Senast redigerat av modogge (6 september 2009)
Liket lever! Oktober blev ingen garage månad. Kände mig less efter alla timmar i sommar och beslöt att ta upp projektet när jag fick lusten tillbaka. Projektet har alltid varit planerat så. Om det skulle finnas en deadline finns det risk att det bara blir ett projekt och inget annat. Ska nu försöka lägga några timmar på lite små saker och se om suget kommer tillbaka. Motor & växellåda måste ut för att jag ska kunna fortsätta. Tänker dock göra rent "nya" växellådan innan jag börjar med något motorlyft.
Idag tvättade ja klart kopplingshuset. Lite renare blev det iallafall...
"Beg" skitigt kopplingshus Lite renare nu 4 = kopplingshus till 4-växladlåda
Fortsättning följer...
Jaha, det händer lite i garaget iallafall. Nu har jag lyft ur motorn och det gick bra. Hade dock rätt stora problem med 1 bult som satt mitt under motor och var det var fördjävligt att komma åt. Av bara slumpen tittade grannen förbi som lånade ut rätt verktyg vilket gjorde att problemet var löst på 10sek. Då hade ja bara djävlats i nästan 2 timmar med den bulten.... Av bara farten skulle ja ta växellådan med men lyckades dra av bulten på växelsstångssprinten som är i sin tur original och konad = sitter så in i....
Bara för att göra allt bättre så finns det knappt plats för att slå ut den. Provade att slå men det gick inte. Gav mig på att borra som fungerade bättre i sådär 1 min innan jag lyckades bryta av borren i URG! Ett tips som ja kan ge är om du har brutit ben i foten så ska du inte lägga tyngden på den foten...
Ja det känns som ja kommer så slita med denna sprint innan ja får ut den.
Lossat Lös ljuddämpare Motor urlyft Originalmotor och reservmotor i gammal skottkärra Skitigt men motor borta
Dagens räddare i nöden... Dagens verktyg!
Och dagens "SUCK" De "Evil" Växelsstångssprint
Fortsättning följer....
Senast redigerat av modogge (11 november 2009)
Det tog nästan 1 vecka innan ja fick tummen ur och lyfte ur V-lådan. Jag prioterade andra saker i garaget som att städa och sortera. Att lyfta ur lådan var inga problem. Hade dock lite problem med fästet inne i bilen. Djäklar vad det satt åt. När lådan väl var ute så var det MYCKET skit och även lite rost. Höger fram ser det illa ut så den biten får ja svetsa innan ja fortsätter. Kom övrig på att det är bara instrumentbrädan/ratt och rutor kvar innan bilen är helt plåtren.
Detta gummi satt fast bra... Efter knackande & 5-56.. Måste blästras. Växellåda i Växellåda ur Gammal olja och skit Annan vinkel. Skit överallt Innan dammsugning Efter dammsugning Rost! Måste byta del av golv och torpedvägg.
Dammsugit klart
Nu är det bara försöka tvätta/skura bort resten av skiten. Fortsättning följer!
I garaget så har det äntligen svetsats lite. Iofs bara 2-3 lagningar men det är mycket bättre än inget. Det blev en hel del små fix med. Nu är det några ställen till som måste svetsas och det får göras när det finns tid & svets. Jag är dock mycket glad att det har blivit gjort. Ett stort tack till Dennis som tittade förbi med Svetsen och gjorde ett mycket bra arbete.
Nu kommer ja fortsätta rivningen av framvagnet och sedan ge mig på en riktig tvätt.
2 Hål och dålig plåt. Del av dålig plåt borta. Ny plåt på plats Punktat Plåten på plats. Slipning kvar Kapa nästa dåliga plåt Liten plåt borta Klart! Slipning kvar Lagning av små hål.
Fortsättning följer!